Interpretacja Urzędu Skarbowego w Czarnkowie
NP/415-7/07/6/RSD
z 14 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NP/415-7/07/6/RSD
Data
2007.05.14



Autor
Urząd Skarbowy w Czarnkowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
budżet państwa
Europejski Fundusz Społeczny
obowiązek płatnika
pomoc materialna
stypendia
środki pomocowe
uczniowie
zwolnienia przedmiotowe
źródło finansowania


Pytanie podatnika
1. Czy stypendia uchwalone przez Radę Powiatu oraz stypendia dla uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej przyznawane na podstawie ustawy o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy stypendia wypłacone uczniom finansowane w części z Budżetu Państwa i w części z Europejskiego Funduszu Społecznego korzystają ze zwolnienia odpowiednio z art. 21 ust. 1 pkt 40b i pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
3. Czy w przypadku jednorazowych wypłat zaległych stypendiów przychodem jest kwota faktycznie wypłacona w miesiącu czy kwota stypendium przyznana za miesiąc?


Ze złożonego wniosku z dnia 19.02.2007 r. (wpływ do tut. Urzędu w dniu 21.02.2007 r.) uzupełnionego pismami z dnia 08.03.2007 r., 19.03.2007 r., 18.04.2007 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego wynika następujący stan faktyczny.

Starostwo Powiatowe jako płatnik wypłacało w 2006 r. uczniom stypendia:

- uchwalone przez Radę Powiatu,

- dla uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej na lata 2006-2008 objętych Rządowym programem wyrównania szans edukacyjnych.

Wyżej wymienione stypendia przyznawane były na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty.

Oprócz ww stypendiów Starostwo dokonywało również w 2006 r. wypłat stypendiów przyznawanych w ramach Priorytetu 2 Działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego i Budżetu Państwa. Stypendia te finansowane są w 68,05% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, a w 31,95% ze środków Budżetu Państwa.

Zdarzały się sytuacje, że zaległe stypendia wypłacane były jednorazowo.

Zdaniem wnioskującego - stypendia uchwalone przez Radę Powiatu oraz dla uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej przyznawane na podstawie ustawy o systemie oświaty korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Do stypendiów finansowanych ze środków Budżetu Państwa oraz Europejskiego Funduszu Społecznego mają zastosowanie odpowiednio art. 21 ust. 1 pkt 40b oraz art. 21 ust. 1 pkt 46 ww ustawy.

W przypadku nieterminowych wypłat stypendiów, przychód ze stypendiów winien być przypisany w informacji PIT-8S do poszczególnych miesięcy a nie stanowić przychodu w miesiącu faktycznej wypłaty stypendium.

Zagadnienia, o których wyżej mowa zostały uregulowane w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (tj. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Ad.1

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 40 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia pomocy materialnej dla uczniów, studentów, uczestników studiów doktoranckich i osób uczestniczących w innych formach kształcenia, pochodzące z budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz ze środków własnych szkół i uczelni – przyznane na podstawie przepisów o systemie oświaty, prawo o szkolnictwie wyższym, a także przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki.

Pomoc uczniom ze szkół ponadgimnazjalnych zamieszkujących na terenach wiejskich lub w miastach do 20 tys. mieszkańców, objęta została Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych uczniów pochodzących z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej na lata 2006-2008, ustanowionym uchwałą nr 39/2006 Rady Ministrów z dnia 28-03-2006 r. Program ten finansowany jest ze środków rezerwy celowej budżetu państwa, przeznaczonej na finansowanie Narodowego Programu Stypendialnego, przewidzianej do dyspozycji Ministra Edukacji i Nauki.

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu udzielania pomocy uczniom pochodzącym z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej (Dz. U. Nr 73, poz. 502) zostało wydane na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Z zapisu § 2 pkt 1 i § 3 pkt 1 ww. rozporządzenia wynika, że uczniom pochodzącym z rodzin byłych pracowników państwowych przedsiębiorstw gospodarki rolnej, uczącym się w szkołach ponadgimnazjalnych umożliwiających uzyskanie świadectwa dojrzałości, którym do dnia 31 grudnia 2004 r. przyznano stypendia Agencji Nieruchomości Rolnych na co najmniej 2005 rok, przysługuje pomoc w formie stypendium, które jest przeznaczone na całkowite lub częściowe pokrycie wydatków związanych z edukacją, w szczególności:

1) wyżywienia w stołówce szkolnej, specjalnego ośrodka szkolno- wychowawczego, internatu, bursy lub stołówce prowadzonej przez inny podmiot,

2) zakwaterowania w internacie, bursie lub kwaterze prywatnej,

3) dojazdów do szkoły,

4) zakupu podręczników i pomocy szkolnych,

5) zakupu niezbędnej odzieży i obuwia,

6) nauki języków obcych i innych zajęć edukacyjnych, realizowanych w szkole i poza szkołą oraz wycieczek szkolnych.

W przypadku wypłat ww stypendiów płatnik nie ma obowiązku sporządzania jakichkolwiek informacji o wysokości wypłaconego stypendium.

Ad.2

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 powołanej ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a) pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b) podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zwolnienie z opodatkowania zawarte w powołanym przepisie może być zastosowane w sytuacji, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki, tj.

- środki finansowe pochodzą od podmiotów wskazanych w analizowanym przepisie i zostały przekazane na podstawie, o której mowa w tym przepisie

- podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym w niniejszej sprawie, stypendia dla uczniów, wypłacone w ramach Priorytetu 2 Działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR) 2004-2006 „Wyrównanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" są współfinansowane ze środków funduszu strukturalnego, czyli Europejskiego Funduszu Społecznego. Program ten został przyjęty do realizacji na mocy rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 1 lipca 2004 r. (Dz.U. Nr 166, poz. 1745) wydanego do ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206). Celem ww. działania jest podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym kończącym się maturą i wyższym uczniom pochodzącym z obszarów wiejskich studentom pochodzącym z obszarów zagrożonych marginalizacją.

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2 marca 200I r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 116, poz. 1206).

Zgodnie z brzmieniem art. 2 pkt 11 cyt./w ustawy o Narodowym Planie Rozwoju, określenie „publiczne środki wspólnotowe” oznacza - środki finansowe pochodzące z budżetu Wspólnot Europejskich, a w szczególności z funduszy strukturalnych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego, (...), ujęte w załączniku do ustawy budżetowej, służące realizacji Narodowego Planu Rozwoju. Stosownie natomiast do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późń. zm.), środki funduszy strukturalnych pochodzą z budżetu Unii Europejskiej i są środkami publicznymi.

Zgodnie z przepisami ww. ustaw, dotyczącymi postępowania w sprawach o dofinansowanie z publicznych środków wspólnotowych projektów zgłaszanych w ramach sektorowych/regionalnych programów operacyjnych, jednostki realizujące takie projekty mogą ubiegać się o środki na prefinansowanie. Środki prefinansowane to środki przeznaczone na pokrycie wydatków realizowanych programów i projektów pomocowych, pochodzące ze środków pożyczonych z budżetu państwa w części, która będzie podlegała refundacji, tj. zwrotowi ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. Środki wypłacone z niniejszego funduszu stanowią refundację wcześniej poniesionych wydatków, prefinansowanych ze środków budżetu państwa.
Zatem, skoro środki te pochodzą z budżetu państwa, nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46.

Powyższe znajduje potwierdzenie w piśmie Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2006 r., znak DD 6-8213-8/06/DZ/412 wydanym w trybie art. 14 ust. 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej.

Podstawą zwolnienia w/w stypendiów jest natomiast art. 21 ust. 1 pkt 40b cytowanej wyżej ustawy. W myśl tego przepisu wolne od podatku są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, (...) do wysokości nie przekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust.10. Zwolnienie powyższe ma zastosowanie, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie w/g ustalonego wzoru (PIT-2C), że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e(...) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (art. 21 ust. 10).

Tak więc stypendia te zarówno w części finansowanej z budżetu jak również w części ze środków unijnych korzystają ze zwolnienia do wysokości 380 zł miesięcznie pod warunkiem złożenia przez stypendystę oświadczenia PIT-2C. Jeżeli jednak kwota wypłaconego stypendium przekracza 380 zł lub stypendysta nie złożył oświadczenia PIT-2C, płatnik jest obowiązany na podstawie art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pobrać zaliczkę na podatek w/g zasad określonych w art. 35 ust. 2-9 tej samej ustawy. W każdym z powyższych przypadków płatnik obowiązany jest wystawić stypendyście imienną informację o wysokości wypłaconego stypendium (art. 35 ust. 10 ustawy o podatku dochodowym) – PIT-8S.

Ad.3

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczącej sposobu poboru zaliczek na podatek od wypłaconej jednorazowo kwoty zaległego stypendium zaznaczyć należy, iż dla ustalenia kwoty stypendium korzystającej ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 40b, istotna jest miesięczna kwota przyznanego stypendium, a nie kwota stypendium otrzymana w danym miesiącu.

W stanie faktycznym będącym przedmiotem zapytania, miesięczna kwota przyznanego stypendium wynosiła 150,00 zł; przy czym w przypadku jej kumulacji jednorazowa kwota stypendium przekroczy kwotę 380,00 zł.

Mając więc na uwadze okoliczność, że kwota - przyznanego osobom uprawnionym - stypendium nie przekracza kwoty 380 zł miesięcznie, nawet w sytuacji otrzymania przez podatników w jednym miesiącu 2006 roku w łącznej kwocie stypendiów należnych im za kilka miesięcy przedmiotowe stypendia będą korzystały ze zwolnienia z opodatkowania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 40b ww ustawy.

Jak wskazano wyżej ze zwolnienia z opodatkowania korzysta kwota przyznanego za dany miesiąc stypendium, zatem w informacjach o wysokości wypłaconego stypendium (PIT-8S) dotyczących kwoty stypendium wypłaconej w danym miesiącu - winny być wykazane kwoty przyznanego za dany miesiąc stypendium, a nie kwoty faktycznie w danym miesiącu wypłacone. Tylko takie techniczne rozwiązanie umożliwi uwzględnienie zwolnienia z opodatkowania zawartego w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy w sposób gwarantujący prawidłowe odczytanie przez podatników i urząd skarbowy treści zawartych w przedmiotowych informacjach i pozwoli tym samym uniknąć błędnych decyzji podatników związanych z wykazywaniem przez nich kwot stypendiów w rocznych zeznaniach podatkowych i opodatkowywaniem przychodów de facto zwolnionych z podatku dochodowego.

Odpowiedzi udzielono z uwzględnieniem stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj