Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek
1437/NDP/18/MB/423/3/2007/1
z 17 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1437/NDP/18/MB/423/3/2007/1
Data
2007.05.17



Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Targówek


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy w przypadku wynajmu lokalu użytkowego będącego własnością wspólnoty mieszkaniowej, który zgodnie z umową zobowiązany jest do płacenia czynszu powiększającego fundusz remontowy oraz płaci zaliczki na świadczenia (centralne ogrzewanie, zimna woda, podgrzanie wody) wg. stawki określonej dla lokali mieszkalnych, zaś za wywóz nieczystości wg stawki indywidualnej, oraz znajdującego się na terenie wspólnoty lokalu użytkowego będącego własnością m.st. Warszawy, za który miasto uiszcza miesięczne opłaty eksploatacyjne oraz fundusz remontowy w wysokości ustalonej jak dla lokali mieszkalnych i opłaca świadczenia wg stawek określonych dla lokali mieszkalnych, a za wywóz nieczystości wg indywidualnej stawki - wspólnota powinna traktować zaistniałą sytuację jako uzyskanie przychodu do opodatkowania i w związku z tym dokonywać comiesięcznych wpłat na konto urzędu skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a, art. 216 § 1 i § 2 oraz art. 236 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek

postanawia

uznać stanowisko w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawarte we wniosku złożonym w dniu 20.02.2007r. (data wpływu do Urzędu 2007.02.23), uzupełnione w dniu 27.03.2007r. - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że na terenie Wspólnoty Mieszkaniowej znajduje się lokal użytkowy, który jest własnością M. st. Warszawy. Miasto uiszcza miesięczne opłaty eksploatacyjne oraz fundusz remontowy w wysokości zgodnej z Uchwałą Wspólnoty (tak jak pozostali właściciele lokali mieszkalnych). Właściciel, czyli M. St. Warszawa za wyżej wymieniony lokal obciążony jest również za świadczenia (centralne ogrzewanie, podgrzanie wody, zimną wodę wg stawki jak lokale mieszkalne oraz wywóz nieczystości wg indywidualnej stawki). Świadczenia po okresie rozliczeniowym są rozliczane tak jak ze wszystkimi właścicielami lokali mieszkalnych z wyłączeniem opłaty za wywóz nieczystości który to pomniejsza koszty lokali mieszkalnych.

Ponadto na terenie Wspólnoty znajduje się pożytek – lokal użytkowy, będący własnością Wspólnoty, który zgodnie z umową zobowiązany jest do płacenia czynszu, który powiększa fundusz remontowy oraz płaci zaliczki na świadczenia (centralne ogrzewanie, podgrzanie wody, zimną wodę wg stawki jak lokale mieszkalne oraz wywóz nieczystości wg indywidualnej stawki).Rozliczenie świadczeń dokonywane jest w identyczny sposób jak w przypadku lokalu użytkowego będącego własnością M. St. Warszawy.

Wspólnota zadaje pytanie, czy w związku z wyżej opisanym stanem faktycznym powinna traktować zaistniałą sytuację jako uzyskanie przychodu do opodatkowania i w związku z tym dokonywać comiesięcznych wpłat na konto Urzędu Skarbowego zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych?

Wspólnota stoi na stanowisku, że zaliczki na podatek dochodowy powinny być jedynie od wysokości płaconego czynszu za pożytek oraz od rozliczenia świadczenia wywozu nieczystości za lokal użytkowy oraz pożytek – w momencie gdy jest ono przychodem a nie stratą dla Wspólnoty.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny, w oparciu o obowiązujące przepisy prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek stwierdza, co następuje:

Z przedstawionych danych wynika, że na terenie Wspólnoty Mieszkaniowej znajduje się lokal użytkowy, stanowiący własność M. St. Warszawy oraz pomieszczenie, stanowiące własność Wspólnoty, które jest wynajmowane na podstawie umowy.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wolne od podatku są dochody wspólnot mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższego wynika, że zwolnione są jedynie te dochody, które zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, natomiast dochody uzyskane z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, podlegają opodatkowaniu nawet, gdy zostaną przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.Natomiast na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty.Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw, w oparciu o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

Wszelkiego rodzaju opłaty związane z zasobami Wspólnoty (czynsze, świadczenia, itp.) stanowią jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne. Bez znaczenia jest tutaj źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości bądź otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Oznacza to, że wszystkie środki jakie wpływają na rachunek wspólnoty stanowią w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jej przychód.

Z kolei kosztami uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W przypadku wspólnot będą to wszelkie wydatki ponoszone na uregulowanie kosztów zarządu nieruchomością wspólną oraz związane z utrzymaniem lokali, w tym opłaty eksploatacyjne (za zużycie wody, ogrzewania, oświetlenia itp.).

Z powyższego wynika, że dochód, tj. różnica między osiągniętymi przychodami, a poniesionymi w celu osiągnięcia tych przychodów kosztami, uzyskany przez Wspólnotę z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, np. z wynajmu pomieszczeń – czynsz oraz opłaty za eksploatację, podlegać będzie opodatkowaniu i to bez względu na cel, na jaki zostanie przeznaczony, i nie może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powyższe nie dotyczy przychodów i kosztów odnoszących się do lokalu, będącego własnością M. St. Warszawy, które będąc właścicielem lokalu, ponosząc opłaty kalkulowane w takiwj wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokalu, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do niego oraz koszty zarządzania (administracji) prowadzi działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskując dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i przeznaczając je na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Jeśli dochody te pochodzą z innych źródeł podlegać będą opodatkowaniu i to bez względu na cel, na jaki zostaną przeznaczone.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek postanowił jak w sentencji.

Powyższa interpretacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa Targówek, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj