Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1019/12/CzP
z 13 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1019/12/CzP
Data
2012.11.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Opodatkowanie dochodów uzyskanych za granicą


Słowa kluczowe
dywidendy
podatek pobierany u źródła
Ukraina
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
„Jaki jest moment powstania przychodu podatkowego z tytułu dywidendy? /pytanie oznaczone we wniosku Nr 6/?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 03 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu opodatkowania dywidendy otrzymanej za granicą /pytanie oznaczone we wniosku Nr 6/ - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie określenia momentu opodatkowania dywidendy otrzymanej za granicą.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka posiada 100% udziałów w Spółce Y, mającej siedzibę i działającej na terytorium Ukrainy (Spółka Y podlega opodatkowaniu od całości swoich dochodów na terytorium Ukrainy). Spółka, w związku z posiadaniem udziałów w kapitale Spółki Y, uzyskuje przychody z tytułu dywidendy. Pomiędzy Polską a Ukrainą została zawarta umowa w sprawie unikania podwójnego opodatkowania. Zgodnie z uchwałą podjętą przez walne zgromadzenie Spółki Y z dnia 08 czerwca 2012 r., Spółce została wypłacona dywidenda w wysokości 20.181.393,80 UAH.

Zgodnie z kolejnymi postanowieniami uchwały:

  • wypłata dywidendy nastąpi w USD,
  • Spółka Y potrąci podatek u źródła w wysokości 5% zgodnie z obowiązującą umową o unikaniu podwójnego opodatkowania,
  • prowizje banku za kupno i wypłatę pieniędzy nierezydentowi (dalej: „koszty bankowe”) pokrywa Spółka Y.

Spółka Y dokonała wypłaty dywidendy w dwóch transzach - 25 i 27 czerwca 2012 r. Jednocześnie, pomimo postanowień uchwały, Spółka Y potrąciła z kwoty wypłacanej dywidendy koszty bankowe. W konsekwencji na rachunek bankowy Spółki wpłynęła wartość dywidendy pomniejszona o podatek u źródła w wysokości 5% oraz o wartość kosztów bankowych. Ponadto równowartość przewidzianej uchwałą kwoty dywidendy wypłacona w USD została pomniejszona o kwotę 262,93 UAH, która nie zostanie dopłacona ze względu na fakt, że koszty bankowe dotyczące przelewu byłyby wyższe niż ta kwota. Podatek u źródła został pobrany przez Spółkę Y od całej kwoty dywidendy w UAH, czyli również od kwoty, która nie została Spółce wypłacona.

Spółka zamierza dokonać odliczenia podatku od dywidendy zapłaconego na Ukrainie oraz podatku od dochodów, z których zysk został wypłacony, zapłaconego przez Spółkę Y, stosownie do art. 20 ust. 1 i 2 ustawy o PDOP.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Jaki jest moment powstania przychodu podatkowego z tytułu dywidendy... /pytanie oznaczone we wniosku Nr 6/

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium RP, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 20 ust. 1 updop, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium RP i dochody te podlegają opodatkowaniu w obcym państwie, to w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium RP. Powyższy przepis precyzuje zatem, że dochody (przychody) osiągane poza terytorium RP podlegają złączeniu z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium RP w rozliczeniu za rok podatkowy. Zdaniem Spółki, z analizy art. 20 ust. 1 updop wynika więc, że dochody ze źródeł zagranicznych podlegają opodatkowaniu dopiero na etapie zeznania rocznego (tj. w formularzu CIT-8). Zgodnie bowiem z brzmieniem powyższego przepisu, dochody zagraniczne podlegające opodatkowaniu w państwie źródła „w rozliczeniu za rok podatkowy (...) łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium RP". Otrzymanej w ciągu roku podatkowego dywidendy nie uwzględnia się więc w miesięcznych zaliczkach na podatek dochodowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku numerami 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – j.t. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj