Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
RO-XV/423/PDOP-01/30/JS/07
z 8 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO-XV/423/PDOP-01/30/JS/07
Data
2007.03.08



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych


Słowa kluczowe
Europejski Fundusz Społeczny
fundusz unijny
przychód


Pytanie podatnika
Czy refundację poniesionych kosztów związanych z realizacja projektu należy zaliczyć do przychodów podatkowych Spółki? A jeżeli nie są to przychody podatkowe to, czy wykazywać je w CIT-2 jako przychody zwolnione?


Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest firmą posiadającą osobowość prawną i podatnikiem podatku od towarów i usług. Dnia 17 lutego 2006r. Spółka przystąpiła do umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju „Centrum Zielonych Technologii" w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Partnerstwo na rzecz Rozwoju stanowi całość, w skład której wchodzą partnerzy projektu. Wzajemne stosunki pomiędzy partnerami reguluje Umowa o współpracy w ramach Partnerstwa na rzecz Rozwoju „Centrum Zielonych Technologii" Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 przyjęty rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004r. w sprawie przyjęcia programu operacyjnego Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006 (Dz. U. Nr 189, poz. 1948), zwanego dalej Partnerstwem EQUAL. Partnerstwo dąży do osiągnięcia celów Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL, w zakresie zwalczania wszelkich form dyskryminacji i nierówności na rynku pracy w drodze współpracy partnerskiej i ponadnarodowej.

Sp. z o.o. pełni rolę partnera Partnerstwa na rzecz Rozwoju Centrum Zielonych Technologii. Oznacza to, że współrealizuje wskazany wyżej projekt i jest odpowiedzialny za realizację zadań określonych w programie działanie 2. Koszty związane z realizacją projektu (zakup wyposażenia, niskocennych środków trwałych, koszty wynajęcia pomieszczeń biurowych, koszty wynagrodzeń personelu zaangażowanego w realizację Projektu, koszty podróży służbowych niezbędnych do wdrażania projektu, koszty związane z wypracowaniem modelu szkoleniowego i inne wyszczególnione w budżecie) pokryte zostaną za pośrednictwem Administratora z dotacji PIW EQUAL. Spółka w ramach realizowanego projektu ma wypracować model szkoleniowy z zakresu wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Refundowane wydatki służą wyłącznie realizacji projektu. Projekt jest realizowany w latach 2006 – 2008. Spółka dokonuje wydatków wyłącznie z uprzednio uzyskanych w ramach Programu środków.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 29.12.2006r., stwierdza, iż otrzymane w ramach Programu EQUAL środki finansowe stanowią dla Spółki przychód podatkowy. Przedmiotowa refundacja nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych. Otrzymane w ramach Programu środki finansowe nie stanowią przychodu jedynie w przypadku, gdy finansowane nimi wydatki nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów. Środki finansowe stanowiące przychód podatkowy Spółki uzyskany przed 1 stycznia 2007r. podlegają wykazaniu w deklaracji CIT-2, natomiast odnośnie przychodów uzyskiwanych po dniu 1 stycznia 2007r. Spółka nie ma obowiązku składania deklaracji miesięcznych.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast w myśl art. 12 ust. 4 pkt 6a powołanej ustawy do przychodów nie zalicza się zwróconych innych wydatków nie zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Zatem w świetle powyższych przepisów otrzymane w ramach Programu EQUAL środki finansowe stanowią dla Spółki przychód podatkowy za wyjątkiem przypadku, gdy stanowią zwrot wydatków, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W przedstawionym stanie faktycznym Spółka w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej, w dniu 17.02.2006r. przystąpiła do umowy o Partnerstwie na rzecz Rozwoju „Centrum Zielonych Technologii" w ramach programu operacyjnego - Program Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL dla Polski 2004-2006, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Należy zauważyć, iż pomoc, jaką otrzymują beneficjenci w/w Programu, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na jego prefinansowanie. Nie jest to zatem pomoc otrzymana ze środków bezzwrotnej pomocy, a tylko takie jej pochodzenie warunkowałoby zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W świetle powołanego wyżej przepisu bowiem wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadku, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Środki pożyczone z budżetu Państwa na prefinansowanie Programu EQUAL nie mieszczą się w tej kategorii.

Ponadto środki pomocowe w części współfinansowanej z budżetu Państwa nie mogą być uznane za pomoc pochodzącą z dotacji, o których mowa art. 106 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), obowiązującej od dnia 1 stycznia 2006r. W konsekwencji środki pochodzące z budżetu Państwa nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który to przepis obowiązywał do dnia 31 grudnia 2006r., ani też na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2007r. art. 17 ust. 1 pkt 47 powołanej wyżej ustawy.

Tym samym realizacja przez Spółkę zadań w ramach przedmiotowego projektu podlega ogólnym zasadom wynikającym z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Wobec powyższego otrzymane środki zasadniczo stanowią przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, natomiast wydatki sfinansowane z tych przychodów zalicza się do kosztów uzyskania przychodów na zasadach określonych w art. 15 powołanej ustawy. Wyjątek stanowią środki finansujące wydatki na zakup środków trwałych, poniesione w ramach w/w Programu, w zakresie w jakim wydatki te nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

W świetle art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. b i c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz na ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 tej ustawy powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych. Natomiast stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 48 odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Zatem w przypadku refundacji Spółce kosztów nabycia środków trwałych, Spółka nie ma możliwości zaliczenia wydatków na ich nabycie ani też odpisów amortyzacyjnych od ich wartości początkowej do kosztów uzyskania przychodów. Kwota refundacji zaś, w świetle art. 12 ust. 4 pkt 6a cyt. wyżej ustawy, nie stanowi w tym zakresie przychodu podatkowego.

W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006r., podatnicy z zastrzeżeniem ust. 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani bez wezwania składać deklarację, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Wzór deklaracji o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) przez podatnika podatku dochodowego od osób prawnych CIT-2, o której mowa powyżej, został określony w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2005r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie określenia wzorów deklaracji, zeznania, oświadczenia oraz informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz. U. z 2005r. Nr 257, poz.2156).

W przedstawionym stanie faktycznym środki finansowe, które Spółka uzyskuje w ramach Programu EQUAL, stają się przychodem podatkowym Spółki, za wyjątkiem przypadku, gdy stanowią zwrot wydatków, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów.

Zatem otrzymaną w 2006r. w ramach Programu EQUAL kwotę, w części stanowiącej przychód danego miesiąca, należało wykazać w deklaracji CIT-2 w przychodach (poz.19). Przedmiotowe środki nie korzystają ze zwolnień przedmiotowych od podatku dochodowego od osób prawnych, nie mogą zatem zostać wykazane w deklaracji CIT-2 jako dochód (przychód) wolny. Natomiast kwota otrzymana w 2006r. na wydatki, które nie są zaliczane do kosztów uzyskania przychodów, nie stanowi przychodu podatkowego i nie należy jej wykazywać w deklaracji CIT-2.

Zgodnie z art. 11 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589), ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2007 r. i ma zastosowanie do osiągniętych dochodów (poniesionych strat) od tego dnia, z wyjątkiem art. 1 pkt 18 lit. a tiret trzecie, w części dotyczącej dochodów Banku Gospodarstwa Krajowego stanowiących równowartość dochodów uzyskanych przez Fundusz Kolejowy, oraz art. 8, które wchodzą w życie z dniem ogłoszenia. Przepis art. 25 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w znowelizowanym brzmieniu nie nakłada już na podatników obowiązku składania deklaracji miesięcznych. Zatem w 2007r. Spółka nie składa już deklaracji CIT-2 o przychodach (dochodach) osiągniętych po dniu 1 stycznia 2007r.

Odnosząc się natomiast do zaprezentowanego przez Spółkę stanowiska, wskazać należy, iż zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Pojęcie dochodu nie jest zatem tożsame z pojęciem przychodu podatkowego, a nieosiąganie przez Spółkę dochodu w związku z realizacją projektu w ramach Programu EQUAL nie oznacza automatycznie, iż Spółka nie osiąga w tym zakresie przychodów podatkowych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj