Interpretacja Urzędu Skarbowego w Rybniku
PP/443/5/07/B
z 30 marca 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/5/07/B
Data
2007.03.30



Autor
Urząd Skarbowy w Rybniku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
instalacja kasy rejestrującej
kasa rejestrująca
obowiązek instalacji kasy rejestrującej


Pytanie podatnika
Czy muszę prowadzić rejestr sprzedaży przy użyciu kasy rejestrujących?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2006r. nr 8, poz. 60 ze zm.) – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Rybniku stwierdza, że przedstawione przez Podatnika stanowisko odnośnie braku obowiązku na podstawie § 3 ust. 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. prowadzenia ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej – przedstawione we wniosku bez znaku z datą 19.02.2007r., który wpłynął do tut. Urzędu Skarbowego w dniu 22.02.2007r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie Podatnika dotyczącej podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2007r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Rybniku wpłynęło pismo bez znaku z datą 25.01.2007r. zawierające 2 wnioski o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 30.01.2007r. organ podatkowy wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Ponowny wniosek został złożony pismem bez znaku z datą 8.02.2007r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 8.02.2007r.). Z uwagi na fakt, że wniosek z dnia 8.02.2007r. ponownie nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14a § 1, 2 i 5 Ordynacji podatkowej pismem z dnia 12.02.2007r. wezwano Podatnika do ich uzupełnienia. W odpowiedzi Wnioskodawca wystosował 2 wnioski z dnia 19.02.2007r. (data wpływu do Urzędu Skarbowego 22.02.2007r.).

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

We wniosku Podatnik podał następujący stan faktyczny:

"Od 27.04.2006 roku prowadzę prywatną firmę – skupuję stare środki transportu a następnie je odsprzedaję.

Zagadnienia kluczowe:

  • podatnik nie pobiera prowizji z tytułu sprzedaży. Sprzedaż rozliczana jest na zasadach ogólnych (podatkowa książka przychodów i rozchodów) - skupuję stare samochody na terenie Polski, a następnie szukam kupca na te samochody również na terenie kraju
  • w 2006 roku zakupiłem samochodów na łączną kwotę 17.540 zł z czego 1200 zostało w remanencie końcowym, natomiast sprzedaż osiągnęła kwotę 19.000 zł (w tym 15.000 zł sprzedaż dla firm oraz 4.000 zł sprzedaż klientom indywidualnym – osobom fizycznym)
  • działalność zgłosiłem w Urzędzie Skarbowym 27.04.2006r., pierwszy koszt poniosłem 30.04.2006r., a pierwszy przychód uzyskałem 2.05.2006r.
  • PKWiU 50.10.22-00.00 usługi w zakresie handlu detalicznego używanymi samochodami osobowymi
  • nie dokonuję importu towarów i usług, ani wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca. Nie dokonuję również dostaw towarów obciążonych podatkiem akcyzowym (wszystkie samochody przeze mnie zakupione były już rejestrowane w Polsce przed ich zakupem).”

Treść zapytania podatnika:

„Czy muszę prowadzić rejestr sprzedaży przy użyciu kasy rejestrujących? ”

Własne stanowisko Podatnika w sprawie:

„Uważam, że na podstawie par. 3 ust. 6 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r. (Dz. U. z dnia 29 marca 2006r.) nie mam obowiązku prowadzić sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej”.

We wniosku Podatnik oświadczył, że w jego indywidualnej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Dokonując oceny prawnej przedstawionego własnego stanowiska Wnioskodawcy w jego indywidualnej sprawie stwierdza się, co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże, zgodnie z delegacją ustawową, zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 3 przywołanej ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynność z obowiązku ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu. Zwolnienia, o którym mowa wyżej zostały wymienione w rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 roku w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.)

Stosownie do przepisu § 3a ust. 1 pkt 3 wprowadzonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2006r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych (Dz. U. Nr 243, poz. 1768), w okresie od dnia 1 stycznia 2007r. do dnia 30 czerwca 2007r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w 2006r. kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w pierwszym półroczu 2007r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy - § 3a ust. 6 ww. znowelizowanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006r.

W myśl § 4 ww. rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 oraz § 3 i 3a nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  • do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  • przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;
  • przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  • przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
  • przy dostawie:
  1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
  2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
  • przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia. Przepisy ww. rozporządzenia nakładają jednakże na określone grupy podatników obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania bez względu na wysokość osiągniętego obrotu od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  • przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi, lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencji na użytkowanie); płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca wskazuje, że przedmiotem rozpoczętej 27 kwietnia 2006r. działalności gospodarczej są usługi w zakresie handlu detalicznego używanymi samochodami osobowymi (PKWiU 50.10.22-00.00). Ze stanu faktycznego wynika zatem, że Podatnik nie dokonuje dostawy towarów oraz że nie świadczy usług wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia, które to przepisy obowiązują od 1 września 2006r. Ponadto Podatnik podał, iż w 2006r. czyli w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej nie przekroczył kwoty obroku w wysokości 20.000 zł, nie powstał zatem w 2006r. obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania kwot obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Biorąc powyższe pod uwagę w przypadku Wnioskodawcy będzie miał zastosowanie przepis § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących z 28.03. 2006r.

Tymczasem podatnik w ww. wniosku podał, że nie ma obowiązku prowadzić ewidencji sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 6 Rozporządzenia Ministra finansów z dnia 28 marca 2006r. W/w przepis określa, że do dnia 31 grudnia 2006r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2006r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Zatem wskazany przez Podatnika przepis miał zastosowanie do Podatników w 2006r. Wniosek o interpretację Podatnik natomiast złożył w 2007r. nie wskazując w nim konkretnej daty zdarzenia, w związku z czym niniejsza interpretacja jest udzielana według stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku. Oznacza to, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej w przypadku przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego może być stosowane jedynie w oparciu o przytoczone wyżej przepisy § 3a ust. 1 pkt 3 i ust. 6.

W związku z powyższym, przedstawione przez Wnioskodawcę własne stanowisko w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego w jego indywidualnej sprawie jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę , oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu sporządzenia wniosku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj