Interpretacja Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli
US-I/415/6/55/2006
z 8 grudnia 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-I/415/6/55/2006
Data
2006.12.08



Autor
Urząd Skarbowy w Stalowej Woli


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Fundusz Pracy
refundacja
wyposażenie


Pytanie podatnika
Czy nabyte wyposażenie tj. meble, kasa fiskalna, waga elektroniczna o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, podlegające refundacji z Funduszu Pracy będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu?


    Działając na podstawie
  • art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),
  • art. 10 ust. 1 pkt 3, art. 14 ust. 2 pkt 2, art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 31.08.2006r. (data wpływu 11.09.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego postanawia uznać, że stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zastosowania przepisów podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków poniesionych na wyposażenie o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, podlegających refundacji z Funduszu Pracy jest prawidłowe.

Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że w dniu 10.04.2006 r. Wnioskodawca zawarł umowę z Dyrektorem Powiatowego Urzędu Pracy w Stalowej Woli dotyczącą refundacji kosztów wyposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego w środki trwałe i refundacji wyposażenia o łącznej wartości brutto 26.467,96 zł (w tym na środki trwałe przypada 13.550,96 zł a na wyposażenie 12.917 zł). Środki trwałe wraz z wyposażeniem zostały zakupione przez Podatnika w miesiącu kwietniu 2006 r. Refundację na ww. cele w łącznej kwocie 23.000 zł ww. otrzymał w formie przelewu na rachunek bankowy w dniu 25.05.2006 r.

Odnośnie ww. stanu faktycznego sformułowane zostało następujące zapytanie dotyczące podatku dochodowego: Czy nabyte wyposażenie tj. meble, kasa fiskalna, waga elektroniczna o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, podlegające refundacji z Funduszu Pracy będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu? Zdaniem Wnioskodawcy, zakupione na ww. cel wyposażenie tj. meble, kasa fiskalna, waga elektroniczna o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, podlegające refundacji z Funduszu Pracy będzie stanowiło koszt uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej.

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe. Refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego dokonywana jest przez Starostę ze środków Funduszu Pracy na wniosek podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, po przedłożeniu rozliczenia i udokumentowaniu poniesionych kosztów na wyposażenie lub doposażenie stanowisk pracy, zatrudnieniu na tych stanowiskach skierowanych bezrobotnych oraz spełnieniu innych warunków określonych w zawartej umowie, co wynika z art. 46 ust. 1, pkt 1 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. Nr 99, poz. 1001 ze zm.). Problem kosztów uzyskania przychodów przedsiębiorcy, regulują przepisy ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Art. 22 ust. 1 tej ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z cytowanego art. 22 ww. ustawy wynikają dwie reguły zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów :

  • poniesiony wydatek musi mieć związek przyczynowo-skutkowy z uzyskanym przychodem, co oznacza, że koszt ten przyczynił się do osiągnięcia przychodu lub zachowania źródła przychodów,
  • poniesiony wydatek nie może być wymieniony w art. 23 cyt. ustawy o podatku dochodowym, który zawiera katalog wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów.

Wobec tego, że powyższy wydatek nie został wymieniony w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów w art. 23 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz jako poniesiony na wyposażenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego posłuży osiągnięciu przychodu, spełnione zostają oba z ww. warunków. Na podstawie art. 22d ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca zezwala podatnikom na nie dokonywanie odpisów amortyzacyjnych od składników majątku o których mowa w art. 22a, których wartość początkowa, określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3.500 zł. W świetle ww. uregulowań oraz zasady, że przychód jest ściśle związany z poniesionym wydatkiem, otrzymana z Funduszu Pracy refundacja na pokrycie wydatków związanych z zakupem wyposażenia tj. mebli, kasy fiskalnej, wagi elektronicznej o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, będzie stanowiła przychód, natomiast wydatki poniesione na zakup ww. wyposażenia będą mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu z tytułu prowadzonej przez Podatnika działalności gospodarczej pod warunkiem, że wyposażenie to nie zostało wprowadzone do ewidencji środków trwałych w celu dokonywania odpisów amortyzacyjnych.

Niniejsze postanowienie rozstrzyga sprawę zapytania w części dotyczącej podatku dochodowego natomiast zapytanie w części dotyczącej podatku od towarów i usług (VAT) będzie rozstrzygnięte odrębnym postanowieniem.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj