Interpretacja Pomorskiego Urzędu Skarbowego
VI/443-256/06/JW
z 31 października 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
VI/443-256/06/JW
Data
2006.10.31



Autor
Pomorski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
towar
uszlachetnianie
wywóz towarów


Pytanie podatnika
Pytanie podatnika dotyczy określenia zakresu dokumentacji, stanowiącej podstawę do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla usług polegających na uszlachetnianiu towarów


POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 26.07.2006r. (data wpływu do tut. Urzędu 01.08.2006r.), uzupełnionego pismem z dnia 28.07.2006r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie określenia zakresu dokumentacji, stanowiącej podstawę do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% dla usług polegających na uszlachetnianiu towarów, na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego

Uzasadnienie

Podatnik otrzymał w maju 2006r. od kontrahenta z terytorium państwa trzeciego (Szwajcaria – podatnik nie jest zarejestrowany dla potrzeb podatku VAT na terytorium Wspólnoty) towary w celu ich uszlachetnienia (procedura celna 5100). Po przerobieniu tych towarów Podatnik wystawił fakturę za dokonaną usługę kontrahentowi szwajcarskiemu stosując preferencyjną stawkę podatku VAT 0% zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT. Jednakże zgodnie z decyzją kontrahenta szwajcarskiego, przerobione przez Podatnika towary nie wyjechały bezpośrednio z powrotem do Szwajcarii, lecz zostały wywiezione na terytorium innego państwa członkowskiego (Węgry) w celu dalszego ich przerobu. W urzędzie celnym częściowo zamknięto procedurę uszlachetniania i zastosowano procedurę wywozową 3151, jednak nie wystawiono dokumentu celnego SAD, lecz dokument tranzytowy MRN z napisem „Export” opatrzony okrągłą pieczęcią urzędu wyjścia „służba celna – cło PL”, na którym jako odbiorca widnieje szwajcarski kontrahent, a urzędem celnym przeznaczenia jest urząd na terytorium Węgier. Po przerobieniu na Węgrzech towary te opuszczą terytorium Wspólnoty i powrócą do Szwajcarii. W momencie składania deklaracji VAT-7 za czerwiec 2006r. Podatnik nie dysponował potwierdzoną kartą SAD 3, tylko opisanym dokumentem MRN, potwierdzonym przez węgierski urząd celny. Nie mając pewności czy dokument ten uprawnia do zastosowania stawki 0% na podstawie art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT, Podatnik opodatkował tę transakcję stawką w wysokości 22%.

Podatnik zwraca się z wnioskiem o potwierdzenie zasadności niżej prezentowanego stanowiska w zakresie stawki podatku VAT właściwej dla rozliczenia ww. transakcji.

Zdaniem Podatnika, opisany dokument MRN pozwalał na zastosowanie stawki 0% dla tej transakcji zgodnie z art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT i Podatnik jest uprawniony do korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym opodatkował tę transakcję stawką 22% i wykazania jej jako sprzedaży eksportowej według stawki 0%.

Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje:

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik wykonuje usługi polegające na uszlachetnianiu towarów, które przywożone są na terytorium kraju z terytorium państwa trzeciego tj. ze Szwajcarii. Po wykonaniu przez Podatnika przedmiotowych usług, towary te nie wyjadą bezpośrednio z powrotem do Szwajcarii, lecz na terytorium innego państwa członkowskiego (Węgry) w celu dalszego ich przerobu. Dopiero po przerobieniu na terytorium Węgier towary te opuszczą terytorium Wspólnoty i powrócą do Szwajcarii.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym opodatkowaniu tym podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Co do zasady – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 24 ustawy o VAT stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na naprawie, uszlachetnianiu, przerobie lub przetwarzaniu towarów.

Natomiast przez usługi o których mowa w ust. 1 pkt 24, rozumie się usługi świadczone bezpośrednio przez podatnika, który sprowadził z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju towary objęte procedurą uszlachetniania czynnego w celu ich naprawy, uszlachetnienia, przerobu lub przetworzenia, jeżeli towary te zostaną wywiezione z terytorium kraju poza terytorium Wspólnoty zgodnie z warunkami określonymi w przepisach celnych (art. 83 ust. 7 pkt 1 ustawy o VAT).

Pisemne zgłoszenia celne do procedury wywozu, w tym zasady potwierdzania przez organy celne faktycznego wyprowadzenia towarów, zostały uregulowane w przepisach rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 302 z 19.10.1992 ze zm.) oraz rozporządzenia Komisji (EWG) nr 2454/93 z dnia 2 lipca 1993 r. ustanawiającego przepisy w celu wykonania rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. Urz. WE L 253 z 11.10.1993 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem wykonawczym.

Istota przedmiotowej procedury sprowadza się do wyprowadzenia towarów poza obszar celny Unii Europejskiej.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wyprowadzenie towarów poza obszar Unii Europejskiej nastąpi dopiero po przerobieniu tych towarów na terytorium Węgier.

Natomiast w celu zdefiniowania „urzędu celnego” dokonującego potwierdzenia wywozu, należy odwołać się do odpowiednich przepisów celnych. W opinii tut. Organu należy więc skorzystać z regulacji zawartych w przepisach art. 793 ust. 2 ww. rozporządzenia wykonawczego.

W myśl powołanego przepisu „urząd celny wyprowadzenia” oznacza:

  1. w przypadku towarów wywożonych koleją, pocztą, drogą powietrzną lub drogą morską, urząd celny właściwy dla miejsca, w którym przejmowane są w ramach umowy przewozu w celu transportu do państwa trzeciego przez towarzystwo kolejowe, organy pocztowe, towarzystwo lotnicze bądź przedsiębiorstwo żeglugowe;
  2. w przypadku towarów wywożonych rurociągami i w przypadku energii elektrycznej, urząd wyznaczony przez Państwo Członkowskie, w którym znajduje się siedziba eksportera;
  3. w przypadku towarów wywożonych w inny sposób lub w okolicznościach nieobjętych pkt 1 i 2, ostatni urząd celny przed opuszczeniem przez towary obszaru celnego Wspólnoty (zasadniczo – wywóz towarów transportem drogowym).

Mając powyższe na uwadze należy zatem stwierdzić, iż w analizowanym przypadku (niezależnie czy towary te są wywożone poza terytorium Wspólnoty koleją, drogą powietrzną czy transportem drogowym), urzędem celnym wyprowadzenia będzie urząd na terytorium Węgier.

Dokumentem potwierdzającym wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty jest przede wszystkim karta 3 dokumentu SAD, zawierająca na odwrocie pieczęć wskazującą datę i nazwę urzędu celnego, który nadzorował faktyczny wywóz towarów poza obszar celny Wspólnoty i dokonał potwierdzenia, że towary opuściły obszar Unii Europejskiej.

Z uwagi na fakt, iż w analizowanej sprawie towary te nie wyjadą bezpośrednio do Szwajcarii, lecz na terytorium innego państwa członkowskiego (Węgry) w celu dalszego ich przerobu, nie wystawiono dokumentu celnego SAD, lecz dokument MRN z napisem „Export” opatrzony okrągłą pieczęcią urzędu wyjścia „służba celna – cło PL”, na którym jako odbiorca widnieje szwajcarski kontrahent, a urzędem celnym przeznaczenia jest urząd na terytorium Węgier.

Dopiero po przerobieniu na Węgrzech towary te opuszczą terytorium Wspólnoty i powrócą do Szwajcarii, co zostanie potwierdzone stosownym dokumentem celnym – SAD.

Natomiast – jak wynika z treści złożonego wniosku – po dokonaniu przez firmę węgierską wywozu towaru poza granice Unii Europejskiej Podatnik otrzyma kopię karty 3 dokumentu SAD, wystawionego przez węgierski urząd celny wyjścia, opatrzoną pieczęcią potwierdzającą, że towar opuścił teren UE oraz oświadczenie firmy szwajcarskiej, że usługę uszlachetniania na Węgrzech wykonano na towarze uprzednio uszlachetnionym w Polsce.

A zatem dopiero wówczas, Podatnik będzie w posiadaniu dokumentów potwierdzających fakt, iż przedmiotowe towary zostały wywiezione poza terytorium Wspólnoty, co oznacza, iż będzie on uprawniony do dokonania korekty deklaracji VAT-7, w której wykazano usługę.

Natomiast sam dokument MRN, w ocenie tut. Organu, nie potwierdza wywozu uszlachetnionych przez Podatnika towarów do kraju trzeciego, lecz jedynie ich wywóz na terytorium Węgier (potwierdzenie węgierskiego urzędu celnego), skąd dopiero po dalszym ich przerobie zostaną wywiezione do kraju trzeciego.

W konsekwencji dokument ten, zdaniem tut. Organu, nie uprawnia Podatnika do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0% dla przedmiotowej transakcji.

Ponadto, w odniesieniu do stanowiska Podatnika, tut. Organ zauważa, iż przedmiotowa czynność nie stanowi dla Podatnika eksportu, lecz świadczenie usług na terytorium kraju opodatkowane – po spełnieniu odpowiednich warunków, o których mowa powyżej – stawką podatku w wysokości 0% - i tak powinna zostać wykazana w deklaracji podatkowej VAT-7 tj. w polu 22 (nie zaś w polu 31).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj