Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/63/TB/06
z 28 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/63/TB/06
Data
2007.02.28
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
diety
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób fizycznych
pracownik
Pytanie podatnika
Ustalenie zakresu stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w kwestii zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconych pracownikom diet , a także zastosowania w stosunku do nich zwolnienia z opodatkowania od osób fizycznych.
POSTANOWIENIE Działając na podstawie art. 216§ 1, art. 14a§1 i §4 ustawy z dnia 29.08.1997 r.- Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity -Dz.U z 2005 r. Nr 8 poz 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte w pismie z dnia 29.12.2006 r. w sprawie stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wypłaconych pracownikom diet, a także zastosowania w stosunku do nich zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. UZASADNIENIE W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa ( tekst jednolity-Dz.U.z 2005 r. Nr 8 poz 60 ze zm. ), stosownie do swojej właściwości Naczelnik Urzędu Skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie – art.14a §4 Ordynacji podatkowej. Pismem z dnia 29.12.2007 roku zwróciliście się Panowie z zapytaniem do tutejszego Urzędu , czy wydatki ( diety) z tytułu podróży służbowych zatrudnionych na stanowiskach kierowców stanowią koszt uzyskania przychodu , a przychody z tytułu diet dla pracowników są zwolnione od podatku . Zdaniem tutejszego organu, podstawowym zagadnieniem w przedmiotowej sprawie jest kwestia podróży służbowej. Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia podróży służbowej. Zagadnienia dotyczące tej kwestii uregulowane zostały w przepisach prawa pracy, tj. w ustawie z dnia 26.06.1974 r. – Kodeks pracy (Dz. U. z 1998r. Nr 21 poz. 94 z późn. zm.) oraz w innych przepisach tej gałęzi prawa. Zatem, prawo do otrzymania przez pracownika świadczeń z tytułu podróży służbowej winno wynikać z tych przepisów, a ich interpretacja nie należy do właściwości organów podatkowych. Organy podatkowe – zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacji podatkowej – wydają interpretacje co do zakresu i sposobu zastosowania wyłącznie przepisów prawa podatkowego, którymi są przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydawanych na ich podstawie aktów wykonawczych. W konsekwencji organy podatkowe nie posiadają uprawnień do interpretacji przepisów prawa pracy. Stąd też brak podstaw do rozstrzygnięcia, czy w przedstawionym stanie faktycznym pracownicy odbywają podróż służbową. Biorąc powyższe pod uwagę, tutejszy Organ podatkowy stwierdza, natomiast co następuje : Biorąc powyższe pod uwagę, w przypadku spełnienia warunków określonych w w/w przepisach, stanowisko strony należy uznać za prawidłowe. Zgodnie z art. 14a§ 2 ustawy Ordynacja podatkowa , niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Stosownie do z art. 14b§1 Ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a§1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta . Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a §4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja o której mowa w art.14a §1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwym dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w §5 ( art. 14B §2 Ordynacja podatkowa ). Od niniejszego postanowienia na podstawie art 14a §4 i art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia – art.236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej Zażalenie, zgodnie z art. 222 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.