Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB1/415-39/07/ZK
z 25 października 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB1/415-39/07/ZK
Data
2007.10.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
przedstawiciel handlowy
umowa o pracę


Istota interpretacji
Czy podatnik może naliczać diety i koszty noclegu przedstawiciela handlowego zatrudnionego na podstawie umowy o pracę, w formie delegacji i czy wydatki z tytułu zwrotu kosztów noclegu poniesionych przez przedstawiciela handlowego stanowią dla niego koszt uzyskania przychodów?



Wniosek ORD-IN 752 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku (data wpływu do tut. Biura – 01 sierpnia 2007r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zwróconych przedstawicielowi handlowemu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę poniesionych przez niego kosztów noclegu oraz naliczania diet i kosztów noclegu w formie delegacji- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 sierpnia 2007r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zwróconych przedstawicielowi handlowemu zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę poniesionych przez niego kosztów noclegu oraz naliczania diet i kosztów noclegu w formie delegacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarcza zatrudnia na podstawie umowy o pracę przedstawicieli handlowych. Każdy z przedstawicieli w umowie o pracę ma wyznaczony teren (miejsce świadczenia pracy określone opisowo).
W ramach swojego obszaru przedstawiciele pozyskują oraz nadzorują kontrahentów firmy. Zdarza się, że przedstawiciel handlowy w związku z przedłużonymi rozmowami musi zanocować na trasie. Firma zwraca przedstawicielowi koszty noclegu i zalicza je do kosztów uzyskania przychodów. Firma nie nalicza diet dla przedstawiciela handlowego z tytułu delegacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy koszt noclegu poniesiony przez przedstawiciela handlowego jest kosztem uzyskania przychodów dla firmy...
  2. Czy firma powinna naliczać diety i koszty noclegu przedstawiciela handlowego w formie delegacji...

Zdaniem wnioskodawcy, nie jest podróżą służbową stałe wykonywanie zadań w różnych miejscowościach i terminach, których wyboru dokonuje każdorazowo sam pracownik w ramach uzgodnionego rodzaju pracy. Przykładem jest przedstawiciel handlowy spółki, do którego zadań należy zdobywanie klienta na wyznaczonym obszarze kraju. Taki pracownik nie będzie miał prawa do diety, chyba że pracodawca zleci wykonanie zadania poza umówionym obszarem; wtedy będzie to traktowane jako podróż służbowa.

Zdaniem strony, wydatki z tytułu zwrotu kosztów noclegów przedstawicielom handlowym będą stanowiły koszty uzyskania przychodów, ponieważ są wydatkami pracodawców na rzecz pracowników w związku z wykonywaniem przez nich obowiązków wynikających z umowy o pracę i pozostają w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj