Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-766/12/PP
z 8 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-766/12/PP
Data
2012.10.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
potrącalność kosztów
środki pieniężne
wydatek


Istota interpretacji
Czy zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o pdop, Spółka jestuprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej, w momencie wpłaty środków pieniężnych na rachunek funduszu innowacyjności?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 27 czerwca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 17 września 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie (pytanie oznaczone we wniosku nr 1):

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej – jest prawidłowe,
  • momentu zaliczenia powyższego kosztu do kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 czerwca 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej,
  • momentu zaliczenia powyższego kosztu do kosztów uzyskania przychodów.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 7 września 2012 r. znak: IBPBI/2/423-766/12/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 17 września 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą, która zajmuje się specjalistycznym projektowaniem z zakresu kolejnictwa, lotnictwa, motoryzacji, wizualizacji i designu. Przedmiotem działalności Spółki są prace badawczo-rozwojowe w rozumieniu przepisów w sprawie polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, zaliczone do działu 72 PKWIU – Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych. Na mocy przepisów ustawy z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (ustawa o wspieraniu działalności innowacyjnej), decyzją Ministra Gospodarki z dnia 17 sierpnia 2009 r. Spółka uzyskała status centrum badawczo-rozwojowego. Po uzyskaniu statusu CBR, spółka nie korzystała z prawa do tworzenia funduszu innowacyjności, zgodnie z zasadami zawartymi w art. 21 wspomnianej wyżej ustawy. W roku 2012 i w latach następnych Spółka ma zamiar korzystać z prawa do dokonywania odpisów na fundusz innowacyjności. Środki te będą gromadzone na wyodrębnionym rachunku bankowym zgodnie z obowiązującymi przepisami. Odpis na fundusz innowacyjności będzie zaliczany do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. l oraz 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) Ustawy o PDOP. Spółka chce również skorzystać z możliwości uznania za koszty podatkowe wydatków finansowanych ze środków zgromadzonych na wyodrębnionym rachunku bankowym funduszu innowacyjności, ponoszonych na potrzeby prowadzenia badań i prac rozwojowych, głównie kosztów wynagrodzeń osób zatrudnionych lub wykonujących prace na podstawie umów cywilnoprawnych w części, w jakiej te wynagrodzenia, świadczenia i koszty badań są bezpośrednio związane z prowadzeniem badań lub prac rozwojowych zgodnie z zasadami określonymi w Ustawie o wspieraniu działalności innowacyjnej i rozporządzeniu Ministra Gospodarki z 26 sierpnia 2009 r. w sprawie funduszu innowacyjności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o pdop, Spółka jest

uprawniona do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej, w momencie wpłaty środków pieniężnych na rachunek funduszu innowacyjności...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) Ustawy o PDOP, Spółka jest uprawniona do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z Ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej, w momencie wpłaty środków pieniężnych na wyodrębniony rachunek funduszu innowacyjności. Obowiązek wpłaty środków pieniężnych na rachunek funduszu innowacyjności będzie istniał do 15 dnia następnego miesiąca po miesiącu w którym został dokonany odpis.

Posiadanie statusu CBR daje Spółce możliwość dokonywania odpisu na fundusz innowacyjności w wysokości nie więcej niż 20% wszystkich przychodów osiągniętych w danym miesiącu. Środki funduszu innowacyjności zgromadzone na oddzielnym rachunku wykorzystywane będą na pokrywanie kosztów prowadzenia badań i prac rozwojowych oraz kosztów związanych z uzyskaniem patentów (art. 21 ustawy o działalności innowacyjnej).

Na podstawie przeanalizowanych przepisów ustawy o wspieraniu działalności innowacyjnej, rozporządzenia Ministra Gospodarki, przepisów Ustawy o PDOP (art. 12 ust. 1 pkt 5c lit. c, art. 15 ust. l, art. 16 ust. l pkt 9 lit. a), orzeczenia TK z którego wynika, iż TK dopuszcza ustanowienie preferencji podatkowych przez Państwo na rzecz podmiotów prowadzących działalność badawczo-rozwojową. Spółka uważa, że jest uprawniona do zaliczenia do kosztów podatkowych odpisów na fundusz innowacyjności.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. u. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 – zwanej dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku pomiędzy poniesionym kosztem a powstaniem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła uzyskiwania przychodów.

Kosztem uzyskania przychodów będą przy tym zarówno wydatki, których poniesienie bezpośrednio przekłada się na uzyskanie konkretnych przychodów, jak i te, których nie można w taki sposób przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako prowadzące do ich osiągnięcia.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

W myśl art. 21 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia z 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116 poz. 730 ze zm.), centrum badawczo – rozwojowe, z comiesięcznych odpisów może tworzyć fundusz innowacyjności. Comiesięczny odpis nie może przekroczyć 20% przychodów uzyskanych przez centrum badawczo – rozwojowe w danym miesiącu. Odpis obciąża koszty działalności centrum badawczo-rozwojowego, co wynika z art. 21 ust. 3 w/w ustawy. Środki funduszu innowacyjności gromadzone są na odrębnym rachunku bankowym (art. 21 ust. 4 w/w ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca posiada status centrum badawczo – rozwojowego. Jednocześnie Spółka ma zamiar utworzyć fundusz innowacyjności, o którym mowa w art. 21 ust. 1 ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, tworzony z comiesięcznego odpisu wynoszącego nie więcej niż 20% przychodów uzyskanych przez Spółkę w danym miesiącu.

Zgodnie z art. 21 ust. 2 ustawy o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, Fundusz innowacyjności tworzy się z comiesięcznego odpisu wynoszącego nie więcej niż 20 % przychodów uzyskanych przez centrum badawczo-rozwojowe w danym miesiącu. Z kolei art. 21 ust. 3 w/w ustawy stanowi, iż odpis, o którym mowa w ust. 2, obciąża koszty działalności centrum badawczo-rozwojowego.

W związku powyższym uznać należy, że w przedmiotowej sprawie spełnione są przesłanki zawarte przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a) updop i Wnioskodawca jest uprawniony do zaliczania do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z w/w ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej, w momencie dokonania odpisu na ten fundusz.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz innowacyjności, dokonywanych zgodnie z ustawą o wspieraniu działalności innowacyjnej – jest prawidłowe,
  • momentu zaliczenia powyższego kosztu do kosztów uzyskania przychodów – jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego nr 2 wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj