Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jaśle
PD/415-9/07
z 30 kwietnia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD/415-9/07
Data
2007.04.30
Autor
Urząd Skarbowy w Jaśle
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
niepełnosprawni
niewidomi
odliczenie od dochodu
ulga rehabilitacyjna
Pytanie podatnika
Czy z tytułu wydatków ponoszonych na „osobistego asystenta” niepełnosprawnej nieletniej córki, matka może skorzystać z odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej do wysokości 2.280 zł w 2007 roku?
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60 z późn. zm.), art. 26 ust. 1 pkt 6, ust. 7a-7g ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. nr 14, poz.176 z późn. zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle po rozpatrzeniu Pani wniosku z dnia 12.03.2007 roku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku dochodowym od osób fizycznych stwierdza iż przedstawione we wniosku własne stanowisko w sprawie prawa do skorzystania z ulgi rehabilitacyjnej jest nieprawidłowe Dnia 15.03.2007 roku wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji czy przysługuje ulga rehabilitacyjna z tytułu opłacania osobistego asystenta dla nieletniej córki, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane w dniu 13.01.2003 roku przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Jaśle. Przedstawiając we wniosku stan faktyczny pisze Pani, że córka niepełnosprawna od urodzenia, ze względu na swój stan zdrowia wymaga pomocy „osobistego asystenta”, który pomaga córce na funkcjonowanie w społeczeństwie, w domu i szkole. Do wniosku o interpretację przepisów dołączyła Pani orzeczenie o niepełnosprawności córki wydanie dnia 13.01.2003 roku przez Powiatowy Zespół do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności w Jaśle. Zgodnie z w/w orzeczeniem postanowiono zaliczyć Pani córkę A. do osób niepełnosprawnych na podstawie art. 4a ust. 1 i art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 27.08.1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997 r. nr 123, poz.776 z późn. zm.) oraz § 2 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 1.02.2002 roku w sprawie kryteriów oceny niepełnosprawności u osób w wieku do 16 roku życia (Dz. U. nr 17 poz. 162). W związku z niepełnosprawnością córki ponoszone są wydatki zarówno finansowe jak i rzeczowe, które nie są i nie były ewidencjonowane ani w żaden sposób dokumentowane. Pani zdaniem, przysługuje jej ulga rehabilitacyjna z tytułu opłacania przewodnika dla niepełnosprawnej córki bez konieczności udokumentowania w/w wydatku. Zatem zapytanie powyższe sprowadza się do rozstrzygnięcia, czy może Pani korzystać z odliczenia wydatków z tytułu opłacania dla córki przewodnika w wysokości nieprzekraczającej w 2007 r. kwoty 2.280 zł, która nie wymaga udokumentowania. Dokonując oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle stwierdza co następuje: Warunki korzystania z odliczenia z tytułu wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwianiem wykonywania czynności życiowych poniesionych w roku podatkowym, przez podatnika będącego osoba niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne określone zostały w art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z kolei ust. 7a w/w art. 26 określa jakie wydatki można uznać za poniesione na cele rehabilitacyjne. Katalog w/w poniesionych wydatków podzielić można na dwie grupy, tj. wydatki wymagające udokumentowania oraz wydatki odliczane do wysokości określonego limitu. Do wydatków udokumentowanych odliczanych w wysokości faktycznie poniesionej zalicza się wydatki na:
Powyższe wydatki podlegają odliczeniu od dochodu w roku podatkowym, w którym zostały poniesione, w wysokości faktycznie poniesionej. Odliczenie dokonywane jest na podstawie dowodu potwierdzającego poniesienie wydatku (rachunku, faktury VAT, dowodu wpłaty itp.). Drugą grupę wydatków rehabilitacyjnych stanowią wydatki odliczane od dochodu w ściśle określonych granicach i są to:
Wyżej wymienione wydatki nie wymagają udokumentowania. Stosownie do art. 26 ust. 7d w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków o których mowa w ust. 7a, jest posiadanie przez osobę, której wydatek dotyczy :
Dodatkowo z zapisu ust. 7g w/w artykułu 26 ustawy o podatku dochodowym, odliczenie może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której wydatek dotyczy, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do dnia 31.08.1997 r. Przepisy ust. 7a-7d i 7g stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe - jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9.120 zł, o czym stanowi ust. 7e art. 26 w/w ustawy. Ponieważ zespoły orzekające o stopniu niepełnosprawności w wydawanych decyzjach nie określają już grup inwalidztwa, a przepisy podatkowe mówią o inwalidach I i II grupy podatkowej, dlatego za osoby zaliczane do:
Odliczeniu podlegają wydatki na cele rehabilitacyjne jedynie te, które zostały wymienione w art. 26 ust. 7a ustawy i które nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek innej formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odlicza się różnicę pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą z jakichkolwiek innych środków. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż prawo do korzystania z odliczenia z tytułu opłacenia przewodników mają wyłącznie osoby niewidome I lub II grupy inwalidztwa oraz osoby z niepełnosprawnością narządów ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa. Przepis ten nie ma zastosowania zarówno do osób innych niż z w/w grupą inwalidzką (stopniem niepełnosprawności) jak i do niepełnosprawnych dzieci do lat 16, w stosunku do których nie orzeka się grupy inwalidzkiej i stopnia niepełnosprawności. Jak wynika zatem z przedłożonego orzeczenia, Pani córka zgodnie z treścią § 2 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia z dnia 1.02.2002 roku, została zaliczona do osób niepełnosprawnych ze względu na wrodzone lub nabyte ciężkie choroby metaboliczne, układu krążenia, oddechowego, moczowego, pokarmowego, układu krzepnięcia i inne znacznie upośledzające sprawność organizmu, wymagające systematycznego leczenia w domu i okresowego leczenia szpitalnego. Z treści przepisu art. 26 ust. 7a pkt 7 w/w ustawy o podatku dochodowym jednoznacznie wynika, iż wydatkiem na cele rehabilitacyjne jest opłacenie przewodników osób niewidomych I lub II grupy inwalidztwa oraz osób z niepełnosprawnością narządów ruchu zaliczanych do I grupy inwalidztwa, w kwocie nie przekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł. Zatem prawo do korzystania z w/w odliczenia jest powiązane z przyznaną grupą inwalidztwa oraz konkretnym rodzajem niepełnosprawności. Niepełnosprawność Pani córki nie ma związku ani z wadą wzroku ani z wadą narządu ruchu. Ponadto w/w przepis nie ma odniesienie do dzieci niepełnosprawnych do lat 16. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jaśle uznaje za nieprawidłowe Pani stanowisko w zakresie prawa do skorzystania z odliczenia wydatków z tytułu opłacania przewodnika dla niepełnosprawnej córki. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.