Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
PP/443/118c/05
z 10 marca 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/118c/05
Data
2006.03.10



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
usługi sprzątania


Pytanie podatnika
Czy podlega opodatkowaniu odsprzedaż usług sprzatania, których faktycznym odbiorcą jest podmiot mający siedzibę poza terytorium kraju?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu po rozpatrzeniu wniosku z dnia 6.12.2005 r. (wpływ: 12.12.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 6.03.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że stanowisko podatnika w sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług odsprzedaży usługi sprzątania bloku, w którym znajduje się zorganizowana przez WMN ekspozycja jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2005 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek PM A-B w ..., uzupełniony pismem z dnia 6.03.2006 r. w sprawie pisemnej interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U nr 54, poz. 535 ze zm.) w kwestii opodatkowania usług, nabywanych przez Muzeum, których faktycznym odbiorcą jest podmiot mający siedzibę poza terytorium kraju.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny formalnej poprawności wniosku i ustalił, że w sprawie, będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym, stwierdzając tym samym brak negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego na podstawie art. 14a § 1 ustawy – Ordynacja podatkowa.

Pytanie podatnika dotyczy następującego stanu faktycznego:
Na terenie PM A-B w ... WMN wykonało stałą ekspozycję. Pomiędzy stronami podpisana została umowa ustalająca warunki ponoszenia kosztów związanych z utrzymaniem wystawy. Koszty te są przenoszone, w drodze refakturowania na organizatora (stronę węgierską).
Zgodnie z tą umową Muzeum obciąża faktycznego odbiorcę tj. WMN wydatkami poniesionymi na sprzątanie bloku, w którym znajduje się wystawa.
Zdaniem Podatnika obciążanie kosztami tej usługi ostatecznego odbiorcę nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem wykonawca usługi jest podatnikiem korzystającym ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu dokonał oceny prawnej stanowiska Strony stwierdzając co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Jednocześnie na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży, rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Obowiązujące przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do ustawy nie regulują kwestii refakturowania, jednak przyjęta praktyka i orzecznictwo dopuszczają sytuacje, w których koszty niektórych usług, których odbiorcą jest inny podmiot niż podmiot obciążony przez ich wykonawcę, mogą być w ramach zawartych umów przenoszone na faktycznego odbiorcę poprzez wystawienie tzw. refaktur. Celem refakturowania jest przeniesienie wyłożonych kosztów przez podmiot refakturujący na podmiot, który z danych usług faktycznie korzystał, mimo, że podmiot refakturujący fizycznie danej usługi nie świadczy. Dla celów podatkowych podmiot refakturujący jest jednak traktowany jako świadczący usługę (tego samego rodzaju, co usługa podlegająca refakturowaniu).
Potwierdzeniem takiego stanu rzeczy jest art. 6 ust. 4 Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG), który przewiduje, iż w przypadku, w którym podatnik działając we własnym imieniu, lecz na rachunek innej osoby, bierze udział w świadczeniu usług, uznaje się, że podatnik ten nabył i wyświadczył usługę.
W związku z powyższym w przedstawionym stanie faktycznym należy uznać, iż Podatnik „refakturując” usługi sprzątania również zachowuje się tak jakby sam je świadczył.
Muzeum jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, zatem świadczone w ramach działalności gospodarczej czynności, wymienione w art. 5 ustawy podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami określonymi w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
W przedmiotowej sprawie podstawowe znaczenie ma zatem ustalenie miejsca świadczenia usług sprzątania na podstawie art. 27 oraz art. 28 ustawy o VAT, co jest równoznaczne ze wskazaniem wprost miejsca ich opodatkowania. Zasada ogólna wyrażona w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, iż w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania. Od tej ogólnej zasady określającej miejsce świadczenia usług jako miejsce prowadzenia działalności istnieje szereg wyjątków zawartych w przepisach art. 27 ust. 2- 6 i art. 28 cyt. ustawy.
W przypadku świadczenia usług związanych z nieruchomościami miejscem świadczenia usług jest miejsce położenia nieruchomości – zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy. Usługa sprzątania bloku (budynku) na terenie PM A-B jest niewątpliwie usługą związaną z nieruchomością - w związku z czym miejscem świadczenia przedmiotowej usługi jest terytorium Polski.Obowiązek podatkowy z tytułu wykonywanej przez Muzeum odsprzedaży usługi sprzątania - zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku VAT – powstaje z chwilą wykonania usługi. Zgodnie z art. 29 ust. 1 podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. W analizowanym przypadku kwotą należną z tytułu sprzedaży jest odpłatność otrzymana od WMN.
Fakturę dokumentującą tę czynność należy wystawić zgodnie z § 13 ust. ww. rozporządzenia, tj. nie później niż siódmego dnia od dnia wykonania usługi.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu odnosząc przedstawiony w zapytaniu stan faktyczny do przytoczonych powyżej przepisów prawa podatkowego – stwierdza, że stanowisko podatnika jest nieprawidłowe.

Powyższa interpretacja:
- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;
- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 14a § 4, art. 236 § 2 u.O.p.).
Wnosząc zażalenie podatnik zobowiązany jest uiścić opłatę skarbową w znakach opłaty skarbowej o wartości 5 zł na podstawie ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. nr 86, poz. 960 ze zm.- część I pkt 1 tabeli stanowiącej załącznik do ww. ustawy, określającej szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki oraz zwolnienia).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj