Interpretacja Urzędu Celnego w Kielcach
341000-RPA-911-3/07
z 6 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
341000-RPA-911-3/07
Data
2007.02.06



Autor
Urząd Celny w Kielcach


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Opodatkowanie samochodów osobowych


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
podatek akcyzowy
samochód osobowy
sprzedaż


Pytanie podatnika
Czy firma w prowadzonej działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju, prawidłowo oblicza podatek akcyzowy do zapłaty, przy zastosowaniu i interpretacji treści art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, jak w podanych we wniosku przykładach?


P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Urzędu Celnego w Kielcach, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity – Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 09.11.2006r. (data wpływu kompletnego wniosku do tut. Urzędu: 28.11.2006r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie stosowania przez firmę art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 29, poz. 257 ze zm.) w prowadzonej przez firmę działalności gospodarczej polegającej na sprzedaży samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju, stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko podatnika nie jest prawidłowe.

U Z A S A D N I E N I E

W dniu 13.11.2006r. do tut. Urzędu wpłynął wniosek z dnia 09.11.2006r. podatnika dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie stosowania przez firmę art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23.01.2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) w prowadzonej działalności gospodarczej.

Jak wynika z treści wniosku podatnik prowadzi działalność gospodarczą polegającą między innymi na sprzedaży samochodów osobowych sprowadzanych z innych krajów członkowskich Unii Europejskiej przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju. Podatnik z tytułu prowadzonej działalności złożył zgłoszenie rejestracyjne w podatku akcyzowym w Urzędzie Celnym w Kielcach.

Samochody pochodzące z nabycia wewnątrzwspólnotowego są odsprzedawane przed ich zarejestrowaniem w Polsce. Czynność ta powoduje powstanie zobowiązania podatkowego w podatku akcyzowym i konieczność składania deklaracji AKC-3 oraz zapłatę tego podatku. Podatnik w treści wniosku przywołał dwa różne przykłady obliczania należnego podatku akcyzowego przy sprzedaży niezarejestrowanych samochodów osobowych.

Pytanie podatnika:

Który z przywołanych przykładów obliczania należnego podatku akcyzowego jest prawidłowy.

Zdaniem podatnika będącego podatnikiem podatku akcyzowego, jest on zobowiązany opłacić podatek akcyzowy z tytułu sprzedaży pojazdów na terenie kraju przed ich pierwszą rejestracją na terenie kraju.

Stawki podatku akcyzowego na samochody zostały określone procentowo, dlatego też zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania dla tego rodzaju wyrobów jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Podatnik interpretując i stosując w/w przepis do wyliczeń należnego podatku akcyzowego z tytułu sprzedaży samochodów osobowych, podał dwa przykłady obliczeń tego podatku.

W przykładzie pierwszym w poniższy sposób dokonano obliczeń:

-koszt zakupu samochodu w Unii 1000 EURO z dnia 04.11.2005r.

-średni kurs EURO z dnia zakupu wg tabeli NBP nr 214/A/NBP/2005: 3,9751zł,

-koszt zakupu samochodu w zł,- 1000 x 3,9751 = 3975,10 zł,

-zapłacona akcyza w Urzędzie Celnym od wewnątrzwspólnotowego nabycia:

3975,10 x 65% = 2.583,81zł,

-kwota sprzedaży brutto 7500,00 zł,

-marża brutto 7500,00 - 3975,10 - 2583,81 = 941,09zł,

-marża netto 941,09 : 1,22 = 771,38zł,

-należny VAT 941,09 - 771,38 = 169,71zł,

-stawka akcyzy 65%

-podstawa naliczenia akcyzy 7500,00 - 169,71 - 2583,81 = 4746,48zł,

-należna akcyza 4746,48 x 65% = 3085,21zł,

Wyliczoną w ten sposób akcyzę ujmuje podatnik w pozycji 7 deklaracji AKC-3E, natomiast zapłaconą akcyzę od wewnątrzwspólnotowego nabycia ujmuje w pozycji 8 deklaracji.

Podatek akcyzowy należny wykazany w pozycji 10 deklaracji AKC-3E wyniesie w opisanym przykładzie 501,40zł,-.

W przykładzie drugim obliczeń dokonano w następujący sposób:

-koszt zakupu samochodu w Unii 1000 EURO z dnia 04.11.2005r.

-średni kurs EURO z dnia zakupu wg tabeli NBP nr 214/A/NBP/2005 - 3,9751zł,

-koszt zakupu samochodu w zł,- 1000 x 3,9751 = 3975,10zł,

-zapłacona akcyza w Urzędzie Celnym od wewnątrzwspólnotowego nabycia:

3975,10 x 65% = 2.583,81zł,

-kwota sprzedaży brutto 7500,00zł,

-marża brutto 7500,00 - 3975,10 - 2583,81 = 941,09zł,

-marża netto 941,09 : 1,22 = 771,38zł,

-należny VAT 941,09 - 771,38 = 169,71zł,

-stawka akcyzy 65%

-podstawa naliczenia akcyzy (7500,00 - 169,71) :1,65 = 4442,60zł,

-należna akcyza 4442,60 x 65% = 2887,69zł,

Podatek akcyzowy należny do zapłaty wykazany w pozycji 10 deklaracji AKC-3E wyniesie

wówczas 303,88zł,-.

Podatnik analizując oba przykłady oraz obowiązujące przepisy w tej materii uznał, iż w przykładzie drugim w sposób prawidłowy wyliczono podatek akcyzowy do zapłaty z tytułu sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terenie kraju. Ponadto powołał się na pismo Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie z dnia 22.10.2004r. będące odpowiedzią na pisemne zapytanie innego podatnika dotyczące takiej samej problematyki (pisma zostały załączone do wniosku).

Stanowisko organu podatkowego jest następujące:

W myśl art. 2 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257ze zm.), zwanej dalej „ustawą”, samochód osobowy jest wyrobem akcyzowym niezharmonizowanym (poz. 59 zał. nr 1 do ustawy, nie wymieniony w zał. nr 2).

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed jego pierwszą rejestracją na terytorium kraju (art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy), a obowiązek podatkowy w akcyzie od samochodów powstaje w przypadku sprzedaży – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni, licząc od dnia wydania towaru (art. 80 ust. 3 pkt 1 ustawy). W myśl art. 18 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani do składania w urzędzie celnym deklaracji dla podatku akcyzowego, za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy. Art. 19 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym zaś mówi, że podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy podstawą opodatkowania w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania jest kwota należna z tytułu sprzedaży na terytorium kraju wyrobów akcyzowych pomniejszona o kwotę podatku od towarów i usług oraz o kwotę akcyzy, należne od tych wyrobów.

Oznacza to, iż dla ustalenia prawidłowej podstawy naliczenia podatku akcyzowego koniecznym jest określenie należnego podatku od towarów i usług w prawidłowej wysokości.

Organy celne nie są właściwe do orzekania w zakresie prawidłowości w podatku VAT z tytułu sprzedaży towarów w kraju. Kompetencje w tym przedmiocie posiada Naczelnik Urzędu Skarbowego właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedziby podatnika.

W zakresie prawidłowego obliczania należnego podatku VAT podatnik powinien więc złożyć zapytanie do właściwego Urzędu Skarbowego.

Jednocześnie organ podatkowy wyjaśnia, iż w myśl art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku VAT (Dz. U. nr 54/2004, poz.535 ze zm.) w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem VAT jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru (w tym przypadku samochodu osobowego), a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zatem kwota nabycia o której mowa w cytowanym wyżej przepisie, rozumiana jest jako cena zakupu, czyli to wszystko co stanowi wynagrodzenie sprzedawcy towaru, nie obejmuje kwoty podatku akcyzowego zapłaconego przez nabywcę w związku z wykonaniem czynności nabycia wewnątrzwspólnotowego samochodu osobowego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć że w obu przypadkach podatnik obliczając podstawę opodatkowania podatkiem VAT błędnie dokonał odliczenia akcyzy zapłaconej z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Po ustaleniu prawidłowej podstawy opodatkowania podatnik winien wypełnić załącznik AKC-3/E do deklaracji AKC-3 w podany poniżej sposób:

W pozycji 7 części B załącznika ujmuje się kwotę podatku należnego tj. kwotę podatku akcyzowego bez żadnych zwolnień i pomniejszeń. W pozycji 8 części B wpisuje się wszelkie zwolnienia i pomniejszenia,w tym kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (wykazaną w deklaracji AKCU). Następnie w pozycji 10 części C załącznika ujmuje się kwotę podatku należnego do zapłaty tj. kwotę podatku ujętego w pozycji 7 tego załącznika, pomniejszoną o kwotę podatku akcyzowego uiszczonego z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu.

Organ podatkowy stwierdza, iż w świetle opisanego powyżej sposobu ustalania należnej akcyzy od sprzedaży samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju, w obu przykładach błędnie wyliczono kwotę podatku akcyzowego do zapłaty, dlatego też stanowisko podatnika należy uznać za nieprawidłowe.

Natomiast co do załączonych przez podatnika pisemnych wyjaśnień Naczelnika Urzędu Celnego w Krakowie należy zauważyć, iż również w tym przypadku organ celny udzielając odpowiedzi wskazał, że istotnym jest prawidłowe obliczenie podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż rozporządzeniem z dnia 10 listopada 2006r. opublikowanym w Dz. U. Nr 210 pod poz. 1551 Minister Finansów zmienił rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 113 ze zm.). Zgodnie ze zmianą od dnia 1 grudnia 2006r. zarówno dla nabycia wewnątrzwspólnotowego jak i sprzedaży samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju obowiązują n/wym. stawki podatku akcyzowego:

  • dla samochodów osobowych z silnikiem o pojemności powyżej 2000 cm3 – 13,6
  • dla samochodów osobowych z silnikiem o pojemności poniżej 2000cm3 – 3,1

Powyższa interpretacja:

-dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia interpretacji, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

-nie jest wiążąca dla podatnika/płatnika/inkasenta/następcy prawnego podatnika/osoby trzeciej odpowiedzialnej za zaległości podatkowe, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

P O U C Z E N I E

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Kielcach w terminie 7 dni od jego otrzymania. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj