Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nysie
PDA/415-1/PJ/07
z 30 marca 2007 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PDA/415-1/PJ/07
Data
2007.03.30
Autor
Urząd Skarbowy w Nysie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
budowa
budowa budynków
prowadzenie ewidencji
sprzedaż budynków
towar
towar handlowy
usługi budowlane
usługi deweloperskie
wydatki mieszkaniowe
zakup towarów i usług pozostałych
Pytanie podatnika
W jaki sposób należy zaksięgować zakup materiałów i usług budowlanych, nabytych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, polegającej na świadczeniu usług budowy budynku mieszkalnego z przeznaczeniem do dalszej odsprzedaży?
POSTANOWIENIE
Jak stanowi art.14a §1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art.14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie. Stan faktyczny sprawy przedstawia się następująco: Pytanie podatnika brzmi: Stanowisko wnioskodawcy: Dokonując analizy stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje: Dokonując oceny prawnej przedstawionego stanowiska Podatnika Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego w piśmie, wyjaśnia, co następuje: Przychody uzyskane z tej sprzedaży będą przychodami z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 i art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). W tej sytuacji mają zastosowanie ogólne zasady ustalania dochodów, rozumianych jako osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów z danego źródła nad kosztami ich uzyskania. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14 , poz. 176 ze zm.) wartość sprzedanych mieszkań stanowi przychód z działalności gospodarczej. W myśl tego przepisu przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane. Przepis art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26.07.1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tej ustawy. Nie znajduje tu jednak zastosowania przepis art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy, który nie pozwala zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, wydatków poniesionych na nabycie (wytworzenie lub ulepszenie) środków trwałych, gdyż z racji specyfiki prowadzonej działalności tj. budowy budynku mieszkalnego z mieszkaniami przeznaczonymi do dalszej odsprzedaży nie stanowią środków trwałych, lecz są towarem handlowym. W związku z tym wydatki poniesione na nabycie materiałów i usług pod budowę budynków mieszkalnych na sprzedaż, stanowią koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży tych mieszkań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Sposób prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.). Zgodnie z objaśnieniami do podatkowej księgi przychodów i rozchodów zawartymi w ww. rozporządzeniu, kolumna 10 jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych według cen zakupu. Prawidłowe zatem będzie księgowanie zakupionych materiałów budowlanych i usług w kolumnie 10 podatkowej księgi przychodów i rozchodów, tj. „Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu”. Natomiast kolumna 11 jest przeznaczona do wpisywania kosztów ubocznych związanych z zakupem, (np. kosztów dotyczących transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze itp.). Zgodnie z § 17 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003r. (Dz.U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) zakup towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich nabyciu, natomiast zapisów dotyczących pozostałych wydatków dokonuje się, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. Na koniec roku podatkowego zgodnie z § 27, podatnicy są zobowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadów. Sposób sporządzenia spisu i jego wycenę regulują przepisy § 28 i 29 ww. rozporządzenia Ministra Finansów. Zgodnie § 29 ust. 1, 3 i 6 ww. rozporządzenia podatnik jest obowiązany wycenić materiały i towary handlowe objęte spisem z natury według cen zakupu lub nabycia albo według cen rynkowych z dnia sporządzenia spisu, jeżeli są one niższe od cen zakupu lub nabycia; spis z natury półwyrobów (półfabrykatów), wyrobów gotowych i braków własnej produkcji wycenia się według kosztów wytworzenia, a odpadów użytkowych, które w toku działalności utraciły swoją pierwotną wartość użytkową, wycenia się według wartości wynikającej z oszacowania uwzględniającego ich przydatność do dalszego użytkowania. Przy działalności usługowej i budowlanej produkcję niezakończoną wycenia się według kosztów wytworzenia, z tym że nie może to być wartość niższa od kosztów materiałów bezpośrednich zużytych do produkcji niezakończonej. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury. Należy nadmienić, że przepisy podatkowe nie nakładają na podatnika obowiązku prowadzenia odrębnej ewidencji kosztów budowy poza podatkową księgą przychodów i rozchodów. W związku z powyższym stwierdza się jak w sentencji postanowienia. Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art.14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku. Zgodnie z art.14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.