Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-10/07/MC
z 18 maja 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-10/07/MC
Data
2007.05.18



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
świadczenie nieodpłatne
usługa nieodpłatna


Pytanie podatnika
Czy należy naliczyć i zapłacić podatek od towarów i usług od nieodpłatnych, drobnych ogłoszeń udostępnianych zainteresowanym w ramach zorganizowanej akcji marketingowej ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z wnioskiem z dnia 26 marca 2007r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w indywidualnej sprawie strony, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w przedmiocie nieodpłatnej dostawy usług – uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) - „stosownie do swej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym”.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka - wydawca bezpłatnej gazety o zasięgu ogólnopolskim - zamierza przeprowadzić akcję marketingową, o charakterze okresowym, polegającą na rozdawaniu kuponów, które uprawniać będą ich posiadaczy do zamieszczenia w gazecie darmowych, drobnych ogłoszeń. Realizacja tego przedsięwzięcia przyczynić się ma do zwiększenia zamieszczanych w gazecie - nie mającej jeszcze ugruntowanej pozycji na rynku prasowym - ilości ogłoszeń. Działania te z jednej strony przekonać mają czytelników (nabywających w przyszłości powierzchnie reklamowe i ogłoszeniowe), iż wydawana przez Spółkę gazeta jest środkiem przekazu docierającym do szerokiego kręgu odbiorców, z drugiej – wytworzyć w świadomości czytelników przekonanie, że znajdą w niej ogłoszenia o szerokim zakresie przedmiotowym. Przedsięwzięcie to, mające w założeniu charakter promocyjny, przyczynić się ma do zwiększenia obrotów Spółki z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług w zakresie sprzedaży powierzchni reklamowych

W związku z tym strona pyta czy winna naliczyć i zapłacić podatek od towarów i usług od nieodpłatnych, drobnych ogłoszeń udostępnianych zainteresowanym w ramach zorganizowanej akcji marketingowej.

W opinii strony tego typu czynności jako związane z prowadzoną działalnością i dokonywane w interesie przedsiębiorstwa, należy kwalifikować jako nieodpłatne świadczenie usług, a zatem nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do zaprezentowanego przez stronę stanowiska tutejszy Organ stwierdza, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 545 ze zm.) - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają: odpłatna dostaw towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 2 ustawy – nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.

Zatem warunkiem opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług, zgodnie z wyżej cytowanym przepisem jest łączne wystąpienie dwóch przesłanek:

1) nieodpłatnie świadczone usługi nie mogą być związane z prowadzonym przedsiębiorstwem;

2) podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nieodpłatne zamieszczanie drobnych ogłoszeń w gazecie związane jest z prowadzoną działalnością, a zatem nie jest spełniony pierwszy z warunków opodatkowania nieodpłatnie świadczonych usług.

W związku z powyższym, nieodpłatne świadczenie przez stronę usług w postaci darmowego zamieszczania ogłoszeń w wydawanej gazecie (do skorzystania z których uprawnia posiadany kupon) – jako mające związek z prowadzoną przez spółkę działalnością – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj