Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PF-I/4180-0006/07/TE
z 12 kwietnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PF-I/4180-0006/07/TE
Data
2007.04.12



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
świadczenia na rzecz pracowników
świadczenia rzeczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Dotyczy kwestii zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.


DECYZJA

Na podstawie art. 14b§5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2005r. nr 8 poz.60 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu z dnia 7 czerwca 2005r. nr PD 415/INT/16/EB/OS w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczące kwestii zwolnienia z opodatkowania zwrotu wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, gdyż zostało wydane z rażącym naruszeniem prawa.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 8 marca 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 12 kwietnia 2005r. płatnik zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie.

Zapytanie płatnika zawarte w ww. pismach dotyczyło zwolnienia od opodatkowania dokonanych na rzecz pracowników wypłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych tytułem zwrotu poniesionych przez nich kosztów zakupu towarów, mających stanowić zapomogę rzeczową z okazji świąt. Zakup ten udokumentowano rachunkiem, którym obciążony został zakład pracy, jednakże koszty zakupu faktycznie zostały sfinansowane przez pracownika. Przyjęty sposób postępowania miał na celu umożliwienie pracownikom dokonania indywidualnych wyborów co do rodzaju otrzymanych towarów. Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie twierdząc, iż zwrot przez pracodawcę ze środków ZFŚS kwot pieniężnych wydatkowanych przez pracownika na ww. cele należy traktować jako pomoc rzeczową podlegającą- stosownie do art.2lust.l pkt 67 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. (Dz.U z 2000r. nr 14 poz.176 ze zm.) o podatku dochodowym od osób fizycznych - zwolnieniu przedmiotowemu do wysokości 380zł w ciągu roku.

Postanowieniem z dnia 7 czerwca 2005r. nr PD-415/INT/16/EB/OS Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznał za prawidłowe stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę.

Dokonując weryfikacji ww. postanowienia organu podatkowego I instancji Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdził, iż zostało ono wydane z rażącym naruszeniem przepisów prawa, a mianowicie art. 21 ust.l pkt 67 oraz art. 12 ust.l powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 14b§5 pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, organ odwoławczy w drodze decyzji zmienia albo uchyla postanowienie, o którym mowa w art.l4a§4 z urzędu, jeżeli postanowienie rażąco narusza prawo, orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego lubEuropejskiego Trybunału Sprawiedliwości, w tym także jeżeli niezgodność z prawem jest wynikiem zmiany przepisów.

Przepisy Ordynacji podatkowej nie zawierają definicji legalnej pojęcia rażącego naruszenia prawa. Zgodnie z wykładnią przyjętą w dotychczasowym orzecznictwie sądowym z rażącym naruszeniem prawa mamy do czynienia wówczas, gdy treść rozstrzygnięcia pozostaje w wyraźnej i oczywistej sprzeczności z treścią przepisu prawa i gdy charakter takiego naruszenia powoduje, że owo rozstrzygnięcie nie może pozostawać w obrocie prawnym jako akt wydany przez organ praworządnego państwa.

Jak stanowi art. 21ust.1 pkt.67 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowana w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (...) - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380zł. Zakres zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa powyżej obejmuje zatem takie świadczenia na rzecz pracownika, które spełniają łącznie następujące warunki określone w cytowanym przepisie:

1. rzeczowy charakter świadczenia,

2. świadczenie w całości sfinansowane ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych,

3. w danym roku podatkowym wartość świadczenia nie przekracza kwoty 380zł.

Jak wynika z treści zapytania przedstawionego przez płatnika, na rachunek bankowy pracownika dokonano przelewu środków pieniężnych tytułem zwrotu wydatków poniesionych na zakup towarów, które pracownik miał otrzymać jako rzeczową zapomogę z okazji świąt.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż warunki opisane wyżej w punktach 2 i 3 zostały spełnione. Jednakże świadczenie nie miało charakteru rzeczowego. Świadczeniem „rzeczowym" jest bowiem takie świadczenie, które ma charakter materialny. Zatem refundacja, ze środków wyżej wymienionego funduszu, wydatków poniesionych przez pracownika na zakup towarów jest świadczeniem pieniężnym pracodawcy (a nie rzeczowym), które nie podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż zakupiony towar został udokumentowany fakturą VAT wystawioną na zakład pracy, a wydatkowana przez pracownika kwota została mu zwrócona po przedstawieniu faktury zakupu.

Wobec powyższego należy uznać, iż opisane zdarzenie nie jest objęte dyspozycją art. 21ust.1 pkt 67 ww. ustawy i nie podlega zwolnieniu od podatku.

W przedmiotowej sprawie znajdzie natomiast zastosowanie przepis art.12 ustal ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym za przychody ze stosunku pracy (...) uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń (...). Zatem otrzymany przez pracownika zwrot kosztów zakupu towarów sfinansowany ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych stanowi przychód ze stosunku pracy i wraz z pozostałymi przychodami podatnika z tego źródła przychodów podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 ustal ustawy. Stosownie do art. 31 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pracodawca jako płatnik obowiązany jest do obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od dochodów uzyskanych przez pracownika z ww. tytułu oraz przekazania pobranych kwot do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki na rachunek urzędu skarbowego właściwego według siedziby płatnika (art. 38 ust.l).

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż uznanie przez organ podatkowy I instancji, że zwrot na rzecz pracownika poniesionych wydatków jest świadczeniem rzeczowym, o którym mowa w art. 21 ust.lpktó7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi rażące naruszenie prawa, co skutkuje koniecznością wyeliminowania z obrotu prawnego przedmiotowego postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu.

W przedstawionym stanie faktycznym i prawnym należało orzec jak w sentencji. Jednocześnie tut. organ informuje, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej wydania.

Stosownie do art. 14b § 5 zdanie 2 Ordynacji podatkowej zmiana albo uchylenie postanowienia wywiera skutek począwszy od rozliczenia podatku za miesiąc następujący po miesiącu, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi, a gdy zmiana lub uchylenie postanowienia dotyczy podatków rozliczanych za rok podatkowy - począwszy od rozliczenia podatku za rok następujący po roku, w którym decyzja została doręczona podatnikowi, płatnikowi lub inkasentowi.

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu w terminie czternastu dni od dnia jej doręczenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj