Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I USI/415-1/07, I USI/415-3/07
z 19 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USI/415-1/07, I USI/415-3/07
Data
2007.03.19
Referencje
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dotacja
odpisy amortyzacyjne
pomoc finansowa
środek trwały
środki pomocowe
Pytanie podatnika
Dot. środków z Europejskiego Fundyszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa pod kątem zaliczenia do przychodów, kosztów i zwolnienia przedmiotowego.
Tożsamy z
132485, 145551, 137741, 149441
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 19.01.2007r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej udzielonego Podatniczce dofinansowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) w związku art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 22 ust. 1, ust. 8, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe. Wnioskiem z dnia 15.01.2007 r. roku Pani A. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie wyjaśnień dotyczących zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej sprawie: Pani A. w ramach realizacji projektu pt. „Podniesienie konkurencyjności firmy K. poprzez inwestycje” w ramach Priorytetu 3-Rozwój Lokalny Działania 3,4 - Mikroprzedsiębiorstwa otrzymała w 2006 r. dofinansowanie w kwocie 76.000,00 zł, w tym 53.200,00 zł jako środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 22.800,00 zł jako współfinansowanie z budżetu państwa. Środki te zostały wykorzystane na inwestycje w firmie. Środki trwałe zakupione za w/w środki pieniężne nie będą amortyzowane, a jedynie część pokryta ze środków własnych na zakup środków trwałych będzie amortyzowana. W związku z powyższym Pani A. prosi o wyjaśnienie, czy przysługuje Jej zwolnienie z opodatkowania tych środków? Zdaniem Podatniczki otrzymane dotacje jako zwrot wydatków w całości są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podatniczka oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stosownie do postanowień art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stwierdza, że: Z wniosku wynika, iż Pani A. jest przedsiębiorcą, prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą - firma K. s. c., która wraz ze wspólnikiem (zwanymi Benificjentami) zawarła w dniu 14.07.2006 r. umowę z Rzeszowską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Rzeszowie o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3,4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 w kwocie 76.000,00 zł co stanowi 50% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że inwestycja realizowana była w 2006 r., w związku z czym zastosowanie będą miały przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wprawdzie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnione z opodatkowania zostały dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
jednakże zwolnienie powyższe dotyczy wyłącznie przypadków, gdy źródłem finansowania pomocy są bezpośrednio w/w środki. W świetle powyższego, w celu uzyskania przedmiotowego zwolnienia, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:
Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR). Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.). Z powyższych uregulowań wynika, iż otrzymywana przez beneficjentów pomoc finansowa, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art.21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 roku, wolne od podatku dochodowego, są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (D. U Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 roku, o czym stanowi art. 14 tej ustawy. Następnie, przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 roku, wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 roku. Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w 2006 roku zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych. Oznacza to, że otrzymane przez Panią środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego. Nie mniej jednak zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności gospodarczej zaliczane są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot kosztów, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22c ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych. W związku z powyższym otrzymane przez Podatnika dofinansowanie na zakup czy wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowić przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej. Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów - otrzymane środki jako zwrot wydatków również nie będą stanowić przychodów. W sytuacji gdy Podatnik otrzymał dotację na inne cele niż zakup środków trwałych otrzymana przez Podatnika dotacja będzie stanowić przychód z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a poniesione wydatki zgodnie z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodu. Co do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu środków trwałych zastosowanie będą miały przepisy art. 22 ust. 8, art. 22f ust. 3, art. 22g ust. 1 pkt 1, ust. 3, art. 22h ust. 1 pkt 1, art. 22n ust. 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23 w/w ustawy. Jak wynika z zapisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a – 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Odpis amortyzacyjny będzie obejmował zarówno odpis z tytułu zużycia środka trwałego dokonywany od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka w części nie mającej pokrycia w formie otrzymanej dotacji, jak też od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka pokrytych dotacją. Jednakże dokonując na podstawie prowadzonej ewidencji środków trwałych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ująć tylko odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana dotacją. Reasumując: otrzymane przez Podatniczkę dofinansowanie na zakup środków trwałych nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.