Interpretacja Urzędu Skarbowego w Elblągu
PD2/415-54/06
z 19 lutego 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD2/415-54/06
Data
2007.02.19



Autor
Urząd Skarbowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
forma opodatkowania
oświadczenie o wyborze formy opodatkowania
ryczałt ewidencjonowany
zmiana


Pytanie podatnika
Czy nie będzie kolidowała z prawem podatkowym zmiana formy opodatkowania przedmiotowej działalności z zasad ogólnych na zryczałtowany podatek dochodowy?


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.) i art. 4 § 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1950) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.12.2006 r. PPH-U "K." z siedzibą w N. w sprawie zmiany formy opodatkowania z dotychczasowej księgi przychodów i rozchodów na zryczałtowany podatek dochodowy Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu postanawia uznać, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe do opisanego stanu faktycznego.

Wnioskiem złożonym w dniu 14.12.2006r. uzupełnionym 02.02.2007r. PPH-U "K." z siedzibą w N. zwróciło się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie zmiany formy opodatkowania z dotychczasowej księgi przychodów i rozchodów na zryczałtowany podatek dochodowy.

Zgodnie z treścią art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późniejszymi zmianami) stosownie do swojej właściwości, naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Zgodnie z brzmieniem art. 4 § 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217 poz. 1590) wnioski o wydanie pisemnych interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach wniesione przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy podlegają rozpatrzeniu na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw.

Pismem z dnia 14.12.2006r. uzupełnionym w dniu 02.02.2007r. P.P.H.U. poinformowało, iż prowadzi współpracę wyłącznie z jednym podmiotem, dla którego wystawiane są także faktury. Działalność wykonywana przez przedsiębiorstwo polega na świadczeniu usług pozarolniczych ciągnikami z osprzętem typu zamiatarka i beczka do przewozu wody na rzecz firmy „S. S.A.” . Podatnik poinformował tutejszy organ podatkowy, że zamierza przychody z prowadzonej działalności gospodarczej opodatkować w formie zryczałtowanego podatku dochodowego.

Z zapytania skierowanego do tutejszego organu podatkowego oraz akt podatkowych wynika, że od 02.01.2006r. Podatnik prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną w formie zasad ogólnych. Przedmiotowa działalność prowadzona jest w formie przedsiębiorstwa, pod nazwą PPHU "K.". Omawiana działalność została sklasyfikowana jako świadczenie usług transportu drogowego towarów pojazdami uniwersalnymi według PKWiU 6024B.

W związku z powyższym P.P.H.U. pyta czy nie będzie kolidowała z prawem podatkowym zmiana formy opodatkowania przedmiotowej działalności z zasad ogólnych na zryczałtowany podatek dochodowy.
Zdaniem podatnika zmiana formy opodatkowania nie spowoduje naruszenia zasad prawa podatkowego.

Jednocześnie Podatnik oświadczył, iż w przedmiotowej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.

Po analizie przedstawionego stanu faktycznego oraz zaprezentowanego przez wnioskodawcę stanowiska dotyczącego interpretacji przepisów prawa podatkowego tutejszy organ podatkowy stwierdza co następuje.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm.) podatnicy osiągający dochody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tj. pozarolniczej działalności gospodarczej są opodatkowani na zasadach określonych w ustawie, chyba że złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w formie pisemnej wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Oznacza to, iż podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej są zasady ogólne. Natomiast w sytuacji gdy do opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej ma być zastosowana jedna z form określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, tzn. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych albo karta podatkowa podatnik obowiązany jest złożyć zawiadomienie o wyborze tej formy opodatkowania.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta prowadzona jest w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) przedmiotowej ustawy przepisów rozdziału 2 ustawy nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Wspomniany załącznik Nr 2 stanowi wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności – 6024B nie jest zamieszczony w wykazie usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.) pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego – do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności. Z powyższego wynika, iż nie jest możliwa zmiana formy opodatkowania w trakcie roku podatkowego.

Istotnym zagadnieniem jest charakter terminu do złożenia pisemnego oświadczenia o wyborze formy opodatkowania. Powyższy termin jest niewątpliwie terminem prawa materialnego. Nie znajduje się bowiem w przepisach dotyczących procedury (złożenie oświadczenia nie rozpoczyna żadnego postępowania). Taki jego charakter oznacza, że nie można takiego terminu przywracać, nawet jeśli podatnik uprawdopodobni, iż uchybienie terminowi nastąpiło bez jego winy.

Ponadto powyższy termin ma charakter terminu zawitego. To z kolei oznacza, że czynności, które obwarowano terminem, nie można skutecznie dokonać po jego upływie. Powyższe oznacza, że dniem upływu terminu do złożenia oświadczenia, wygasa definitywnie możliwość zmiany formy opodatkowania w danym roku podatkowym. Po upływie terminu nie można już bowiem złożyć skutecznie oświadczania dotyczącego zmiany formy opodatkowania. Potwierdzeniem tego stanowiska jest także wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 14.10.1998r. (sygn. akt III SA 821/97) zgodnie z treścią którego termin do złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania jest terminem prawa materialnego i nie ma możliwości przywrócenia terminu do złożenia oświadczenia o wyborze prawa do opodatkowania ryczałtem. Pan Mariusz Olejnik w dniu 19.01.2007r. złożył pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest także od obrotów w roku poprzednim. Zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144 poz. 930 z późn. zm.) podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 250.000 euro. Zgodnie z ogólną zasadą wyrażaną w art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 1 października roku poprzedzającego rok podatkowy.

W świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz stanu prawnego uznać należy, iż Podatnik ma prawo wyboru zryczałtowanej formy opodatkowania, jeżeli:

  • do dnia 20 stycznia roku podatkowego złoży stosowne oświadczenie
  • uzyska przychody z działalności gospodarczej w roku poprzedzającym rok podatkowy w wysokości nieprzekraczającej 250.000 euro
  • nie osiąga przychodów z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy.

Reasumując organ podatkowy podkreśla, że warunkiem niezbędnym do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu ewidencjonowanego jest złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w omawianej formie nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego (art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych). Natomiast w myśl art. 9a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wybór sposobu dokonania opodatkowania dokonany w oświadczeniu o wyborze formy opodatkowania dotyczy również lat następnych, chyba że podatnik, w terminie do 20 stycznia roku podatkowego, zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania lub złoży w tym terminie pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form i opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak w sentencji.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Elblągu informuje, że niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie udzielenia odpowiedzi.

W myśl art. 14b § 1 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Zgodnie z art. 14a § 2 interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1 jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji w trybie określonym w art. 14a § 5.

Interpretacja traci moc w momencie zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 236 § 1 i § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Elblągu w terminie siedmiu dni od dnia doręczenia postanowienia.

Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy – Ordynacja podatkowa zażalenie na niniejsze postanowienie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Jeżeli zażalenie nie spełnia warunków wynikających z wyżej cytowanych przepisów organ odwoławczy, zgodnie z art. 228 § 1, pkt 3 ustawy – Ordynacja podatkowa pozostawia zażalenie bez rozpatrzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj