Interpretacja Izby Celnej w Warszawie
440000-PA-9116-370/07/637/BB
z 11 września 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
440000-PA-9116-370/07/637/BB
Data
2007.09.11



Autor
Izba Celna w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
akcyza
papierosy
skład podatkowy
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Czy Spółka może ponownie wprowadzić do składu podatkowego papierosy z zapłaconą akcyzą w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta na niższą lub wyższą?


D E C Y Z J A

Na podstawie art. 14b § 5 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 8 z 2005 r., poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu postanowienia Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr 444000-PA-911/14a-06/07/DJ z dnia 18 czerwca 2007 r. stanowiącego pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie

- uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr jw. i uznaje stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2007r za nieprawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

Wnioskiem z dnia 16 marca 2007 r. firma XXX, zwana dalej Podatnikiem wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu o udzielenie w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

We wniosku Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny:

Podatnik wystąpił z pytaniem czy wprowadzając do składu podatkowego papierosy z zapłaconą akcyzą w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta (w celu pomniejszenia lub powiększenia), a następnie wyprowadzając te papierosy powstanie obowiązek podatkowy i w jakiej wysokości.

W ramach prowadzonej działalności Podatnik wycofuje z magazynów własnych papierosy z zapłaconą akcyzą, które nie znajdują akceptacji na rynku z uwagi na ceną maksymalna, a następnie chciałby ponownie wprowadzić je do składu podatkowego gdzie przedrukowałby cenę (na niższą lub wyższą). W przedmiotowym stanie nie dochodzi do wytworzenia nowego wyrobu, a jedynie do przedrukowania ceny. Zawarte we wniosku pytanie Podatnika dotyczyło rozstrzygnięcia czy zmiana ceny maksymalnej na opakowaniu jednostkowym uprawnia zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) do zmiany wysokości akcyzy.

Zdaniem Podatnika w opisanej przez niego sytuacji będzie mógł zmienić wysokość akcyzy zgodnie z art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym.

Postanowieniem nr 444000-PA-0707/171/07/DJ z dnia 21.06.2007r. Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu uznał przedstawione przez Podatnika stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu wskazał, iż w przypadku zwrotów w wyniku reklamacji wyrobów zharmonizowanych z zapłaconą akcyzą i skierowania ich do ponownego przerobu w składzie podatkowym, podatnicy mogą obniżyć kwotę akcyzy należnej od sprzedaży wydrukowanych wyrobów o kwotę akcyzy z zapłaconej od reklamowanych wyrobów zgodnie z § 8d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczególnego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

W konkluzji organ pierwszej instancji stwierdził, że w przypadku wycofania papierosów ze względu na cenę, nie spełniającą oczekiwań potencjalnych nabywców, można je ponownie wprowadzić do składu podatkowego przedrukować cenę i ponownie naliczyć akcyzę zgodnie z § 8d w/w rozporządzenia.

Dyrektor Izby Celnej w Warszawie zgodnie z art.14b § 5 pkt 2 uchyla z urzędu postanowienie Naczelnika Urzędu Celnego w Radomiu nr 444000-PA-911/14a-06/07/DJ z dnia 18 czerwca 2007 i uznaje, stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2007r. za nieprawidłowe.

Jednocześnie Dyrektor Izby Celnej w Warszawie wyjaśnia co następuje.

Z opisanego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż papierosy z zapłaconą akcyzą zostają ponownie wprowadzone do składu podatkowego w celu zmiany na paczce maksymalnej ceny producenta (w celu pomniejszenia lub powiększenia), a następnie wyprowadzane co skutkuje zmianą wysokości należnej akcyzy.

Zgodnie z art. 4 ust 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają określone czynności:

1) produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;

2) wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;

3) sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;

4) eksport i import wyrobów akcyzowych;

5) nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

W stosunku do papierosów produkowanych w składzie podatkowym, obowiązek podatkowy powstaje na podstawie art 4 ust. 1 pkt 1 tj z tytułu ich produkcji. Określenie właściwej podstawy opodatkowania akcyzą tych wyrobów, następuje po ich umieszczeniu w opakowaniach jednostkowych i oznaczeniu maksymalną ceną detaliczną, czyli na końcowym etapie produkcji, bowiem wtedy znane są elementy podstawy opodatkowania, o których mowa w art. 10 ust 4 w/w ustawy, tj. cena detaliczna wyznaczona i wydrukowana na opakowaniach jednostkowych.

Stawki na wyroby tytoniowe zostały określone w art. 73 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym, składają się z dwóch części:

- części kwotowej określonej w stosunku do 1000 sztuk papierosów,

- części procentowej odnoszącej się do maksymalnej ceny detalicznej,

Za maksymalną cenę detaliczną należy przyjąć cenę wyznaczoną i wydrukowaną na opakowaniu jednostkowym przez producenta, importera lub nabywcę wewnątrzwspólnotowego.

Dopóki papierosy ( w opakowaniach jednostkowych z nadrukowaną maksymalną ceną detaliczną) będą znajdowały się w składzie podatkowym, płatność podatku z tytułu ich produkcji będzie podlegała zawieszeniu. Stosownie do art. 26 ust. 1 pkt. 1 ustawy, pobór podatku akcyzowego od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są produkowane, przetwarzane lub magazynowane w składzie podatkowym. W przypadku wyprowadzenia ich następnie do magazynu producenta (nie będącego składem podatkowym) zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym następuje zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy i powstanie obowiązku podatkowego. Prowadzący skład podatkowy w tym przypadku producent, jest zobowiązany do zapłaty podatku akcyzowego, wyliczonego na podstawie stawek obowiązujących w dniu wyprowadzenia ich ze składu podatkowego.

Zarówno wyprowadzenie ze składu podatkowego, jak i sprzedaż papierosów na terytorium kraju są czynnością wtórną w stosunku do produkcji, będącą właściwą czynnością powodującą powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym w składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce.

Podatnik w składzie podatkowym zgodnie z wnioskiem z dnia 16 marca 2007r. deklaruje iż, chce przedrukować ceny (na niższe lub wyższe) na opakowaniach jednostkowych. Proces przedstawiony przez wnioskodawcę nie można określić jako produkcję lub przetwarzanie. Podatnik zadeklarował, iż w opisanym stanie faktycznym nie dochodzi do wytworzenia nowego wyrobu a jedynie do przedrukowania ceny.

W związku z powyższym nie ma zastosowania § 8d rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie szczególnego trybu i warunków dokonywania rozliczeń podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 85, poz. 799 z późn. zm.).

Naczelnik Urzędu Celnego w Radomiu na pisemny wniosek Podatnika udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie.

W przedmiotowym wniosku brak jest deklaracji, że wyroby nie spełniają wymogów jakościowych i zostają skierowane do ponownego przerobu w składzie podatkowym. Nie można uznać iż, czynność polegająca na przedrukowaniu ceny jest tożsama z ponownym przerobem wyrobu i z reklamacja. Art. 73 ust. 3 pkt 1 ustawy określa maksymalne stawki akcyzy na papierosy, nie różnicując ich wysokości ze względu na rodzaj czynności powodujących powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie.

Ponadto w myśl art. 74 ust. 1 pkt 2 obowiązek podatkowy, powstaje gdy podmiot dokonuje sprzedaży wyrobów tytoniowych powyżej maksymalnej ceny detalicznej.

Z analizy wyżej powołanych przepisów wynika, iż obowiązek podatkowy w stosunku do papierosów powstaje z tytułu ich produkcji i staje się zobowiązaniem podatkowym z chwilą opuszczenia składu podatkowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Reasumując jeżeli papierosy opuściły skład podatkowy z maksymalną ceną wydrukowaną na opakowaniach jednostkowych powstało zobowiązanie podatkowe, nie możliwe jest ponowne ich wprowadzenie do składu podatkowego. Jednocześnie możliwa jest sprzedaż wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą powyżej maksymalnej ceny znajdującej się na opakowaniu jednostkowym, ale w takiej sytuacji zgodnie z art. 74 ust 1 pkt. 2 podmiot zobowiązany jest zapłacić podatek akcyzowy.

Mając powyższe na uwadze, Dyrektor Izby Celnej w Warszawie orzekł jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj