Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP.406/53/2006
Data
2007.01.05
Autor
Urząd Skarbowy w Gorlicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku
Słowa kluczowe
drogi
gmina
nadleśnictwo
odliczenie podatku od towarów i usług
refakturowanie
Pytanie podatnika
Czy gmina postąpiła prawidłowo wystawiając nadleśnictwu refakturę na wydatki poniesione w związku z umową o wspólnej realizacji modernizacji drogi gminnej?
POSTANOWIENIE Naczelnik Urzędu Skarbowego w Gorlicach działając na podstawie art 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 15 grudnia 2006 r. - pismo nr FK.3327/P-11/06 w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe. UZASADNIENIE faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę: Gmina X zawarła z Nadleśnictwem umowę w sprawie wspólnej realizacji modernizacji drogi gminnej. Na mocy umowy Nadleśnictwo zobowiązało się do współfinansowania inwestycji w wysokości 26% wartości kosztorysowej. W pozostałych warunkach umowy ustalono, że droga po zrealizowaniu inwestycji wspólnej nadal pozostanie własnością gminy i będzie przez gminę utrzymywana i zarządzana, natomiast Nadleśnictwo oraz odbiorcy drewna uzyskają możliwość dojazdu do kompleksu leśnego po drodze o nawierzchni ulepszonej o podwyższonej nośności. Na udokumentowanie wniesionego wkładu własnego została wystawiona refaktura opiewająca na kwotę brutto zawartą w umowie. Zapytanie dotyczy: Czy Gmina postąpiła prawidłowo wystawiając Nadleśnictwu refakturę na poniesione wydatki dotyczące opisanej inwestycji. Stanowisko wnioskodawcy: Podstawową zasadą wynikającą z ustawy o podatku od towarów i usług , gwarantującą zachowanie neutralności podatku VAT, jest prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z tym, że wolą Nadleśnictwa było udokumentowanie wniesienia wkładu własnego w postaci refaktury za wykonaną modernizację drogi, Gmina X nie potraktowała tej czynności jako darowiznę na cele publiczne, ale uznała powyższy zapis umowy za prawidłowy. Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy: -w myśl przepisu art.86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz.535 ze zmianami ), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust.4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Jak wynika z wniosku Nadleśnictwo zobowiązało się do współfinansowania inwestycji do wysokości 26% wartości kosztorysowej. Z umowy wynika również, że po zrealizowaniu inwestycji droga nadal pozostanie własnością Gminy . Z informacji jaką tutejszy Urząd posiada ( Nadleśnictwo zwróciło się w tej sprawie o pisemną interpretację ) wynika, że Nadleśnictwo poniesione nakłady ewidencjonuje w swoich księgach rachunkowych jako nabycie wartości niematerialnych i prawnych. Wartości te są amortyzowane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 15. 02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powyższego zdaniem tutejszgo Urzędu Nadleśnictwo może dokonać odliczenia podatkunaliczonego związanego z przedmiotową inwestycją jeśli wydatki będą służyć sprzedażyopodatkowanej.W tym stanie rzeczy wystawienie przez Gminę refaktury dokumentującej poniesienieprzez Nadleśnictwo wydatków na opisaną inwestycję tut. Urząd uznaje za działanieprawidłowe.
|