Interpretacja Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej
PP 443/1/05/11/06
z 5 maja 2006 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/1/05/11/06
Data
2006.05.05



Autor
Urząd Skarbowy w Środzie Śląskiej


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
gmina
obniżenie podatku należnego
zamiana


Pytanie podatnika
Czy Gminie przysluguje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabytych w drodze zamiany nieruchomości ?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śląskiej stwierdza, że stanowisko Wójta Gminy X, przedstawione we wniosku z dnia 06.02.2006 r., który wpłynął w dniu 07.02.2006 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej prawa Gminy do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z tytułu nabytych w drodze zamiany nieruchomości jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 07.02.2006 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wpłynął wniosek Wójta Gminy X o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 07.02.2006 r. wniosek został uzupełniony o oświadczenie, że w sprawie, której dotyczy nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola skarbowa, kontrola podatkowa, ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Ponieważ wniosek nie zawierał wyczerpującego opisu stanu faktycznego, pismem z dnia 14.03.2006 r. (doręczone w dniu 17.03.2006 r.) wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

Pismem z dnia 22.03.2006 r. (wpływ 23.03.2006 r.) wniosek został uzupełniony.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe kontrola podatkowa, kontrola skarbowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

W myśl art. 14 a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Złożony wniosek zawiera następujący opis stanu faktycznego :

Gmina X zamierza dokonać zamiany nieruchomości. Działki, które w wyniku zamiany wejdą do zasobu Gminy, obecnie stanowią współwłasność osób fizycznych, prowadzących działalność gospodarczą jako spółka cywilna. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nieruchomości objęte wymianą o powierzchni 2,3578 ha stanowią środek trwały spółki.

W dziale II księgi wieczystej – jako właściciele wpisane są osoby fizyczne na zasadzie współwłasności łącznej jako wspólnicy spółki cywilnej, przy czym wymienione osoby wpisane są w księdze wieczystej na prawach współwłasności ustawowej z żonami. W planie zagospodarowania przestrzennego Gminy przedmiotowe działki położone są na obszarze o przeznaczeniu podstawowym terenu: zabudowa produkcyjna z wykluczeniem zakładów stwarzających zagrożenie dla zdrowia i życia ludzi, dopuszczalne obsługa komunikacyjna, obiekty i urządzenia infrastruktury technicznej, dojazdy i parkingi, droga wewnętrzna.

Zamiana nastąpi za dopłatą na rzecz Gminy z uwagi na różnicę wartości zamienianych nieruchomości. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 263, poz. 2663 z późn. zm.) przy zamianie nieruchomości, o nierównej wartości, stosuje się dopłatę, której wysokość jest równa różnicy wartości zamienianych nieruchomości.

Gmina zamierza przeznaczyć do sprzedaży nabyte w wyniku zamiany grunty o pow. 2,3578 ha, albowiem działki będące przedmiotem zamiany leżą na obszarze posiadającym miejscowy plan zagospodarowania i przeznaczone są pod aktywność gospodarczą, przy czym termin zbycia uzależniony będzie od zapotrzebowania rynku na działki o takim przeznaczeniu.

W przypadku sprzedaży przez Gminę nieruchomości nabytych w wyniku zamiany, ich sprzedaż podlegać będzie opodatkowaniu.

W świetle powyższego wnioskodawca uważa, że Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT od nabytych w wyniku zamiany nieruchomości, po otrzymaniu faktury.

Zdaniem Wójta Gminy X zamiana rzeczy, czyli przeniesienie własności rzeczy na drugi podmiot w zamian za zobowiązanie się tego podmiotu do przeniesienia własności innej rzeczy jest dostawą towaru podlegającą w tym przypadku opodatkowaniu albowiem działki przeznaczone są pod zabudowę, a tym samym ich dostawa jest wyłączona ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku VAT, a dostawcy są podatnikami VAT. Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. działając na podstawie art. 14 a § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)) dokonał oceny stanowiska Wójta Gminy X zawartego w przedmiotowym wniosku i stwierdził, że jest ono prawidłowe.

W oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku Naczelnik Urzędu Skarbowego w Środzie Śl. wyjaśnia :

Przedmiotowy zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

W ust. 1 pkt 1 tego artykułu określono iż, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarem, w rozumieniu art. 2 ust. 6 ustawy o VAT, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postaci energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej a także grunty.

Przepis art. 7 ust. 1 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem również zamiana nieruchomości gruntowych jako czynność spełniająca przesłankę określoną w cyt. art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Gmina zamierza dokonać zamiany nieruchomości ze wspólnikami spółki cywilnej. Spółka jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nieruchomości objęte wymianą o powierzchni 2,3578 ha stanowią środek trwały spółki. W świetle powołanych wyżej przepisów czynność zamiany obliguje strony transakcji do rozliczenia podatku od towarów i usług.

Przedmiotem zapytania jest czy Gmina nabędzie prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z powyższą transakcją.

Ogólna zasada stanowiąca o prawie obniżenia podatku należnego o naliczony stanowi o konieczności istnienia związku poniesionych wydatków z czynnościami opodatkowanymi – wg unormowania zawartego w art. 86 ust. 1 w/w ustawy.

W wyniku zamiany do zasobów Gminy wejdą grunty przeznaczone pod aktywność gospodarczą, które Gmina zamierza sprzedać. Przedmiotowe działki przeznaczone są pod zabudowę, a tym samym ich dostawa będzie wyłączona ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).

Przejęte nieruchomości będą zatem związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego w ocenie tut. organu Gmina X nabywa uprawnienia do skorzystania na podstawie art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z transakcji zamiany, podlegającej opodatkowaniu.

Biorąc powyższe pod uwagę Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko wnioskodawcy orzekając jak w sentencji postanowienia.

Zgodnie z art. 14 a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszego postanowienia.

Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Pouczenie:

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj