Interpretacja Urzędu Skarbowego w Leżajsku
US.PP/443/5/05
z 14 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP/443/5/05
Data
2005.04.14
Autor
Urząd Skarbowy w Leżajsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
świadczenie usług
Pytanie podatnika
Kwestia ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług przy dostawie dokumentacji przetargowej dotyczącej istotnych warunków zamówienia.
Działając na podstawie przepisów art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 15 ust. 6, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku postanawia uznać, że stanowisko Wnioskodawcy zawarte we wniosku z dnia 18.02.2005 r. jest nieprawidłowe i Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia przy dostawie specyfikacji przetargowej dotyczącej istotnych warunków zamówienia w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. W dniu 21.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Leżajsku wpłynął wniosek Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w kwestii ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług przy dostawie dokumentacji przetargowej dotyczącej istotnych warunków zamówienia na budowę kanalizacji w mieście i gminie N. We wniosku Strona informuje, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W ocenie pytającego dostawę specyfikacji przetargowej należy potraktować jako usługę administracji publicznej wg klasyfikacji PKWiU symbol ex 75 i zastosować zwolnienie od podatku od towarów i usług (zał. Nr 4, poz. 6 do ustawy o podatku od towarów i usług. W oparciu o całość zebranego materiału w sprawie Naczelnik Urzędu Skarbowego w Leżajsku udziela następującej interpretacji: Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednakże zgodnie z art. 15 ust. 6 cyt. ustawy, nie uznaje się za podatnika organy władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te ograny w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W świetle wskazanych unormowań organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium rozdziału stanowi zatem charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, a czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują, że podmioty te są podatnikami podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Zatem organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w sferze ich aktywności cywilnoprawnej. Odnosząc omówione regulacje na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, iż odpłatne przekazanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia następuje w oparciu o regulacje zawarte w art. 42 ustawy z dnia 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz. 177 ze zm.), a cena jakiej wolno żądać za te czynności pokrywa koszty jej druku i przekazania. (art. 42 ust. 2 przedmiotowej ustawy) Zatem zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jedynym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia za opłatą następuje w ramach działań cywilnoprawnych. Jednostka wykonuje tę usługę odpłatnie, zatem w realizacji tej czynności jest podatnikiem. W ocenie Wnioskodawcy dostawę specyfikacji przetargowej należy potraktować jako usługę administracji publicznej wg klasyfikacji PKWiU symbol ex 75. Jednak klasyfikacja ta nie przesądza o zwolnieniu tych czynności od podatku, bowiem na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z o podatku od towarów i usług (załącznik nr 4, poz. 6) zwolnione są usługi objęte symbolem PKWiU ex 75 tj. usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. W ocenie tutejszego organu podatkowego usługi zwolnione, wymienione w cytowanym załączniku do ustawy dotyczą wyłącznie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Mając na względzie powyższe, zajęte przez Wnioskodawcę stanowisko jest nieprawidłowe i Podatnik nie może korzystać ze zwolnienia przy dostawie specyfikacji przetargowej dotyczącej istotnych warunków zamówienia w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Podsumowując, zorganizowanie dla własnych potrzeb przetargu, którego jednym z etapów jest udostępnienie oferentom dokumentacji w postaci specyfikacji istotnych warunków zamówienia jest świadczeniem usługi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności wykonywane przez strony mają charakter cywilnoprawny, a zatem odpłatne świadczenie ww. usługi podlega opodatkowaniu według stawki podstawowej w wysokości 22% - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.