Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
US.PDP/423-1/07/IN
z 26 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDP/423-1/07/IN
Data
2007.01.26



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
opłata za gospodarcze korzystanie ze środowiska
potrącalność kosztów


Pytanie podatnika
Czy opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?


Działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 r. - z p. zm.); art. 15 ust. 1, art. 15 ust. 4, art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. - o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654 z 2000 r. z p. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 2006.12.27 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Pismem z dnia 2006.12.27 G. zwróciła się z wnioskiem do tut. organu podatkowego o udzielenie pisemnej interpretacji z zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie - „czy opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca jest w świetle prawa podmiotem korzystającym ze środowiska i ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty i wnosi ją na rachunek Urzędu Marszałkowskiego do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza. Wysokość tych opłat zależy między innymi od ilości wprowadzonych gazów, pyłów, ścieków, ilości pobranej wody czy składowanych odpadów. Zdaniem wnioskodawcy, zastosowanie zasady współmierności wynikającej z art. 15 ust. 4 ustawy podatkowej pozwala w każdym miesiącu uwzględnić przypadający na dany okres naliczone, a niezapłacone opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego stanowiące koszty uzyskania przychodów.

Uwzględniając powyższy wniosek oraz biorąc pod uwagę, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po zapoznaniu się ze stanem faktycznym przedstawionym przez wnioskodawcę informuje, iż stanowisko tut. organu podatkowego w przedmiocie zapytania jest następujące:

Podstawowym aktem prawnym regulującym zasady kwalifikowania poniesionych (kosztów) wydatków do kosztów uzyskania przychodu w przypadku podatników będących osobami prawnymi jest ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym na dzień złożenia wniosku – kosztami uzyskania przychodów były koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Z powyższego zapisu wynikało, iż aby dany wydatek można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu musiały wystąpić dwa warunki tj.:

  • celem poniesienia wydatku powinno być osiągnięcie przychodu,
  • wydatek ten nie mógł być wyszczególniony w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Uwzględniając powyższe warunki należy stwierdzić, że wysokość opłat za korzystanie ze środowiska jako opłata stanowiąca koszty zmienne, bezpośrednie – zależne od wielkości (poziomu) produkcji, będąca elementem ceny sprzedawanych usług:

  • jest związana z prowadzoną działalnością i ma na celu osiągnięcie przychodów,
  • jako niesankcyjna forma należności za gospodarcze korzystanie ze środowiska nie została wyszczególniona przez ustawodawcę w art. 16 ust. 1 w/cyt ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (obowiązek ponoszenia tych opłat wynika z zapisów ustawy z dnia 27.04.2001 r. Prawo ochrony środowiska - Dz. U. Nr 129, poz. 902 z 2006 tj. z p. zm.)

a zatem opłata powyższa stanowi koszt uzyskania przychodu.

Należy jednak zauważyć, iż zapis art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych określał jedynie warunki, w jakich wydatki (koszty) mogły być uznane za koszty uzyskania przychodów. Zapis niniejszy nie regulował natomiast kwestii zaliczania tych wydatków (kosztów) do kosztów uzyskania przychodów w poszczególnych okresach (latach) podatkowych. Kwestię tę regulował przepis art. 15 ust. 4 w/cyt. ustawy.

Stosownie do postanowień tego przepisu koszty uzyskania przychodów były potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczyły, tj. potrącalne były także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, ale dotyczące przychodów roku podatkowego, oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnosiły się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe, w tym wypadku były one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Zgodnie z powyższym - zasadą było, że koszty uzyskania przychodów były potrącalne w tym roku podatkowym, którego przychodów dotyczyły, a tylko wówczas, gdy nie było to możliwe, mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tego roku podatkowego, w którym zostały poniesione.

Biorąc powyższe przepisy pod uwagę należy stwierdzić, że zasada proporcjonalności wynikająca z art. 15 ust. 4 w/cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w danym przypadku pozwalała w każdym miesiącu uwzględnić przypadający na dany okres naliczone, a nie zapłacone opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska naturalnego, które to opłaty stanowiły koszt uzyskania przychodu.

Uwzględniając w/w przepisy oraz uwzględniając stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie informuje, iż stanowisko wnioskodawcy w przedmiocie zapytania jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj