Interpretacja Urzędu Celnego w Katowicach
331000-RPA-9103-4/07/WP
z 7 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
331000-RPA-9103-4/07/WP
Data
2007.03.07



Autor
Urząd Celny w Katowicach



Słowa kluczowe
produkcja
skład podatkowy


Pytanie podatnika
Pytanie: Czy produkcja estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych przeznaczonych w całości do zużycia w procesie produkcyjnym w zakładzie, do celów innych niż napędowe lub opałowe, nie stosowanych jako dodatki do paliw ani jako dodatki do komponentów do paliw musi się odbywać w składzie podatkowym?


Postanowienie

Na podstawie art. 216 § 1, § 2, art. 14a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8, poz. 60 z 2005r. z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku numer 3784/2006 z dnia 06.11.2006r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 08.11.2006r.), uzupełnionego pismem numer 5028/2006 z dnia 05.12.2006r. (wpływ do Urzędu Celnego w Katowicach w dniu 08.12.2006r.)

postanawiamuznać za prawidłowe przedstawione stanowisko wnioskodawcy

UzasadnienieW dniu 08.11.2006r. do tutejszego Urzędu Celnego wpłynął wniosek (pismo numeru 3784/2006 z dnia 06.11.2006r.) dotyczący udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie określonym w art.14a ustawy Ordynacja podatkowa.Pismem z dnia 29.11.2006r. wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia złożonego wniosku między innymi o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie. Złożony wniosek został uzupełniony pismem numer 5028/2006 z dnia 05.12.2006r.Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Sp. z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zamierza produkować estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych o symbolu PKWiU 24.66.48-93.00 i kodzie CN 3824 90 99. Do produkcji mają służyć następujące surowce:- olej rzepakowy o symbolu PKWiU 15.41.12-60.21 i kodzie CN 1514 11 10,- alkohol metylowy o symbolu PKWiU 24.14.22-10.00 i kodzie CN 2905 11 10,- wodorotlenek potasu o symbolu PKWiU 24.13.15-35.00 i kodzie CN 2815 20 10.Powyższe surowce mają być nabywane w kraju. Wyprodukowane estry metylowe mają być w całości zużywane jako komponent do produkcji własnej tzn. do produkcji środka przeznaczonego do flotacji węgla oraz preparatu antyadhezyjnego do form stalowych zapobiegającego przywieraniu do nich betonu. Produkcja estrów metylowych oraz preparatów, w skład których będą one wchodziły, odbywać się będzie na terenie należącym do podmiotu, zlokalizowanym w Wyrach. Wyprodukowane estry nie będą przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe i oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub olejów opałowych. Gotowe wyroby nie będą stanowiły wyrobów akcyzowych.Zdaniem pytającego:1. Produkcja przedmiotowych estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych przeznaczonych w całości do zużycia w procesie produkcyjnym w zakładzie, do celów innych niż napędowe lub opałowe, nie stosowanych jako dodatki do paliw ani jako dodatki do komponentów do paliw nie musi się odbywać w składzie podatkowym.2. W tym przypadku nie mają zastosowania przepisy dotyczące wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego, a co zatym idzie nie mają zastosowania przepisy rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonywania szczególnego nadzoru podatkowego- rozdz. 14 o szczegółowym zakresie urzędowego sprawdzenie podmiotów podlegających szczególnemu nadzorowi podatkowemu. W myśl przepisu zawartego w art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.W związku z powyższym, uprzejmie informuję, co następuje.Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.) opodatkowaniu akcyzą podlegają:1.produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;2.wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;3.sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;4.eksport i import wyrobów akcyzowych;5.nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.Na podst. art. 30 ust. 2 przedmiotowej ustawy produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Zgodnie z art. 2 ww. ustawy wyroby akcyzowe są to wyroby podlegające akcyzie określone w załączniku nr 1 do ustawy. Na podstawie art. 3 przedmiotowej ustawy do celów poboru akcyzy i obowiązku oznaczania wyrobów znakami akcyzy na terytorium kraju stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zaś w imporcie oraz w dostawie i nabyciu wewnątrzwspólnotowym stosuje się klasyfikację wyrobów akcyzowych w układzie odpowiadającym Scalonej Nomenklaturze (CN).Definicja paliw silnikowych została zawarta w art.62 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 roku o podatku akcyzowym (Dz.U.29, poz.257 z 2004 roku z późniejszymi zmianami). W oparciu o powyższy przepis do paliw silnikowych zalicza się :- wyroby wymienione w poz.1 do 12 załącznika numer 2 do ustawy,- pozostałe wyroby przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU i kod CN.Należy zatem przyjąć, że w zależności od przeznaczenia estrów metylowych wyższych kwasów tłuszczowych (na cele napędowe i opałowe albo na cele inne niż opałowe lub napędowe) różny jest ich status z punktu widzenia przepisów podatkowych.Zgodnie z przekazanymi przez Państwa informacjami estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe i oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub olejów opałowych, stąd nie są wymienione w załączniku numer 1 do ustawy o podatku akcyzowym jak również nie mieszczą się w definicji paliw silnikowych wymienionych w art. 62 ustawy o podatku akcyzowym, co pozwala stwierdzić, że nie stanowią one wyrobów akcyzowych a tym samym nie podlegają obowiazkowi podatkowemu w podatku akcyzowym.Ponieważ produkowane przez Państwa wyroby (zarówno estry jak i wyroby gotowe) nie stanowią wyrobów akcyzowych a tym samym wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ich produkcja nie musi odbywac się w składzie podatkowym. Wyroby akcyzowe objęte szczególnym nadzorem podatkowym zostały opisane w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 kwietnia 2004r. (Dz.U.Nr 65, poz. 598 z późn. zm.). W katalogu tym nie występują estry metylowe wyższych kwasów tłuszczowych posiadające symbol PKWiU 24.66.48-93.00 i kod CN 3824 90 99 oraz podane przez Państwa surowce do ich produkcji. W przypadku, gdy przedmiotowe estry nie są przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe i oleje opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych lub olejów opałowych oraz są używane do produkcji wyrobów nie będących wyrobami akcyzowymi, ich produkcja nie podlega szczególnemu nadzorowi podatkowemu. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.W świetle powyższego postanowiłem jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj