Interpretacja Izby Skarbowej w Poznaniu
P1-D/423-0019/06
z 9 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
P1-D/423-0019/06
Data
2007.03.09
Autor
Izba Skarbowa w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dotacja przedmiotowa
koszty uzyskania przychodów
przychód
refundacja
świadczenie pieniężne
wydatki inwestycyjne
Pytanie podatnika
Jak na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należy kwalifikować wydatki ponoszone na opracowanie wniosku przez firmę doradczą oraz inne wydatki ponoszone przez spółkę związane z opracowaniem i złożeniem wniosku o uzyskanie dotacji z Unii Europejskiej w przypadku, gdy dotacja zostanie przyznana i gdy nie zostanie przyznana?
Czy otrzymana dotacja będzie stanowiła przychód podatkowy? Czy świadczenia pieniężne wypłacone poborowym odbywającym służbę zastępczą należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, a otrzymany zwrot tych wydatków do przychodów podatkowych, czy też traktować w ewidencji księgowej zarówno wydatki, jak i ich zwrot jako rozrachunki z podmiotem dokonującym zwrotu?
Wnioskiem z dnia 30.06.2006 r. podatnik wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W związku z powyższym Spółka ponosi koszty związane z uzyskaniem dotacji takie jak: Na podstawie umowy z Wojewódzkim Biurem Pracy Spółka zatrudnia poborowych odbywających służbę zastępczą .Wykonują oni prace w podstawowej działalności Spółki.Spółka wypłaca tym osobom świadczenia pieniężne, które następnie są zwracane przez Wojewódzkie Biuro Pracy. W związku z powyższym Spółka zwraca się z następującymi pytaniami: Zdaniem Spółki: Naczelnik Urzędu Skarbowego w dniu 27.09.2006r. wydał postanowienie ZP/423-7/2311/06, w którym uznał stanowisko Spółki przedstawione w pkt 1a za prawidłowe,w pozostałej zaś części za nieprawidłowe stwierdzając: 1b. Fakt nie otrzymania przez Spółkę dotacji na sfinansowanie inwestycji nie da podatnikowi możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów poniesionych wydatków związanych z jej uzyskaniem.Wydatkami poniesionymi w celu uzyskania dotacji unijnej na finansowanie przyszłej inwestycji w sytuacji gdy z różnych przyczyn jej nie otrzymano lub w ogóle zrezygnowano z wykonania inwestycji podatnicy nie mogą obciążać kosztów uzyskania przychodów.Przepis art. 16 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wyłączaz kosztów uzyskania przychodów koszty inwestycji zaniechanych.Zaniechanie inwestycji dotyczy także rezygnacji z inwestycji już na etapie wstępnych czynności związanych z planowaną budową.O ile inwestycja byłaby kontynuowana, to wartość działań wstępnych przygotowujących prace rzeczowe, poniesionych w celu wytworzenia konkretnej inwestycji zwiększałaby wartość początkową środka trwałego, bez względu na to, z jakich środków byłaby inwestycja finansowana. 2. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.Z kolei w art. 12 ust. 4 z katalogu przychodów nie wyłączono dotacji.W związku z powyższym otrzymana dotacja stanowi przychód dla celów podatkowych.Natomiast na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. 3. Stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymany przez Spółkę z Wojewódzkiego Biura Pracy zwrot świadczenia pieniężnego wypłaconego przez tę Spółkę poborowym odbywającym służbę zastępczą stanowi przychód podatkowy w dacie otrzymania.Natomiast wypłacone świadczenia tym osobom stanowią zgodnie z przepisami art. 15ust. 1 ustawy koszt uzyskania przychodu. Dyrektor Izby Skarbowej po zapoznaniu się ze stanem faktycznym zaprezentowanym we wniosku stwierdza, że postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego z dnia 27.09.2006 r. Nr ZP/423-7/2311/06 narusza obowiązujące prawo. W myśl przepisów ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych /Dz.U z 2000 r. Nr 54 poz. 654 z późn. zmian./ otrzymane przez Spółkę dotacje będą stanowiły przychód podatnika korzystający ze zwolnienia od opodatkowania.Zgodnie z przepisami art. 12 ust.1 pkt 1 w/w ustawy przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 13 i 14, są w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.Z kolei w art. 12 ust. 4 z katalogu przychodów nie wyłączono otrzymanych dotacji.W związku z powyższym dotacja taka stanowi przychód dla celów podatkowych.Natomiast na podstawie przepisów art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14 i 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m. Starając się o dotację Spółka musiała ponieść koszty związane z przygotowaniem wniosku o jej przyznanie. Ustosunkowując się do przedstawionego stanu faktycznego tutejszy organ podatkowy stwierdza, co następuje. Zgodnie z przepisami art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Odrzucenie zaś wniosku o przyznanie dotacji z przyczyn niezależnych od podatnika nie przesądza o braku możliwości kwalifikacji wydatku jako kosztu uzyskania przychodu na podstawie przepisów art. 15 ust. 1 ustawy. Jeśli chodzi o pozostałe przedstawione we wniosku wydatki Spółki dotyczące kosztów opracowania promesy kredytowej na udzielenie bankowego kredytu pomostowego, który jest niezbędny dla finansowania inwestycji do czasu uzyskania zwrotu poniesionych wydatków z funduszy unijnych, nie mogą być one zaliczone bezpośredniow koszty uzyskania przychodów. Zatem środek trwały lub wartość niematerialna i prawna, które powstaną w rezultacie inwestycji będą amortyzowane zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a więc w wartości uwzględniającej również wydatki ponoszone w toku inwestycji /art. 16g ust. 1 pkt 2 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych/.Z takim jednak zastrzeżeniem, że zgodnie z dyspozycją art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconych podatnikowi w jakiejkolwiek formie. Wobec powyższego z odpisów amortyzacyjnych ustalonych na zasadach ogólnych Spółka winna-stosując zasady określone w art. 15 ust. 2 w związku z ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wyodrębnić taką ich część, która będzie odpowiadała tej wartości wydatków poniesionych na uzyskanie promesy kredytowej, jaka jest związana z kredytem sfinansowanym dotacją i tym samym z dochodem zwolnionymz opodatkowania i nie powinna tej kwoty zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Odnośnie otrzymanych przez Spółkę świadczeń z Wojewódzkiego Biura Pracy tut. organ podziela stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego, iż stosownie do przepisów art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych otrzymany przez Spółkę z Wojewódzkiego Biura Pracy zwrot świadczenia pieniężnego wypłaconego przez tę Spółkę poborowym odbywającym służbę zastępczą stanowi przychód podatkowyw dacie otrzymania. Natomiast wypłacone świadczenia tym osobom stanowią zgodnie z przepisami art. 15ust. 1 ustawy koszt uzyskania przychodów. Niniejsza interpretacja została udzielona w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.