Interpretacja Urzędu Skarbowego w Kluczborku
PP/443-12/07
z 28 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-12/07
Data
2007.05.28



Autor
Urząd Skarbowy w Kluczborku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
podatek od towarów i usług
stawki podatku
usługi remontowo-budowlane


Pytanie podatnika
Dotyczy stawki podatku VAT za wykonanie pokrycia dachowego na budynkach parafialnych .


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa ( Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm. ) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Kluczborku uznaje za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy przedstawione w piśmie złożonym w Urzędzie Skarbowym w dniu 21.05.2007r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta, jest obowiązany do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Stan faktyczny sprawy:

Podatnik otrzymał od Rzymskokatolickiej Parafii ...................... zlecenie wykonania pokrycia dachowego na budynkach parafialnych otaczających nawę główną kościoła. Są to budynki w 75% mieszkalne i służące jako noclegownie dla odwiedzających kościół pielgrzymów, podróżnych.

Zapytanie wnioskodawcy:

Jaką stawkę VAT Podatnik winien zastosować za wykonanie pokrycia dachowego na budynkach parafialnych otaczających nawę główną kościoła?

Stanowisko wnioskodawcy:

Podatnik uważa, iż wykonanie tych prac powinno być opodatkowane 7% stawką podatku VAT.

Ocena prawna stanowiska wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...) podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się w myśl art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym towarami w myśl art. 2 pkt 6 ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast pod pojęciem usług, stosownie do art. 8 ust. 1 w/w ustawy, rozumie się każde świadczenie (...) nie stanowiące dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Zgodnie z art. 146 ust 1 pkt 2 lit. „a” ustawy o VAT w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do:robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą.

Pojęcie robót budowlano-montażowych oraz remontów nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku od towarów i usług, dlatego w celu ich zdefiniowania zaistniała konieczność posłużenia się przepisami z zakresu prawa budowlanego. Pojęcia robót budowlanych jak i remontu zostały określone w ustawie z dnia 07.07.1994r. Prawo budowlane ( Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.):

art. 3 pkt 7 – przez roboty budowlane rozumie się budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego,art. 3 pkt 8 – przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w art. 146 ust.1 pkt 2 lit. „a” ww ustawy, rozumie się zgodnie z art. 146 ust. 2 ww ustawy – roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego.

Obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, to budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych:

111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne,112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie; budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczpospolitej Polskiej.

Ponadto, zgodnie z poz. 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970 ze zm.) stawka podatku w wysokości 7 % ma zastosowanie również do budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

1) domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych, 2) budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych.

Biorąc pod uwagę powyższe tut. organ podatkowy stwierdza, iż remonty dotyczące obiektów budownictwa mieszkaniowego opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 7%. Ponadto dodaje się, iż stawka ta ma zastosowanie nie tylko do robót budowlanych i remontów prowadzonych w lokalach mieszkalnych lecz również do innego rodzaju lokali znajdujących się w tych budynkach. Zatem prezentowane przez Podatnika stanowisko w przedmiotowej sprawie jest prawidłowe pod warunkiem, że przedmiotowy budynek wg PKOB mieści się pod symbolem ex 113 albo ex 1130.

Tut. organ podatkowy zauważa również, iż nie jest organem właściwym do dokonania klasyfikacji obiektów budowlanych. Tym samym w celu potwierdzenia prawidłowości dokonanej przez Podatnika klasyfikacji budynku wg PKOB do grupowania ex 113 lub ex 1130 należy zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych o wydanie stosownej opinii.

Uwzględniając powyższe wykonywane przez Podatnika prace będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

W związku z powyższym stanem prawnym, stanowisko Podatnika uznaje się za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowinia. Na podstawie art. 14b § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Zgodnie z art. 14a § 4 i 236 § 2 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie organu podatkowego zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj