Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS-II-2-415/13/07/AG
z 14 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS-II-2-415/13/07/AG
Data
2007.03.14



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
kredyt bankowy
obowiązek płatnika
odsetki od kredytu
opodatkowanie dochodów
osoby fizyczne
umorzenie


Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania przychodów w postaci umorzonych odsetek od kredytu konsumpcyjnego udzielonego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz obowiązku płatnika dotyczącego sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - PIT-8C.


Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania przychodów w postaci umorzonych odsetek od kredytu konsumpcyjnego udzielonego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz obowiązku płatnika dotyczącego sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - PIT-8C uznajeza prawidłowe stanowisko przedstawione w złożonym wniosku.

Pismem z dnia 15.12.2006r. (data wpływu 22.12.2006r.) uzupełnionym na wezwanie Naczelnika Łódzkiego Urzędu Skarbowego pismem z dnia 15.02.2007r. Bank Spółdzielczy zwrócił się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie dotyczącej opodatkowania przychodów w postaci umorzonych odsetek od kredytu konsumpcyjnego udzielonego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej - na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) oraz obowiązku płatnika dotyczącego sporządzenia informacji o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych - PIT-8C.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym Bank udzielił kredytu konsumpcyjnego osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Bank umorzył następnie, naliczone od niezapłaconego w terminie płatności kredytu, odsetki karne. Umorzone odsetki wynikają z pierwotnej umowy kredytowej, nie została zawarta umowa ugody.
Bank zwraca się z pytaniem, czy umorzone odsetki stanowią dla dłużnika przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a w związku z tym, czy na Banku ciąży obowiązek sporządzenia, stosownie do postanowień art. 42a tej ustawy, informacji o uzyskanych przychodach PIT-8C?
Zdaniem wnioskodawcy obowiązujące przepisy prawne nie regulują wprost podatkowych skutków umorzenia przez Bank odsetek osobie biorącej kredyt. Umorzone odsetki nie stanowią dla dłużnika przychodu, ponieważ nie jest ono realnym przysporzeniem majątkowym dla kredytobiorcy.

Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi informuje, że na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Ponadto, stosownie do treści art. 11 ust. 1 w/w ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem art. 14- 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9 , art. 19 i art. 20 ust. 3, przychodem są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Za świadczenie uznaje się takie zachowanie dłużnika, zgodne z treścią zobowiązania, które czyni zadość interesowi wierzyciela. Natomiast za świadczenie nieodpłatne uznaje się takie świadczenie, które przysparza korzyść majątkową, tylko i wyłącznie, osobie otrzymującej świadczenie.

Według ustalonego poglądu orzecznictwa o przychodzie podatkowym można mówić, gdy ma on charakter trwałego przysporzenia majątkowego. W związku z tym do przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym nie zalicza się środków finansowych uzyskanych z tytułu zawartej umowy kredytu (pożyczki). Na podstawie umowy kredytu bank zobowiązuje się oddać do dyspozycji kredytobiorcy określoną w umowie kwotę środków pieniężnych, a kredytobiorca zobowiązuje się m.in. do zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami.
Zmiana charakteru świadczenia (kredytu, pożyczki) następująca w drodze umorzenia tego świadczenia oznacza zwolnienie dłużnika z całości lub części długu, a w efekcie trwały przyrost majątku.
Jednak należy zauważyć, że na gruncie przepisów prawa podatkowego zdarzeniem powodującym powstanie z mocy prawa zobowiązania podatkowego jest umorzenie kredytu (pożyczki).

W związku z powyższym, w przedstawionym stanie faktycznym uznać należy, że umorzone odsetki od kredytu nie stanowią jakiegokolwiek przysporzenia majątkowego kredytobiorcy, a jedynie zmniejszają lub likwidują zobowiązanie pieniężne wobec kredytodawcy. Wartość umorzonych odsetek nie stanowi więc przychodu z innych źródeł, który zgodnie z art. 42a w/w ustawy należy wykazać w informacji PIT-8C i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy stwierdza, iż stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15.12.2006r. jest prawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa.
Po zmianie od dnia 01.01.2007r. brzmienia przepisów art. 20 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2006r. Nr 217, poz. 1588) powyższa interpretacja jest zgodna z prawem, a pouczenie nie wywołuje skutków takich jak interpretacja wydana w trybie art. 14a -14d Ordynacji podatkowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj