Interpretacja Urzędu Celnego w Pruszkowie
445000-PA-9104-69/06/187/KN
z 13 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
445000-PA-9104-69/06/187/KN
Data
2007.03.13



Autor
Urząd Celny w Pruszkowie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz


Słowa kluczowe
akcyza
olej opałowy
opodatkowanie
sprzedaż
wyroby akcyzowe zharmonizowane


Pytanie podatnika
Sposób opodatkowania sprzedaży w kraju olejów przeznaczonych na cele opałowe.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 216, art. 219 w związku z art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 20.12.2006 r. (data wpływu do Urzędu Celnego w Pruszkowie 27.12.2006r.), w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie

postanawia uznać stanowisko podatnika w przedstawionym wniosku za prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 27.12.2006 r. do Naczelnika Urzędu Celnego w Pruszkowie wpłynął wniosek XXXXXXXXXXXXXXXX Sp. z o.o., XXXXXXXXXXXXXXXXX z siedzibą w XXXXXX, XXXXXXXXXXXXX, reprezentowany przez doradcę podatkowego XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, ze Spółki XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX XXXXXX., XXXXXXXXXXX XXXXXXXX, XXXXXXXXXXXXXXX, w sprawie udzielenia w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z wniosku wynika stan faktyczny:

Spółka XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX (zwana dalej „Spółką” lub XXXXXXXXX) wprowadza do produkcji dwa nowe oleje przeznaczone na cele opałowe. Preparaty te, o nazwach handlowych: „Olej opałowy X” oraz „Olej opałowy Y” posiadają następujące właściwości fizyko-chemiczne:

Olej Xdestylacja w 250oC (ASTM D86) poniżej 65% obj.destylacja w 350oC (ASTM D86) 100% (olej krakuje w temp. ok. 335oC)gęstość w temp. 15oC (PN-EN ISO 3675) 999,3 kg/m3kolor rozcieńczonej próbki (rozcieńczony kolor C ASTM D 1500) 6,5lepkość w temp. 50oC (ASTM D445) 5,463 oSttemperatura płynięcia (ASTM D97) <-30oCzawartość siarki (PN-EN ISO 14565) 5600 mg/kg (0,56%) Olej Ydestylacja w 250oC (ASTM D86) ok. 45% obj.destylacja w 350oC (ASTM D86) ok. 90% (olej krakuje w temp. ok. 345oC)gęstość w temp. 15oC (PN-EN ISO 3675) 1040,1 kg/m3kolor rozcieńczonej próbki (rozcieńczony kolor C ASTM D 1500) 7,5lepkość w temp. 50oC (ASTM D445) 13,04temperatura płynięcia (ASTM D97) -30oCzawartość siarki (PN-EN ISO 14565) 8400 mg/kg (0,84%)

Na podstawie wskazanych wyżej wyników badań właściwości fizyko-chemicznych olejów X i Y, stwierdzić należy, że obydwa produkty stanowią oleje ciężkie w rozumieniu uwagi dodatkowej nr 1 lit. d) do pozycji 2710 Nomenklatury Scalonej (rozporządzenie Komisji WE z dnia 27 października 2005 r., nr 1719/200, zwane dalej „CN”, a także w rozumieniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r., Dz. U. nr 89, poz. 844 ze zm., zwane dalej „PKWiU”) - bowiem w temperaturze 250oC destylują mniej niż 65% objętościowo. W ocenie Spółki wyroby te klasyfikować należy jako oleje opałowe w rozumieniu PKWiU, która to klasyfikacja zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, stosowana jest do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju.

Przedmiotowe oleje ze względu na niską zawartość siarki nie są ciężkimi olejami opałowymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Do olejów X i Y w procesie produkcji dodawany jest znacznik oraz barwnik, o których mowa w przepisie §3 ust. 1 oraz w poz. 2 lit. a) Załącznika nr 1 do powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, w ilości i rodzaju określonych dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe przepisami §1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) – ust. 2, ust. 3 pkt 1 oraz ust. 4 pkt 1, tj.:

- znacznik (Solvent Yellow 124) w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg na litr znakowanego wyroby oraz

- barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg na litr barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg na litr barwionego wyrobu.

Oleje opałowe X i Y jako produkty gotowe, po oznakowaniu i zabarwieniu zgodnie ze wskazanymi wyżej wymogami, charakteryzują się ciemnobrunatną barwą oraz silnie drażniącym zapachem.

Przedstawione we wniosku pytania Strony są następujące:

„Jaką stawkę podatku akcyzowego zastosować należy do sprzedaży w kraju, przeznaczonych na cele opałowe: „Oleju opałowego X” oraz „Oleju opałowego Y”?”

Stanowisko Spółki:

Zgodnie z brzmieniem art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu tej ustawy zalicza się wyroby wymienione w poz. 1-12 załącznika nr 2 do ustawy, gdzie w poz. 4 wyliczono produkty rafinacji ropy naftowej - oleje z ropy naftowej klasyfikowane do poz. 23.20 PKWiU oraz 2710 CN. Z kolei w myśl ust. 2 powołanego wyżej przepisu, olejami opałowymi są również inne wyroby, z wyjątkiem węgla, koksu, torfu i innych porównywalnych z nimi węglowodorów stałych oraz gazu ziemnego, służące do celów opałowych.

Zgodnie z art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe wynosi 233 zł/1000 l gotowego wyrobu, przy czym w ust. 2 powołanego przepisu dla Ministra Finansów przewidziane zostało uprawnienie do obniżenia w drodze rozporządzenia stawek akcyzy określonych w ustępie poprzedzającym.

Z uprawnienia tego Minister Finansów skorzystał, wydając rozporządzenie w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, gdzie w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem określono stawkę podatku w wysokości 232 zł/1000 l, zaś w lit. b dla pozostałych (olejów opałowych) z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, 60 zł/1000 kg. Dodatkowym warunkiem zastosowania stawki podatku wynikającej z poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zgodnie z §3 tego rozporządzenia do olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350oC lub których gęstość w temperaturze 15oC jest niższa od 890 kg/m3, jest oznaczenie ich znacznikiem i zabarwienie na kolor czerwony.

Zasady oznaczania i barwienia paliw silnikowych i olejów opałowych dla celów kontroli obrotu określone zostały w powołanym powyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. gdzie w §1 ust. 4 stwierdzono, że przez prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób, w przypadku olejów opałowych, rozumie się wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu.

Skorzystanie z obniżonej stawki podatku akcyzowego w wysokości 232 zł/1000 l (poz. 2 lit. a załącznika nr 1), zgodnie z zapisami rozporządzenia obwarowane jest zatem obowiązkiem spełnienia przez olej opałowy przeznaczony do celów opałowych:

- co najmniej jednej z przesłanek alternatywnych: stopnia destylacji lub gęstości w oznaczonej temperaturze;

- łącznie z wymogiem oznakowania oleju i zabarwienia go na kolor czerwony.

Równocześnie techniczny sposób znakowania i barwienia olejów opałowych oraz warunki, od spełnienia których uzależnione jest uznanie olejów opałowych za prawidłowo oznaczone i zabarwione określone zostały w przepisach odrębnych, cytowanym powyżej rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu.

Uwzględniając przedstawione na wstępie wyniki badań właściwości fizykochemicznych olejów opałowych X i Y, z których niezbicie wynika, iż:

a) oleje te ze względu na zawartość siarki znacznie poniżej 3% nie stanowią ciężkich olejów opałowych w rozumieniu zdania drugiego art. 62 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym,

b) oleje te w temperaturze 350oC destylują w więcej niż 30% objętościowo (stopień destylacji wynosi odpowiednio ok. 100% i ok. 90%) - co oznacza, że spełniają warunek, o którym mowa w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego;

c) oleje te w temperaturze 15oC mają gęstość przekraczającą 890 kg/m3 (gęstość wynosi odpowiednio 999,3 kg/m3, 1040,1 kg/m3), a więc nie spełniają warunku, o którym mowa w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego;

a ponadto mając na uwadze, że:

a) oleje te są przeznaczone na cele opałowe;

b) do olejów tych w trakcie produkcji dodawany jest znacznik i barwnik czerwony na zasadach i w ilościach określonych w §1 rozporządzenia w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu, pozwalających na uznanie olejów X i Y za prawidłowo oznaczone i zabarwione w rozumieniu § 1 ust. 4 tego rozporządzenia:

w ocenie Spółki wyroby: „Olej opałowy X” oraz „Olej opałowy Y” spełniają wszystkie warunki uzasadniające objęcie ich sprzedaży w kraju stawką podatku akcyzowego w wysokości określonej w poz. 2 lit. a) załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, tj. 232 zł/1000 l.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie udzielając pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wyjaśnia, iż stosownie do art. 65 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) stawka akcyzy na paliwa silnikowe wynosi 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, na oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 233 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu, na ciężkie oleje opałowe przeznaczone na cele opałowe 60 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu, a na gaz płynny i metan używany do napędu pojazdów samochodowych 700 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu. W przypadku użycia olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe, które nie spełniają warunków określonych w odrębnych przepisach, w szczególności wymogów w zakresie prawidłowego znakowania i barwienia, użycia ich niezgodnie z przeznaczeniem, a także sprzedaży ich za pomocą odmierzaczy paliw ciekłych, stawka akcyzy wynosi:

1) dla olejów opałowych lub olejów napędowych, przeznaczonych na cele opałowe - 2000 zł od 1000 litrów gotowego wyrobu;

2) dla ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe - 1800 zł od 1000 kilogramów gotowego wyrobu.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, obniżać stawki akcyzy określone w ust. 1 oraz różnicować je w zależności od rodzaju wyrobu, a także określać warunki ich stosowania.

Korzystając z ww. ustawowej delegacji Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 22 kwietnia 2004 r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825 ze zm.) w pozycji 2 załącznika nr 1 do rozporządzenia określił stawki dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe :

a) stawka 232,00 zł/ 1000 I - dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem,

b) stawka 60,00 zł/ 1000 kg - dla pozostałych olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe z wyłączeniem ciężkich olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe.

Zgodnie z § 3 tego rozporządzenia stawki akcyzy, określone w poz. 2 lit. a załącznika nr 1 do rozporządzenia i w poz. 1 pkt 3 lit. c tiret pierwsze załącznika nr 2 do rozporządzenia, stosuje się dla olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje w 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, w przypadku gdy oleje te są zabarwione na czerwono i oznaczone znacznikiem.

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.) dla celów kontroli obrotu, znakowaniu i barwieniu w sposób określony w ust. 4 tego paragrafu podlegają oleje opałowe, z których 30 % lub więcej objętościowo destyluje przy 350 °C lub których gęstość w temperaturze 15 °C jest niższa od 890 kg/m3, bez względu na symbol PKWiU, sklasyfikowane w pozycji CN 2710 oraz oleje napędowe, oznaczone symbolem PKWiU 23.20.15, objęte kodami CN 2710 19 41, 2710 19 45 lub 2710 19 49 - przeznaczone na cele opałowe.

Zgodnie z § 1 ust. 2 - 4 ww. rozporządzenia do znakowania wyrobów stosuje się nieusuwalny znacznik, który jest substancją o nazwie chemicznej N-etylo-N-<2-(1-izobutoxy-etoxy)etylo>azobenzeno-4-amina (Solvent Yellow 124). Do barwienia wyrobów stosuje się, w przypadku ich wykorzystywania do celów opałowych - substancję typu Solvent Red 164 lub typu Solvent Red 19. Przez prawidłowo oznaczony i zabarwiony wyrób rozumie się, w przypadku olejów opałowych przeznaczonych na cele opałowe, wyrób, do którego dodano znacznik w ilości nie mniejszej niż 6,0 mg/l znakowanego wyrobu i barwnik typu Solvent Red 164 w ilości nie mniejszej niż 6,6 mg/l barwionego wyrobu lub barwnik typu Solvent Red 19 w ilości nie mniejszej niż 6,3 mg/l barwionego wyrobu.

Reasumując, oleje opałowe: X i Y o parametrach fizykochemicznych określonych we wniosku Spółki spełniają jeden z warunków, wystarczający do ich znakowania i barwienia (oleje te w temperaturze 350°C destylują w więcej niż 30% objętościowo) i podlegają obowiązkowi znakowania i barwienia w myśl § 1 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 maja 2005 r. w sprawie znakowania i barwienia paliw silnikowych oraz olejów opałowych dla celów kontroli obrotu (Dz. U. Nr 96, poz. 815 ze zm.). Po ich prawidłowym oznaczeniu i zabarwieniu tj. dodaniu do tych olejów nieusuwalnego znacznika i barwnika w ilościach określonych w ww. rozporządzeniu Ministra Finansów przy sprzedaży w kraju podlegają opodatkowaniu akcyzą w wysokości 232 zł/1000 litrów.

Naczelnik Urzędu Celnego w Pruszkowie w niniejszym postanowieniu nie ustanawia żadnej normy indywidualnej, lecz jedynie przedstawia swój pogląd dotyczący rozumienia treści przepisów prawa podatkowego i sposobu ich zastosowania w odniesieniu do określonej sprawy indywidualnej.

Biorąc powyższe pod uwagę postanawiam jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego wynikającego z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu datowania postanowienia. Interpretacja jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez podatnika rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.Powyższa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj