Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPR2/423-99/07/AB
z 21 sierpnia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPR2/423-99/07/AB
Data
2007.08.21



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
fundusz
fundusz rekultywacji
koszty uzyskania przychodów
odpisy
zakład górniczy


Pytanie podatnika
Czy wartość prac przekraczających odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14 a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz.U. 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.05.2007r. (data wpływu do Urzędu 04.06.2007r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny

postanawia

- uznać stanowisko Strony w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie wydobywania kopalin metodą odkrywkową. Podmioty, których przedmiotem działalności jest wydobywanie kopalin ze złóż, obowiązane są utworzyć fundusz likwidacji zakładu górniczego na podstawie art. 26c ustawy z dnia 04.02.1994r. Prawo geologiczne i górnicze (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 228, poz. 1947 ze zm.). Spółka kwartalnie przekazuje na wyodrębniony rachunek bankowy funduszu likwidacji zakładu górniczego 10 % opłaty eksploatacyjnej. Środki na fundusz przekazywane są kwartalnie, w terminie jednego miesiąca po upływie danego kwartału. Fundusz ten jest tworzony przez przedsiębiorcę w ciężar kosztów działalności, w momencie zarachowania odpisu.

W 2007r. Spółka zakończyła eksploatacje złoża w jednej z kopalń i rozpoczęła proces rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, do czego jest zobowiązana na mocy ustawy z dnia 27.04.2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). Prace związane z rekultywacją terenów, polegające na przywróceniu zdewastowanym gruntom właściwego ukształtowania rzeźby terenu, Spółka powierzyła firmie zewnętrznej. Środki funduszu likwidacji zakładu górniczego nie wystarczyły na pokrycie wszystkich wydatków związanych z rekultywacją terenów. W związku z tym, Spółka uregulowała niepokrytą przez fundusz część wydatków za prace rekultywacyjne ze środków bieżącej działalności. Przedmiotowym wnioskiem Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy wartość prac przekraczających odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu.

Zdaniem Podatnika, ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności art. 16 w/w ustawy, nie wyłącza wydatków na rekultywację terenów poeksploatacyjnych, które przekraczają odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego. Koszty poniesione na rekultywację wykazują związek z uzyskiwanymi przychodami firmy. Wydatki na rekultywację terenów poeksploatacyjnych stanowią koszt uzyskania przychodów w formie odpisu na w/w fundusz. Kosztami uzyskania przychodów są także, zdaniem Podatnika, wydatki na rekultywację terenów przewyższające odpis na fundusz i sfinansowane ze środków obrotowych.

W ocenie Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego argumentacja przedstawiona przez Stronę jest prawidłowa. Jednostki gospodarcze, których zadaniem jest wydobywanie różnych zasobów naturalnych z ziemi, obowiązane są do rekultywacji terenów poeksploatacyjnych. Obowiązek ten wynika z ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (Dz.U. Nr 62, poz. 627 ze zm.). W myśl art. 102 ust. 1 w/w ustawy, władający powierzchnią ziemi, na której występuje zanieczyszczenie gleby lub ziemi albo niekorzystne przekształcenie naturalnego ukształtowania terenu, jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 2-5, do przeprowadzenia ich rekultywacji. Wydatki na rekultywację mogą być odnoszone bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów, bądź też jednostka sporządza stosowne plany rekultywacji tych terenów, na realizację których tworzy fundusz rekultywacji. Fundusze rekultywacji tworzą zwykle te jednostki, które przewidują, że prace rekultywacyjne będą trwały dłużej niż rok. Fundusz rekultywacyjny tworzy się w ciężar kosztów. Fundusz ten ma na celu zgromadzenie środków pieniężnych, które przeznaczane są na rekultywację terenów poeksploatacyjnych.Fundusz rekultywacji tworzony jest m.in. na podstawie art. 9 ustawy z dnia 31 stycznia 1989r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. z 1992r., Nr 6, poz. 27 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 9 w/w ustawy, przedsiębiorstwa wydobywające minerały metodą odkrywkową oraz inne przedsiębiorstwa prowadzące działalność gospodarczą, której towarzyszy powstawanie hałd lub degradacja terenu, mogą tworzyć fundusz rekultywacji z narzutów na koszty działalności. Środki funduszu przeznacza się na finansowanie przedsięwzięć pozainwestycyjnych mających na celu zagospodarowanie terenów poeksploatacyjnych i hałd. Wysokość odpisów przedsiębiorstwo ustala we własnym zakresie, lecz do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć jedynie kwotę odpisów określoną przez niego w planie rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, skorygowaną o kwotę pozostałości funduszu według stanu na początek roku podatkowego. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów na fundusz rekultywacji w wysokości przekraczającej kwotę określoną przez podatnika na dany rok w planie rekultywacji terenów poeksploatacyjnych, skorygowaną o kwotę pozostałości środków tego funduszu według stanu na początek roku podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, iż Spółka utworzyła fundusz rekultywacji, natomiast wydatki na rekultywację terenów poeksploatacyjnych poniosła z odpisu utworzonego na fundusz likwidacji zakładu górniczego. Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika. Kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy. Jak wynika z art. 26 c ust. 1 - 4 ustawy z dnia 04.02.1994r. Prawo geologiczne i górnicze (tj. Dz.U. z 2005r. Nr 228, poz. 1947 ze zm.) przedsiębiorca, który uzyskał koncesję na działalność, o której mowa w art. 15 ust. 1 pkt 2 i 3, obowiązany jest utworzyć fundusz likwidacji zakładu górniczego, chyba że obowiązek taki wynika z odrębnych przepisów. Przedsiębiorca prowadzący wydobywanie kopalin systemem odkrywkowym przeznacza na fundusz równowartość 10 % należnej opłaty eksploatacyjnej. Środki funduszu stanowią koszty uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym i mogą być wykorzystane wyłącznie w celu pokrycia kosztów likwidacji zakładu górniczego lub jego oznaczonej części, również w razie upadłości przedsiębiorcy.Jak wynika z § 6 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 24.06.2002r. w sprawie szczegółowych zasad tworzenia i funkcjonowania funduszu likwidacji zakładu górniczego (Dz.U. z 2002r. Nr 108, poz. 951 ze zm.), przedsiębiorca wykonujący działalność, o której mowa w § 2 pkt 1 i 3, wykorzystuje środki finansowe na pokrycie kosztów ponoszonych na likwidację zakładu górniczego lub jego oznaczonej części, a w szczególności kosztów:

1) likwidacji oraz zabezpieczania wyrobisk górniczych, komór eksploatacyjnych, otworów eksploatacyjnych i wiertniczych oraz innych związanych z eksploatacją kopalin,

2) likwidacji zbędnych obiektów oraz demontażu maszyn i urządzeń, w tym również instalacji eksploatacyjnych umieszczonych na dnie morskim,

3) rekultywacji gruntów i uporządkowania terenów po działalności górniczej,

4) utrzymania obiektów przeznaczonych do likwidacji w kolejności zapewniającej bezpieczeństwo ruchu zakładu górniczego,

5) wykonania prac zabezpieczających oraz przedsięwzięć zapobiegających zagrożeniom, w tym związanych z utrzymaniem i upraszczaniem systemów odwadniania likwidowanego zakładu górniczego lub jego oznaczonej części.

Z treści cytowanych powyżej przepisów wynika, że Spółka ma prawo zaliczenia w koszty uzyskania przychodów odpisów na fundusz likwidacji zakładu górniczego, gdyż obowiązek utworzenia tego funduszu wynika bezpośrednio z przepisów ustawy. Odnosząc się natomiast do możliwości uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów wydatków poniesionych na rekultywację terenów w części przekraczającej dokonany odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego i sfinansowanych ze środków obrotowych Spółki, w ocenie tut. Organu podatkowego, zachodzi konieczność oceny przedmiotowych wydatków w kontekście art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z powołanym przepisem, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Z powyższego wynika zatem, że podatnik ma prawo zaliczenia w koszty podatkowe wszelkich poniesionych przez siebie wydatków, po wyłączeniu kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i osiąganymi z tego tytułu przychodami. Wydatki stanowiące koszty uzyskania przychodów, w zależności od ich rodzaju, można podzielić na bezpośrednio związane z konkretnym przychodem oraz na koszty pośrednie, których nie można w sposób bezpośredni powiązać z żadnym konkretnym przychodem, jednak jako związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, warunkują ich uzyskiwanie. Cytowany art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ustawy, uprawniający podatnika do uwzględniania w kosztach uzyskania przychodów odpisów na różnego rodzaju fundusze, których możliwość lub obowiązek tworzenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, nie ogranicza prawa podatnika do obciążania kosztów uzyskania przychodów jedynie do wysokości dokonanych odpisów, jeżeli wysokość środków zgromadzonych na tym funduszu okaże się niewystarczająca do sfinansowania celu, na jaki środki te były gromadzone i zajdzie konieczność sfinansowania części wydatków ze środków obrotowych podatnika. Przepisy ustawy – Prawo ochrony środowiska nakładają na Spółkę obowiązek rekultywacji terenów poeksploatacyjnych. W tym celu, na podstawie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze – Spółka tworzy fundusz likwidacji zakładu górniczego, a zgromadzone na tym funduszu środki przeznacza m.in. na realizacje w/w obowiązku wynikającego z ustawy – Prawo ochrony środowiska. Fakt, iż w toku prowadzonych działań zmierzających do przywrócenia eksploatowanym terenom wartości użytkowych i przyrodniczych okaże się, że środki zgromadzone na tym funduszu są niewystarczające na sfinansowanie tych działań, nie zwalnia Podatnika z obowiązku rekultywacji eksploatowanych terenów. Z tego też względu, w ocenie Naczelnika tut. Urzędu, wydatki poniesione na rekultywację terenów w części przekraczającej odpis na fundusz likwidacji zakładu górniczego, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów. Wydatki te są bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą.

Mając powyższe ma uwadze, postanowiono jak na wstępie. Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa). Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia (art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj