Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-107/07/AW
z 15 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-107/07/AW
Data
2007.10.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Ordynacja podatkowa --> Kontrola podatkowa --> Uprawnienia organu pierwszej instancji

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
kontrola podatkowa
likwidacja spółki
podatnik podatku od towarów i usług
podmiotowość podatkowa spółki cywilnej
spółka cywilna


Istota interpretacji
Czy jest możliwe prowadzenie kontroli podatkowej w stosunku do byłych wspólników spółki cywilnej



Wniosek ORD-IN 613 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 1 sierpnia 2007 r. (data wpływu 8 sierpnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia przez organ podatkowy kontroli podatkowej w stosunku do byłych wspólników spółki cywilnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości prowadzenia przez organ podatkowy kontroli podatkowej w stosunku do byłych wspólników spółki cywilnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Zamierza Pan wraz z kolegą prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej. Spółka posiadać będzie status podatnika podatku od towarów i usług oraz płatnika. Pan osobiście będzie podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast nie będzie Pan podatnikiem podatku VAT, bo podatnikiem tym będzie spółka cywilna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy po rozwiązaniu spółki cywilnej, która była podatnikiem VAT, organ podatkowy może prowadzić w stosunku do Pana, jako osoby fizycznej nie będącej podatnikiem VAT, kontrolę podatkową w zakresie podatku VAT.

Pana zdaniem, nie może być prowadzona kontrola podatkowa z zakresu podatku VAT w stosunku do Pana jako byłego wspólnika spółki cywilnej. Zgodnie bowiem z art. 281 § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa, kontrolę podatkową przeprowadza się u podatników, płatników, następców prawnych. Jako były wspólnik spółki cywilnej nie jest Pan podatnikiem podatku VAT, bo była nim spółka.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 281 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem § 3, przeprowadzają kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych, zwanych w ustawie „kontrolowanymi”. Celem kontroli jest sprawdzenie, czy kontrolowani wywiązują się z obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego (art. 281 § 2 Ordynacji podatkowej).

Natomiast stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnikami są osoby prawne jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat tej działalności.

W świetle przepisów Ordynacji podatkowej w przypadkach, w których ustawa podatkowa przyznaje spółce cywilnej podmiotowość podatkową – podatnikiem, płatnikiem lub inkasentem, a także kontrolowanym czy stroną postępowania podatkowego w zakresie praw i obowiązków wynikających z tej podmiotowości – jest spółka cywilna. Rozwiązanie (likwidacja) spółki cywilnej powoduje jednak, że traci ona podmiotowość prawnopodatkową. Analiza wskazanych przepisów prowadzi do wniosku, że osoby trzecie, w tym wspólnicy zlikwidowanej spółki cywilnej, nie są podatnikami podatku od towarów i usług z tytułu działalności prowadzonej przez spółkę. Zatem nie ma możliwości przeprowadzenia kontroli podatkowej z zakresu obowiązków wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług w zlikwidowanej spółce cywilnej.

Niezależnie od powyższego wskazać należy, iż stosownie do postanowień art. 86 § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, podatnicy obowiązani do prowadzenia ksiąg podatkowych przechowują księgi i związane z ich prowadzeniem dokumenty do czasu upływu okresu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W razie likwidacji lub rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej podmiot dokonujący jej likwidacji lub rozwiązania zawiadamia pisemnie właściwy organ podatkowy, nie później niż w ostatnim dniu istnienia tej osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, o miejscu przechowywania ksiąg podatkowych oraz dokumentów związanych z ich prowadzeniem.

Ponadto w świetle uregulowań zawartych w rozdziale 15 ustawy „Odpowiedzialność podatkowa osób trzecich” (a w szczególności w art. 115), nie wyklucza się prowadzenia z udziałem m. in. byłych wspólników spółki cywilnej postępowania podatkowego zmierzającego do weryfikacji rozliczeń podatkowych spółki w zakresie podatku od towarów i usług oraz obciążenia ich ewentualnymi zaległościami podatkowymi.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj