Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie
I USI/415-1/07, I USI/415-3/07
z 19 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
I USI/415-1/07, I USI/415-3/07
Data
2007.03.19


Referencje


Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
odpisy amortyzacyjne
pomoc finansowa
środek trwały
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Dot. środków z Europejskiego Fundyszu Rozwoju Regionalnego i budżetu państwa pod kątem zaliczenia do przychodów, kosztów i zwolnienia przedmiotowego.
Tożsamy z
132485, 145551, 137741, 149441


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - po rozpatrzeniu wniosku złożonego w dniu 19.01.2007r. w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej udzielonego Podatniczce dofinansowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego, działając na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 roku Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) w związku art. 9 ust. 1, art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 21 ust. 1 pkt 46, art. 22 ust. 1, ust. 8, art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), art. 14 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2003 r. nr 202, poz. 1956 z późn. zm.) postanawia uznać stanowisko przedstawione we wniosku za prawidłowe.

Wnioskiem z dnia 15.01.2007 r. roku Pani A. zwróciła się do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie o udzielenie wyjaśnień dotyczących zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w następującej sprawie: Pani A. w ramach realizacji projektu pt. „Podniesienie konkurencyjności firmy K. poprzez inwestycje” w ramach Priorytetu 3-Rozwój Lokalny Działania 3,4 - Mikroprzedsiębiorstwa otrzymała w 2006 r. dofinansowanie w kwocie 76.000,00 zł, w tym 53.200,00 zł jako środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 22.800,00 zł jako współfinansowanie z budżetu państwa. Środki te zostały wykorzystane na inwestycje w firmie. Środki trwałe zakupione za w/w środki pieniężne nie będą amortyzowane, a jedynie część pokryta ze środków własnych na zakup środków trwałych będzie amortyzowana.

W związku z powyższym Pani A. prosi o wyjaśnienie, czy przysługuje Jej zwolnienie z opodatkowania tych środków? Zdaniem Podatniczki otrzymane dotacje jako zwrot wydatków w całości są zwolnione z podatku dochodowego na podstawie art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów – stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podatniczka oświadczyła, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stosownie do postanowień art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stwierdza, że:

Z wniosku wynika, iż Pani A. jest przedsiębiorcą, prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą - firma K. s. c., która wraz ze wspólnikiem (zwanymi Benificjentami) zawarła w dniu 14.07.2006 r. umowę z Rzeszowską Agencją Rozwoju Regionalnego S.A. w Rzeszowie o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Działania 3,4 Mikroprzedsiębiorstwa Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004 – 2006 w kwocie 76.000,00 zł co stanowi 50% wydatków kwalifikowanych w ramach Projektu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że inwestycja realizowana była w 2006 r., w związku z czym zastosowanie będą miały przepisy prawa podatkowego w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Podstawową zasadą podatku dochodowego od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która wyrażona została w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl postanowień tego przepisu opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wprawdzie na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy zwolnione z opodatkowania zostały dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznawanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem,

jednakże zwolnienie powyższe dotyczy wyłącznie przypadków, gdy źródłem finansowania pomocy są bezpośrednio w/w środki.

W świetle powyższego, w celu uzyskania przedmiotowego zwolnienia, konieczne jest spełnienie łącznie dwóch warunków:

  • środki stanowią bezzwrotną pomoc i pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, instytucji finansowych w tym również gdy wypłacane są za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielnia środków bezzwrotnej pomocy,
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Wsparcie Wspólnoty Europejskiej dla Polski w latach 2004-2006 było i jest realizowane przede wszystkim za pomocą jednofunduszowych sektorowych programów operacyjnych (SPO) oraz wielofunduszowego Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).

Status prawny środków pochodzących z funduszy strukturalnych regulują przepisy Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 z dnia 21.06.1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych oraz Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 438/2001 z dnia 2.03.2001r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1260/1999 dotyczącego zarządzania i systemów kontroli pomocy udzielanej w ramach funduszy strukturalnych, ustawy o finansach publicznych oraz ustawy z dnia 20.04.2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.).

Z powyższych uregulowań wynika, iż otrzymywana przez beneficjentów pomoc finansowa, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanych programów i projektów pomocowych. A zatem nie jest to pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie środków warunkuje zastosowanie zwolnienia na podstawie art.21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w myśl art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2003 roku, wolne od podatku dochodowego, są dotacje w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Powyższy przepis uchylony został przepisem art. 1 pkt 10 ustawy z dnia 12.11.2003 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (D. U Nr 202, poz. 1956 z późn. zm.), przy czym ustawodawca zachował przedmiotowe zwolnienie do dnia 31.12.2004 roku, o czym stanowi art. 14 tej ustawy. Następnie, przepisem art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 18.11.2004 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw, zmieniono ustawę z dnia 12.11.2003 roku, wskutek czego przedmiotowe zwolnienie zostało zachowane do 31.12.2006 roku.

Na podstawie cytowanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 47b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w 2006 roku zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa w art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30.06.2005 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. A zatem, w tej części pomoc otrzymana przez beneficjenta również nie jest zwolniona z podatku dochodowego, ponieważ zwolnieniu podlegają tylko dotacje w rozumieniu ustawy o finansach publicznych.

Oznacza to, że otrzymane przez Panią środki finansowe z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu Państwa nie podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z podatku dochodowego.

Nie mniej jednak zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów z działalności gospodarczej zaliczane są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot kosztów, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których zgodnie z art. 22a-22c ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W związku z powyższym otrzymane przez Podatnika dofinansowanie na zakup czy wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych stosownie do postanowień art. 14 ust. 2 pkt 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie będzie stanowić przychodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jednocześnie zgodnie z przepisem art. 14 ust. 3 pkt 3a cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który stanowi, że do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów - otrzymane środki jako zwrot wydatków również nie będą stanowić przychodów.

W sytuacji gdy Podatnik otrzymał dotację na inne cele niż zakup środków trwałych otrzymana przez Podatnika dotacja będzie stanowić przychód z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, a poniesione wydatki zgodnie z art. 22 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - kosztami uzyskania przychodu.

Co do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu środków trwałych zastosowanie będą miały przepisy art. 22 ust. 8, art. 22f ust. 3, art. 22g ust. 1 pkt 1, ust. 3, art. 22h ust. 1 pkt 1, art. 22n ust. 2, art. 23 ust. 1 pkt 45 wyżej powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z wyżej powołanymi przepisami kosztem uzyskania przychodów są odpisy amortyzacyjne z tytułu zużycia środków trwałych dokonywane zgodnie z art. 22a – 22o, z uwzględnieniem art. 23 w/w ustawy. Jak wynika z zapisu art. 23 ust. 1 pkt 45 nie uważa się za koszt uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 22a – 22o, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Odpis amortyzacyjny będzie obejmował zarówno odpis z tytułu zużycia środka trwałego dokonywany od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka w części nie mającej pokrycia w formie otrzymanej dotacji, jak też od tej części jego wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie tego środka pokrytych dotacją. Jednakże dokonując na podstawie prowadzonej ewidencji środków trwałych zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów należy ująć tylko odpisy amortyzacyjne od tej części wartości środka trwałego, która nie została sfinansowana dotacją.

Reasumując: otrzymane przez Podatniczkę dofinansowanie na zakup środków trwałych nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, natomiast odpisy amortyzacyjne od części wartości inwestycji, która została zrefundowana nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj