Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie
D-1/415-50/06
z 2 lutego 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
D-1/415-50/06
Data
2007.02.02
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
fundusz świadczeń socjalnych
przychody z innych źródeł
renta
zwolnienia przedmiotowe
Pytanie podatnika
Czy należałoby opodatkować podatkiem 19 % wymienione powyżej świadczenia socjalne otrzymywane przez osoby pobierające renty rodzinne (wdowy, dzieci) ?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 216, art. 14 a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 roku o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2006r., Nr 217, poz. 1590) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w części za nieprawidłowe. Uzasadnienie W dniu 24.11.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego (uzupełniony pismem złożonym dnia 19.12.2006r.), w którym przedstawiono następujący stan faktyczny: Biuro ....... wypłaca w oparciu o art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 roku o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy i ich rodzin (tj. Dz.U. z 2004r., Nr 8 , poz. 66 z późn. zmianami) oraz przepisy wykonawcze rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 roku w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych (Dz.U. z 2005 roku, Nr 216, poz. 1829) świadczenia socjalne dla osób pobierających m.in. rentę rodzinną (wdowy, dzieci) . Rodzaje wypłacanych świadczeń są następujące: Biuro ... pyta: „czy należałoby opodatkować podatkiem 19 % wymienione powyżej świadczenia socjalne otrzymywane przez osoby pobierające renty rodzinne (wdowy, dzieci)”? W/w sprawie Biuro ... zajęło następujące stanowisko: Od powyższych świadczeń wypłacanych w/w osobom jest pobierany podatek na zasadach ogólnych zawartych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. wg skali 19 %. W przypadku dopłaty do wypoczynku w wojskowych domach (zespołach) wypoczynkowych - zakładach budżetowych oraz dopłaty do kosztów zorganizowanego wypoczynku krajowego, biuro wystawi dla wszystkich korzystających z tej formy wypoczynku - PIT-8C za 2006 rok. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 i 78 ww. ustawy, niektóre świadczenia są wolne od podatku. I tak Biuro nie pobiera podatku od świadczeń socjalnych otrzymywanych w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych albo długotrwałej choroby - ale tylko do wysokości w 2006 roku - 2280 zł, nie pobiera też podatku od dopłat do wypoczynku krajowego (zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych) - dzieci i młodzieży do lat 18. Zgodnie z art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco: W sprawie przysługujących świadczeń socjalnych dla osób pobierających renty rodzinne (wdowy, dzieci) mają zastosowanie w szczególności przepisy : Zgodnie z art. 27 ust.1 i ust.3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych i członków ich rodzin- osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych. Organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny. Na podstawie przepisów § 5 i § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20 października 2005 roku świadczeniobiorca, tj. osoba pobierająca emeryturę wojskową, wojskową rentę inwalidzką albo wojskową rentę rodzinną, może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: Świadczenia socjalne przyznaje wojskowy organ emerytalny, który wypłaca świadczeniobiorcy świadczenia pieniężne z zaopatrzenia emerytalnego, na wniosek świadczeniobiorcy lub organizacji społecznej albo z urzędu na podstawie danych zawartych w aktach emerytalnych. Jeśli chodzi o kwestie zapomogi to na podstawie przepisów art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych( tj. Dz.U. z 2000 roku, Nr 14, poz. 176 z późn. zmianami) wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku : Należy przy tym zauważyć, że cechą charakterystyczną zapomogi jest fakt, że jest to świadczenie jednorazowe, mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z różnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, a podstawą do zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych jest stwierdzenie faktu wystąpienia określonego zdarzenia. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „zdarzenie losowe”, ale zgodnie ze znaczeniem, jakie ma ono w języku potocznym jest to zdarzenie nieprzewidywalne, niezależne od woli człowieka, nie do uniknięcia mimo zachowania należytej staranności. Przez „klęskę żywiołową” przyjąć z kolei należy zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, jak powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicie itp. Zaś przez „długotrwałą chorobę” należy rozumieć chorobę, która wymaga długotrwałego leczenia, w tym choroby przewlekłe , nieuleczalne, wrodzone. W świetle powyższego, ze zwolnienia od podatku korzysta tylko zapomoga wypłacona w związku z zaistnieniem sytuacji określonych powyżej. Natomiast wypłata zapomogi pieniężnej w związku z zaistnieniem innych okoliczności np. trudną sytuacją materialną powoduje konieczność jej opodatkowania. Wypłata zapomogi pieniężnej dla wdów czy dzieci pobierających renty rodzinne, która nie jest zwolniona od opodatkowania , nie mieści się w katalogu źródeł przychodów wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z tym powinna być zaliczona do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy. Wyjaśnienie przychodów z innych źródeł zawiera przepis art.20 ustawy, jest to katalog otwarty. Wskazane w nim źródła przychodów mają charakter przykładowy. W myśl przepisów art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust.1, z wyjątkiem dochodów(przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c (...), od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Ponadto opodatkowane powinny być, na zasadzie omówionej powyżej, dopłaty do kosztów leczenia, dofinansowanie kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej, dopłaty do kosztów wypoczynku ,otrzymywane w ramach świadczeń socjalnych, przez osoby pobierające renty rodzinne, gdyż są to świadczenia pieniężne , o których mowa w art. 11 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tj. jako otrzymane lub postawione do dyspozycji pieniądze i wartości pieniężne , nie podlegające zwolnieniu na podstawie przepisów art. 21 ustawy. Zgodnie bowiem z warunkami określonymi w § 8 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 20.10.2005 roku przyznane świadczenia socjalne są przekazywane na rachunek bankowy świadczeniobiorcy lub przekazem pocztowym na jego adres zamieszkania i wyliczone są procentowo w stosunku do poniesionych wydatków lub na podstawie wystawionej faktury, a więc są świadczeniami o charakterze pieniężnym. Natomiast, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od opodatkowania będą jedynie dopłaty do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu- dzieci i młodzieży do lat 18:
b)z innych źródeł- do wysokości nie przekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł. W sytuacji gdy brak jest przesłanek uprawniających do zwolnienia od podatku przedmiotowych dopłat do wypoczynku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 78 ustawy będą one opodatkowane jako przychody z innych źródeł, o których mowa w art.20 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponieważ świadczenia z innych źródeł są opodatkowane na zasadach ogólnych – beneficjent świadczenia (wdowa, dziecko) będzie miał obowiązek doliczenia jej do innych dochodów w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym otrzymał zapomogę. Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia. Zgodnie z art. 14 a § 4 w związku z art. 236 § 2 pkt 1 ustawy – Ordynacja podatkowa na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.