Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pabianicach
USIIIVAT/443/I/3/2007/RR
z 17 stycznia 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIIIVAT/443/I/3/2007/RR
Data
2007.01.17
Autor
Urząd Skarbowy w Pabianicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury
Słowa kluczowe
faktura korygująca
korekta podatku
potwierdzenie odbioru
Pytanie podatnika
Spółka zadaje pytanie czy za potwierdzenie odbioru faktury korygującej można uznać metodę polegającą na wysyłaniu kontrahentowi pocztą przesyłki listowej, zawierającej oryginały faktur korygujących wraz z drukiem zwrotnego potwierdzenia?
Na podstawie art. 14a § 1, § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pabianicach uznaje za prawidłowe stanowisko w kwestii sposobu potwierdzenia odbioru przez kontrahenta faktur korygujących na podstawie dostarczonego przez pocztę zwrotnego potwierdzenia odbioru przesyłki listowej, zawierającej oryginały faktur korygujących, przedstawione we wniosku z dnia 15.11.2006r. (data wpływu do Urzędu Skarbowegow Pabianicach – 17.11.2006r.). W odpowiedzi na w.w. pismo Naczelnik Urzędu Skarbowegow Pabianicach informuje: Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Podatnik prowadzi sprzedaż na rzecz dużych sieci handlowych, dla których wystawia faktury korygujące. W związku z faktem, iż uzyskanie odrębnego potwierdzenia odbioru faktury korygującej przysparza wiele problemów Spółka zamierza stosować metodę polegającą na wysyłaniu kontrahentowi pocztą przesyłki listowej, zawierającej oryginały faktur korygujących wraz z drukiem zwrotnego potwierdzenia. Na druku zwrotnego potwierdzenia odbioru zaznaczono ilość faktur korygujących wraz z numerami od ... do... W związku z powyższym Podatnik pragnie uzyskać potwierdzenie co do słuszności swojego stanowiska. Zdaniem Spółki regulacje prawne w zakresie podatku od towarów i usług nie określają formy w jakiej winno nastąpić potwierdzenie odbioru faktury korygującej i w związku z powyższym przedstawiony sposób potwierdzenia odbioru dokumentu jest wystarczającym dowodem dostarczenia faktur korygujących, upoważniającym Spółkę do obniżenia podatku należnego w miesiącu doręczenia przez Urząd pocztowy potwierdzenia odbioru w.w. dokumentów. Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska Wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje : W myśl art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie z art. 106 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób ich przechowywania. Na podstawie powyższej delegacji Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95 poz. 798). Zgodnie z § 16 ust. 4 cytowanego wyżej rozporządzenia, sprzedawca jest obowiązany posiadać potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę ; nie dotyczy to eksportu towarów, przypadków określonych w § 11 ust. 2 pkt 3, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju. Potwierdzenie odbioru faktury korygującej stanowi podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc, w którym sprzedawca otrzymał to potwierdzenie, a w przypadku podatników,o których mowa w art. 99 ust. 2 i 3 ustawy – w rozliczeniu za kwartał, w którym to potwierdzenie otrzymali, z uwzględnieniem zasad, o których mowa w art. 21 ust.1 ustawy. Z brzmienia powyższego przepisu wynika, że w przypadku wystawienia przez sprzedawcę faktury korygującej, jest on bezwzględnie obowiązany do otrzymania potwierdzenia jej odbioru. Potwierdzenia takiego dokonuje nabywca towarów i usług jako adresat faktury korygującej. Faktura korygująca musi dotrzeć do nabywcy, a ten musi potwierdzić ten fakt i zawiadomić o tym sprzedawcę. Zawiadomienie o potwierdzeniu faktu otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towarów i usług może być dokonane w dowolnej formie. Przepis § 16 ust. 4 przywołanego wyżej rozporządzenia nie stanowi, iż potwierdzenie odbioru przedmiotowej faktury musi nastąpić w specjalnej (szczególnej) formie. W związku z powyższym przedstawioną przez Spółkę metodę należy uznać za prawidłową i jeżeli spełnia wymogi określone w § 16 ust. 4 ww. rozporządzenia, to może ona stanowić potwierdzenie odbioru faktury korygującej. W związku z powyższym, postanawia sie jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia; interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.