Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
1419/UDD-415-40/07/AS
z 15 maja 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1419/UDD-415-40/07/AS
Data
2007.05.15
Autor
Urząd Skarbowy w Płocku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
handel hurtowy
koszty uzyskania przychodów
logo
reklama
Pytanie podatnika
Czy zakup bluz polarowych oznaczonych logo firmy można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jako wydatek na reklamę firmy.
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w Płocku działając na podstawie art. 14a § 1-4 w związku z art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity ogłoszony w Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005 roku ze zmianami) postanawia wydać Panu X pisemną interpretację, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oceniając stanowisko Wnioskodawcy w sprawie uznania za koszt uzyskania przychodu w ramach reklamy wydatku na zakup bluz polarowych z logo firmy, przedstawione we wniosku z dnia 19 marca 2007 roku o udzielenie interpretacji jako prawidłowe. U Z A S A D N I E N I E 1. Stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę: Spółka Jawna pod nazwą: P.P.H–U. Hurtownia E„...”, której Podatnik jest wspólnikiem prowadzi sprzedaż hurtową i detaliczną towarów elektrycznych i elektrotechnicznych. W ramach działalności firmy zamierza zakupić bluzy polarowe z naszytym logo firmy i wręczać je swoim wybranym kontrahentom w podziękowaniu za złożone zamówienie, bądź dokonany zakup i w celu zachęcenia ich do dalszej współpracy z hurtownią. 2. Przedmiot interpretacji: Przedstawiając powyższe Wnioskodawcza zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku o interpretację przepisów prawa, czy zakup bluz polarowych oznaczonych logo firmy może w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu jako wydatek na reklamę firmy. 3. Stanowisko Wnioskodawcy: Jako własne stanowisko Wnioskodawca przedstawił pogląd, iż wydatki na bluzy z oznaczeniem logo firmy może uznać za koszty uzyskania przychodu firmy w ramach kosztu reklamy, sugerując się przy tym twierdzeniu słownikową definicją reklamy, jako „rozpowszechniania informacji o towarach, ich zaletach, miejscach i możliwościach ich nabycia, zachęcenia do nabycia towaru..” 4. Ocena prawna stanowiska Wnioskodawcy: Stosownie do art. 22 ust.1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity ogłoszony w Dz.U z 2000 roku Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.23. Z powyższego wynika, że wszystkie poniesione koszty, po wyłączeniu zastrzeżonych w art.23 ustawy, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z przychodami lub służą zachowaniu albo zabezpieczeniu źródła przychodów. Wyłączone z kosztów uzyskania przychodów są natomiast, zgodnie z art.23 ust.1 pkt 23 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. W katalogu tych wyłączeń nie wymieniono wydatków związanych z reklamą produktów lub usług. Z tego względu wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w pełnej wysokości pod warunkiem, że spełnione są przesłanki wymienione w art. 22 ust.1. Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawierają definicji reprezentacji ani reklamy, należy więc sięgnąć do definicji zawartych w słowniku języka polskiego. Według takiego słownika, reprezentacja, to: - grupa osób, instytucja występująca w czyimś imieniu, reprezentująca czyjeś interesy, przedstawicielstwo, - okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną.Reklama z kolei, to: - działanie polegające na zachęceniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów lub usług, - napis, rysunek, film, plakat itp. służące temu celowi, - efekt czyjejś celowej działalności dotyczącej własnego wizerunku w środowiskach opiniotwórczych (opinia). Reklamą jest więc działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zawarcia umowy, nabywania towarów, korzystania z oferowanych usług. Prowadzona być może poprzez rozpowszechnianie informacji o towarach, miejscach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka zamierza wręczać kontrahentom bluzy polarowe z naszytym logo firmy. W związku z powyższym przekazanie przez Spółkę bluz polarowych z naszytym logo firmy swoim wybranym kontrahentom, w celu zachęcenia ich do dalszej współpracy, spełnia wcześniej opisane znamiona reklamy i wydatki poniesione na ich nabycie stanowią koszty uzyskania przychodów firmy. Stąd postanowiono, jak w sentencji. Interpretacja niniejsza dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanych przez niego zdarzeń. Interpretacja nie jest wiążąca dla Podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.