Interpretacja Urzędu Celnego II w Łodzi
362000-RPA-9105-16/06/KJ
z 29 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
362000-RPA-9105-16/06/KJ
Data
2006.12.29



Autor
Urząd Celny II w Łodzi


Temat
Podatek akcyzowy


Słowa kluczowe
handel
nabycie wewnątrzwspólnotowe
skład podatkowy
sprzedaż towarów


Pytanie podatnika
Czy można nabywać wewnątrzwspólnotowo i dalej odsprzedawać koncentrat płynu do spryskiwaczy (do zawartości alkoholu etylowego - ok.64%) o kodzie PKWiU : 24.66.33-50.90 (kod CN : 38200000) bez otwierania składu podatkowego?


Postanowienie

Na podstawie art. 216, art. 14a §1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8, poz.60 z 2005r. ) w związku z zapytaniem podatnika z dnia 29.09.2006r. Naczelnik Urzędu Celnego II w Łodzi uznaje stanowisko wnioskodawcy zawarte w zapytaniu za prawidłowe.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 29.09.2006r. (wpływ do tut. kancelarii-29.09.2006r.) firma „O” PPHU M.P., zwróciła się do Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi z zapytaniem w sprawie udzielenia w trybie art.14a Ordynacji podatkowej pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 10.11.2006r. właściciel firmy M.P. dołączył do zapytania stosowne znaki opłaty skarbowej oraz zobowiązał się do dostarczenia oświadczenia czy w sprawie będącej przedmiotem wniosku nie toczy się wobec niego postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W dniu 13.11.2006 r. podatnik uzupełnił wniosek o stosowne oświadczenie.

Stan faktyczny: M.P. jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą jako „O” PPHU – hurtownia olejów, smarów i paliw.

Pytanie podatnika: Czy można nabywać wewnątrzwspólnotowo i dalej odsprzedawać koncentrat płynu do spryskiwaczy (do zawartości alkoholu etylowego - ok.64% ) o kodzie PKWiU : 24.66.33-50.90 (kod CN : 38200000) bez otwierania składu podatkowego?

Stanowisko podatnika: Podmiot stoi na stanowisku, iż sytuacja taka jest dopuszczalna, gdyż zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z 2004r.), produkt o wymienionym powyżej kodzie PKWiU jest produktem akcyzowym, czyli podlega podatkowi akcyzowemu. Natomiast idąc dalej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 z 2004r. ze zmianami), jeżeli produkt ten nie występuje w tabeli załącznika nr 2 tego rozporządzenia, zostaje sklasyfikowany w pozycji 24 (wyroby niewymienione w poz. 1-23) i obłożony stawką akcyzy 0%. Sytuacja opisana powyżej dotyczy płynu do spryskiwaczy o zawartości alkoholu etylowego 19-24%, ale z uwagi na ten sam symbol PKWiU powinna dotyczyć także koncentratu płynu do spryskiwaczy o zawartości alkoholu etylowego ok. 64%.

Odpowiedź: Zgodnie z treścią art. 2 pkt. 2 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) wyroby o kodzie CN ex 3820.00.00 i symbolu PKWiU ex 24.66.33-50 tj. środki zapobiegające zamarzaniu i pozostałe płyny usuwające oblodzenie, zawierające w swym składzie alkohol etylowy, zostały zaklasyfikowane do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 z 2004r. ze zmianami) stawki akcyzy określone w art. 72 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym obniżone zostały do wysokości określonej w załączniku nr 1 do rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych sprzedawanych w kraju, natomiast dla wyrobów dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo i importowanych zostały określone w załączniku nr 2 do w/w rozporządzenia. Ponieważ przedmiotowy wyrób o kodzie CN ex 3820.00.00 i symbolu PKWiU ex 24.66.33-50 nie został wymieniony w załącznikach nr 1 i nr 2 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.04.2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego, zatem zgodnie z zapisem w pozycji 29 załącznika nr 1 i w pozycji 24 załącznika nr 2 do w/w rozporządzenia, stosuje się dla niego zerową stawkę podatku akcyzowego. W myśl § 2a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23.04.2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz.U. Nr 89, poz. 849 z 2004r. z późn. zm.) nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy w odniesieniu do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określonych w załączniku do rozporządzenia, w przypadku gdy są używane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, z zastrzeżeniem ust. 2 i § 2b ust. 1. Wyrób o kodzie CN ex 3820.00.00 i symbolu PKWiU ex 24.66.33-50 znajduje się w pozycji 31 w/w załącznika. Nadto, stosownie do § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 07.04.2004r. w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego (Dz.U. Nr 65, poz. 598 z 2004r. z późn. zm.), wyroby te nie są ujęte w wykazie wyrobów akcyzowych objętych szczególnym nadzorem podatkowym. Mając na uwadze powyższe uregulowania oraz w związku z faktem, iż w stosunku do wyrobów akcyzowych zharmonizowanych o kodzie CN ex 3820.00.00 i symbolu PKWiU ex 24.66.33-50 nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy wówczas gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych, należy uznać, że w takim przypadku nabycie wewnątrzwspólnotowe i dalsza odsprzedaż nie musi odbywać się w miejscach posiadających status składu podatkowego. Tym niemniej, zgodnie z art. 14 ustawy o podatku akcyzowym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu Naczelnikowi Urzędu Celnego.

Powyższej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz o stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania. Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Pouczenie: Stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. W myśl art. 14b § 2 ustawy, wyżej wymieniona interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5. Od niniejszego postanowienia służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Łodzi za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego II w Łodzi w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zażalenie na postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Wniesienie zażalenia nie wstrzymuje wykonania niniejszego postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj