Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-134/07/MS
z 25 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-134/07/MS
Data
2007.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi
usługi archiwizacji danych
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jaką stawką VAT opodatkować świadczone usługi



Wniosek ORD-IN 712 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 08 sierpnia 2007 r. (data wpływu 13 sierpnia 2007 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 września 2007 r. (data wpływu 14 września 2007 r.) oraz pismem z dnia 11 października 2007 r. (data wpływu 15 października) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 sierpnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Od dnia 01 kwietnia 2006 r. prowadziła Pani działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług na rzecz szpitala. W ubiegłym roku Pani obrót z tytułu świadczonych usług wyniósł 31.402,42 zł a w miesiącu lipcu 2007 r. przekroczył kwotę 39.700 zł.

Pani usługi polegają na: komputerowym wpisywaniu procedur medycznych, sporządzaniu kart wypisu badań laboratoryjnych pacjenta, dziennego zestawienia pacjentów wypisanych z oddziału, miesięcznych statystyk, pisaniu pism, obsłudze poczty elektronicznej oraz udzielaniu informacji interesantom.

Wyżej wymienione usługi zdaniem Pani mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.83.1 jako „usługi sekretarskie i tłumaczenia”.

Ponadto w ramach prowadzonej działalności zajmuje się Pani również archiwizacją historii chorób i dokumentów, nadzorem nad dokumentacją oddziału, wypełnianiem dokumentów oddziałowych – które to czynności zaklasyfikowała Pani jako PKWiU 92.51.12-00.00- „usługi archiwów”.

W Pani opinii klasyfikacja świadczonych przez Panią usług dokonana przez Urząd Statystyczny w Łodzi (OK.-5672/KU-2218/2007) jako PKWiU 74.50.2 - „usługi pozyskiwania personelu” jest niezgodna ze stanem faktycznym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawką VAT opodatkować świadczone usługi...


Zdaniem wnioskodawcy, świadczone usługi powinny być zwolnione z podatku VAT jako, że wyłącznym odbiorcą jest szpital.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zm), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7(…).

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Stawka podatku w myśl art. 41 ust. 1 ustawy o VAT wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy – zgodnie z art. 41 ust. 2 stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 art. 114 ust. 1.


W oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym pod pozycją 11 zostały wymienione usługi objęte symbolem PKWiU ex 92 tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem – z wyłączeniem:


  • 1.usług związanych z taśmami video oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  • 2.usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm video, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  • 3.usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  • 4.wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2) związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  • 5.wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11,22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  • 5a. usług związanych z produkcją filmów i nagrań video (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań video (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach
  • ,
  • 5b.wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72)
  • ,
  • 6. działalności agencji informacyjnych
  • ,
  • 7. usług wydawniczych
  • ,
  • 8. usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12


Użycie przez ustawodawcę ,,ex” przy grupowaniu PKWiU, korzystającym ze zwolnienia od podatku VAT oznacza, że dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.


Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że:


  • usługi zaklasyfikowane przez Panią do grupowania PKWiU 92.51.12-00-00 jako „Usługi archiwów” mieszczą się w pozycji 11 załącznika nr 4 ustawy o VAT (ex 92) i jednocześnie nie są wymienione w zawartych tam wyłączeniach ze zwolnienia, a zatem podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1;
  • pozostałe usługi zaliczone przez Panią do grupowania PKWiU 74.83.1 „usługi sekretarskie i tłumaczenia” polegające na prowadzeniu bieżącej obsługi biurowej zleceniodawcy (prowadzenie dokumentacji medycznej) nie zostały wymienione w ustawie o VAT i w przepisach wykonawczych ani jako zwolnione, ani też jako korzystające z preferencyjnej stawki VAT, dlatego opodatkowane są stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.


Bez znaczenia pozostaje fakt, iż wykonywane są one wyłącznie na rzecz szpitala.

Dodatkowo informuje się, iż usługi sklasyfikowane przez GUS jako PKWiU 74.50.2 „usługi pozyskiwania personelu” nie zostały wymienione w ustawie o VAT i w przepisach wykonawczych jako zwolnione bądź korzystające z preferencyjnej stawki VAT dlatego opodatkowane są stawką 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy.

Wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o wskazane w stanie faktycznym grupowania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Krajowe Biuro Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj