Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US40-DF2/415-53/VII/2006
Data
2006.09.27
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Wola
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zeznania podatkowe
Słowa kluczowe
darowizna
odliczenie od dochodu
rada rodziców
zeznanie roczne
Pytanie podatnika
Czy darowizna na rzecz Rady Rodziców została odliczona w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za 2005 zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 26 ust. 1 pkt .9 lit.a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa – Wola po rozpatrzeniu Państwa wniosku z dnia 01 lipca 2006 roku – złożonego w dniu 04 lipca 2006 roku o interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. p o s t a n o w i ł uznać stanowisko Państwa w sprawie odliczenia od dochodu wpłat na Radę Rodziców jako nieprawidłowe. U Z A S A D N I E N I E Pismem z dnia 01 lipca 2006 roku zwrócili się Państwo z wnioskiem o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wniosek, o którym mowa wyżej zawierał następujące pytanie: czy darowizna na rzecz Rady Rodziców została odliczona w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu za 2005 zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych? Stan faktyczny: Podstawą do odliczenia darowizny na rzecz Rady Rodziców, był art. 26 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Artykuł ten stanowi, że od podstawy obliczenia podatku odlicza się kwoty darowizn przekazanych na cele wskazane przez ustawę o działalności pożytku publicznego. Wymienione są tam między innymi takie cele jak: - nauka, edukacja, oświata i wychowanie; - krajoznawstwo oraz wypoczynek dzieci i młodzieży; - porządek i bezpieczeństwo publiczne oraz przeciwdziałanie patologiom społecznym; - upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;upowszechnianie kultury fizycznej i sportu. Rada Rodziców – są to przedstawiciele wszystkich rodziców uczniów danej szkoły wybrani w demokratycznych wyborach. Reprezentują oni ogół rodziców w szkole. Ustawa z dnia 07 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 nr 67, poz. 329 ze zmianami ) przewiduje między innymi: art. 53 punkt 3: Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. Art. 54 punkt 2: w celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin. Również Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002 roku, zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół mówi miedzy innymi w załączniku Nr 2 – Ramowy Statut Publicznego Liceum Profilowanego – o: - celach i zadaniach liceum profilowanego wynikające z przepisów prawa oraz uwzględniające program wychowawczy i program profilaktyki dostosowany do potrzeb danego środowiska; - sposobie wykonywania zadań liceum profilowanego, z uwzględnieniem wspomagania ucznia w jego wszechstronnym rozwoju i tworzeniu pozytywnie oddziałującego środowiska wychowawczego, - organizacji zajęć dodatkowych dla uczniów, z uwzględnieniem w szczególności ich potrzeb rozwojowych; - formach opieki i pomocy uczniom, którzy z przyczyn rozwojowych, rodzinnych losowych potrzebna jest pomoc i wsparcie, w tym również pomoc materialna; - organizacji i formach współdziałania liceum profilowanego z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki. Stanowisko wnioskodawcy jest następujące: Strona uważa, że z wymienionych wyżej przepisów wynika jasno, że szkoła jest instytucją pożytku publicznego z założeń zadań jakie sobie nakłada, jak i przepisów prawnych i rozporządzeń ministerialnych. Na podstawie tych przepisów, każda szkoła, również zespoły szkół tworzą statut. Musi on być zgodny z rozporządzeniem jak i z prawami zawartymi w Konwencji o Prawach Dziecka. Program wychowawczy liceum profilowanego – jak również zespołu szkół – uchwala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego. W szkole działa rada rodziców na podstawie regulaminu, który określa cele, zadania i organizację jej działalności. W celu wspierania statutowej działalności szkoły rada rodziców może gromadzić fundusze z różnych źródeł, w tym z dobrowolnych składek rodziców. Zasady gromadzenia i wydatkowania funduszy określa regulamin rady rodziców. Musi on być zgodny ze statutem szkoły. Zgromadzone fundusze służą między innymi do zakupu pomocy naukowych, sprzętu i materiałów, które są przekazywane na rzecz szkoły za pokwitowaniem. Fundusze również służą do wspierania materialnie uczniów, którzy z powodów rodzinnych i materialnych potrzebują takiej pomocy. Pomaga w organizowaniu pracy uczniowskich klubów i kół zainteresowań, jak również otacza opieką uczniów szczególnie zdolnych. W związku z tym, że Liceum Profilowane, do którego uczęszcza syn, jest częścią Zespołu Szkół im. Piotra Wysockiego, działa tam Rada Rodziców Zespołu Szkół, której regulamin jest zgodny ze Statutem Zespołu im. Piotra Wysockiego w Warszawie. Biorąc powyższe pod uwagę, Strona uważa, że darowizna na rzecz Rady Rodziców, została odliczona zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ocena prawna w/w stanowiska wnioskodawcy: Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 9 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r., Nr 14, poz 176 z późn. zm.)podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3, art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1 i 2 lub art. 24, po odliczeniu kwot darowizn przekazanych na cele: a/ określone w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego, organizacjom, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego prowadzącym działalność pożytku publicznego w sferze zadań publicznych określonych w tej ustawie, realizującym te cele; b/ kultu religijnego - w wysokości dokonanej darowizny, nie więcej jednak niż kwoty stanowiącej 6% dochodu. Z powyższego wynika, że odliczeniu od dochodu podlegają m. in. darowizny przekazane organizacjom pozarządowym prowadzącym działalność w sferze pożytku publicznego, o których mowa w ustawie o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, które to darowizny zostały przeznaczone na cele określone w tej ustawie realizowane przez te organizacje. Przepis stanowiący podstawę prawną dokonywania odliczeń z tytułu darowizn odwołuje się do przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z poź. zm.). Organizacje - których obdarowanie umożliwia skorzystanie z ulgi podatkowej – to niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzonej na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Działalność pożytku publicznego może być prowadzona także przez: 1/ osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej o stosunkach Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego; 2/ stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. W świetle powyższego należy uznać, iż darowizny przekazywane począwszy od dnia 01 stycznia 2004 roku przez osoby fizyczne na rzecz rad rodziców w szkołach zarówno tych publicznych jak i niepublicznych na realizowane przez te organy cele, nie podlegają odliczeniu od dochodu na podstawie art. 26 ust. 1 pkt .9 lit.a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), gdyż radę rodziców, będących społecznym organem szkoły lub przedszkola, nie można uznać za organizację pozarządową zdefiniowaną w art. 3 ust. 2 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak więc biorąc pod uwagę powyższe uzasadnienie organ podatkowy postanawia jak w sentencji.
|