Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-31/06/ECH
z 25 stycznia 2007 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-31/06/ECH
Data
2007.01.25



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy --> Zawieszenie poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Pytanie podatnika
Czy, w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. towarów dostarczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z akcyzy benzyny specjalnej i nafty przeznaczonej jako zmywacz antykorozyjny na podstawie § 16 ust. 1 oraz § 16a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. Nr 72 z 2006, poz. 500 ze zmianami).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 w związku z art. 14a § 1 i § 4 z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jednolity w Dz. U. Nr 8 z 2005r., poz. 60 z późniejszymi zmianami) w związku z wnioskiem złożonym w dniu 28.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Celnego w Szczecinie stosownie do przepisów art. 14a § 1 w/cyt. ustawy Ordynacja podatkowa

postanawia

uznać przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 28.11.2006 roku do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie wpłynął wniosek XX z dnia 24.11.2006r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.We wniosku Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:

Firma jako zarejestrowany handlowiec na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje nabyć wewnątrzwspólnotowych następujących towarów:
- nafta zmywacz – kod CN 27101121, którą zużywa w swojej działalności gospodarczej jako zmywacz antykorozyjny,
- benzyna specjalna kod CN 27101121, również zużywana jest w działalności do celów płukania kruszyw przeznaczonych do użycia przy budowie dróg.
Ponadto Firma zawarła ze składem podatkowym umowę o korzystanie z jego pomieszczeń dla przechowywania tam towarów.Stanowisko Wnioskodawcy:

W przypadku, nabycia wewnątrzwspólnotowego ww. towarów dostarczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z akcyzy benzyny specjalnej i nafty przeznaczonej jako zmywacz antykorozyjny na podstawie § 16 ust. 1 oraz § 16a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. Nr 72 z 2006, poz. 500 ze zmianami). Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż ww. towar zwolniony ze względu na przeznaczenie może być dostarczony bezpośrednio do miejsca przeznaczonego do odbioru towarów akcyzowych wyznaczonego dla niego jako zarejestrowanego handlowca bez konieczności składania w krajowym składzie podatkowym. Przy tym, Wnioskodawca powołuje się na § 16 ust. 5 w/cyt. rozporządzenia. Jednocześnie Podatnik uważa, iż wśród warunków wymaganych powyższym przepisem nie został wymieniony obowiązek nabycia wewnątrzwspólnotowego z wykorzystaniem złożenia w krajowym składzie podatkowym towarów zwolnionych z akcyzy ze względu na przeznaczenie. Wnioskodawca zakłada również, iż wypełniając warunki określone w § 16 ust. w pkt 1-6 ww. rozporządzenia oraz posiadając umowę ze składem podatkowym o przechowywanie tam swoich towarów spełni przesłankę określona w pkt 7 w/cyt. paragrafu, natomiast nabyte wewnątrzwspólnotowo towary może odbierać w procedurze zawieszonego poboru akcyzy, jako zarejestrowany handlowiec i jednocześnie korzystać ze zwolnień przewidzianych dla nafty do celów zmywania antykorozyjnego na podstawie § 16a, a także dla benzyny specjalnej na podstawie § 16.

Poza tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy towary akcyzowe zharmonizowane przewożone są na podstawie Administracyjnego Dokumentu Towarzyszącego, wówczas obowiązuje Podatnika tryb postępowania związany ze stosowaniem procedury zawieszonego poboru akcyzy, bez względu na to, czy faktycznie w kraju nabycia na towarze ciąży niezapłacony podatek akcyzowy. Natomiast ze względu na rodzaje procedur zastosowanych w trakcie przemieszczania towarów akcyzowych zharmonizowanych od nadawcy do odbiorcy tzn. w procedurze z zapłaconą akcyzą bądź z niezpałaconą akcyzą Podatnik nie jest zobowiązany do badania jakie stawki akcyzy obowiązują w kraju nabycia towaru. W przypadku zaś, gdy wyroby akcyzowe przewożone są na podstawie dokumentu ADT, to nabycie zachodzi w procedurze zwieszonego poboru akcyzy i ciążą obowiązki przewidziane prawem podatkowym dla odbierającego wyroby akcyzowe z zawieszeniem poboru akcyzy, a nie tryb postępowania określony w art. 55 ustawy o podatku akcyzowym.

Ponadto wnioskodawca w niniejszym piśmie formułuje następujące pytania:
- czy w przypadku, gdy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, dostarczonych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z innego kraju członkowskiego UE nastąpi bezpośrednio do miejsca, które Podatnik ma zatwierdzone na zezwoleniu na prowadzenie działalności jako zarejestrowany handlowiec, to sprowadzone w ten sposób towary mogą być zwolnione z akcyzy dla benzyny specjalnej na podstawie § 16 zaś, dla nafty zmywacz na podstawie § 16a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.04.2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, oraz
- czy w przypadku, gdy w państwie członkowskim UE, w którym dokonuje nabycia benzyny specjalnej o kodzie CN 27101121, jest ona objęta stawką podatku akcyzowego 0%, ale przewóz towaru do Polski, następuje w myśl przepisów obowiązujących w kraju nabycia, z zastosowaniem dokumentu ADT, to należy stosować tryb postępowania dotyczący odbioru towarów dostarczanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy?

Jednocześnie właściciel Firmy oświadczył, iż w przedstawionej we wniosku sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie przed sądem administracyjnym.

Odnosząc się do stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę wyjaśniam, co następuje:

Wyroby będące przedmiotem wniosku tj. nafta zmywacz oraz benzyna specjalna zaklasyfikowane do kodu CN 2710 zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29 poz. 257 ze zm.) zostały zaklasyfikowane do paliw silnikowych i olejów opałowych w rozumieniu ustawy. Przedmiotowe wyroby jako wyroby akcyzowe zharmonizowane zostały wymienione w poz. 4 załącznika nr 2 do ustawy. Określona w art. 65 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy dla ww. wyrobów wynosi 2.000 zł od 1.000 litrów gotowego wyrobu.
Jednocześnie mocą ustawy w art. 65 ust. 2 minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do obniżania stawek akcyzy dla wyrobów zaklasyfikowanych do paliw silnikowych i olejów opałowych określonych w art. 62 ust. 1. W związku z powyższymi uregulowaniami Minister Finansów korzystając z udzielonych uprawnień rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia 2004 roku (Dz. U. 87 z 2004r., poz. 825 ze zmianami) określił obniżone stawki akcyzy na poziomie 1.822,00 zł/ 1.000 l dla ww. wyrobów nabywanych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym (§ 2 ust. 1 pkt 2 oraz załącznik nr 2 w/cyt. rozporządzenia).

Ponadto w rozdziale „Zwolnienia” ustawy o podatku akcyzowym ustawodawca przewidział szereg zwolnień, i tak w art. 24 ust. 1 zwalnia się od akcyzy dodatki lub domieszki do paliw silnikowych oraz towary przeznaczone do użycia jako paliwa silnikowe inne niż paliwa silnikowe lub oleje opałowe wymienione w poz. 5 załącznika nr 1 do ustawy, w przypadku gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Natomiast w ust. 2 w/cyt. przepisu minister właściwy do spraw finansów publicznych został upoważniony do określenie w drodze rozporządzenia warunki, jakie muszą spełnić podmioty w celu stosowania zwolnienia, o którym mowa wyżej.W związku z tym, iż Wnioskodawca deklaruje, iż nabywane w nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyroby w postaci benzyny oraz nafty zamierza zużyć w innym celu niż opałowym, napędowym lub jako dodatki do paliw silnikowych należy przeanalizować, jakie warunki muszą być spełnione.

Na podstawie delegacji Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jednolity w Dz. U. Nr 72 z 2006 roku, poz. 500 ze zmianami) określił szczegółowy zakres zwolnień od akcyzy oraz warunki i tryb ich stosowania. Zgodnie z treścią § 16 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia zwalania się od akcyzy benzyny specjalne oznaczone symbolem PKWiU 23.20.13-00.2 oraz objęte kodami CN 27101121 i CN 27101125, w przypadku, gdy są zużywane do innych celów niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych. Natomiast stosownie do ust. 5 w/cyt. paragrafu zwolnienia, o których mowa w ust. 1, ma zastosowanie do wyrobów akcyzowych w nabyciu wewnątrzwspólnotowym, jeżeli zostaną spełnione m.in. następujące przesłanki:
1) podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego złoży właściwemu naczelnikowi urzędu celnego oświadczenie, że wyroby, o których mowa w ust. 1, będą przeznaczone do innych celów niż napędowe, opałowe, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opalowych;
2) podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego posiada zaświadczenie, o którym mowa w art. 27 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowy, wydane przez właściwego naczelnika urzędu celnego potwierdzającego zamówienie benzyn specjalnych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, ponadto naczelnik urzędu celnego potwierdza zamówienie po przedstawieniu przez podmiot zaświadczenia właściwych organów podatkowych o niezaleganiu z płatnością podatku od towarów i usług oraz akcyzy;
3) nabycie ww. wyrobów nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt. 3 ustawy, oraz na warunkach określanych w przepisach dotyczących procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania;
4) nabywca wewnątrzwspólnotowy prowadzi ewidencję pozwalającą na określenie ilości i sposobu wykorzystania zwolnionych wyrobów akcyzowych;
5) nabywca złoży oświadczenie, że nabywane wyroby nie będą przeznaczone do celów napędowych, opałowych, do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych;
6) importer oraz podmiot dokonujący nabycia wewątrzwspólnotowego przekaże do właściwego naczelnika urzędu celnego, w terminie do dnia 25 miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, miesięczne zestawienia otrzymanych oświadczeń; oświadczenia zawierające informacje, o których mowa w ust. 8, będą dostępne u podatnika w celu kontroli;
7) importer oraz podmiot dokonujący nabycia wewnatrzwspólnotowego posiada status prowadzącego skład podatkowy lub korzystają ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego.

Jednocześnie w tym miejscu należy wyjaśnić, iż na podstawie § 16a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy naftę oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.14-00.90 i kodem CN 27101925, w przypadku gdy jest przeznaczona do celów oświetleniowych, kosmetycznych lub jako zmywacz antykorozyjny. Natomiast, przepis ust. 2 w/cyt. rozporządzenia mówi, iż stosuje się analogicznie warunki zwolnienia jak dla benzyn specjalnych.

Reasumując, Minister Finansów korzystając z przekazanych ustawą uprawnień w § 16 ust. 5 pkt 7 w/cyt. rozporządzenia wprowadził normę polegającą na tym, iż podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych klasyfikowanych jako benzyny specjalne oraz odpowiednio nafta przeznaczona jako zmywacz antykorozyjny dla skorzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego między innymi winien posiadać status prowadzącego skład podatkowy lub korzystać ze składu podatkowego innego podmiotu na podstawie umów prawa cywilnego.

W związku z powyższym czynność polegająca na nabyciu wewnatrzwspólnotowym przedmiotowych wyrobów z określonym przeznaczeniem wymaga zastosowania instytucji składu podatkowego.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o podatku akcyzowym skład podatkowy, to miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

W składzie podatkowym, bowiem w myśl art. 30 ust. 1 ustawy może być prowadząca działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz ich przyjmowaniu i wysyłce.

Ponadto Minister Finansów w rozporządzeniu z dnia 23 kwietnia 2004r. w sprawie procedury zawieszenia poboru akcyzy i jej dokumentowania (Dz. 89 z 2004r. poz. 849 ze zmianami) określił szczegółowy sposób stosowania i dokumentowania procedury zawieszenia poboru akcyzy przy przemieszczaniu wyrobów akcyzowych na terytorium kraju i między państwami członkowskimi Wspólnoty Europejskiej. Przepis § 3 ust. 1 w/cyt. rozporządzenia stanowi, iż przemieszczanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, niezależnie od zastosowanych środków transportu, odbywa się na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego, jednakże zgodnie z brzmieniem § 2b ust. 1 rozporządzenia w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, do których w państwie nabycia nie stosuje się procedury zawieszenia poboru akcyzy i do których stosuje się na terytorium kraju stawkę podatku akcyzowego inną niż stawka 0, ich przemieszczenie na terytorium kraju i wprowadzenie do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z zastosowaniem dokumentów handlowych.

Ponadto w myśl przepisu § 24h w/cyt. rozporządzenia w przypadku zwolnienia wyrobów, o których mowa w § 16 ust. 1 i § 16a ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, zakończenie procedury zawieszenia poboru akcyzy następuje z chwilą wyprowadzenia tych wyrobów ze składu podatkowego do uprawnionego nabywcy (o którym mowa w § 16 ust. 3 pkt 1).

W świetle powyższych uregulowań, podmiot może korzystać z uprawnienia do zwolnienia w podatku akcyzowym wynikającym z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego, gdy nabycie wyrobów akcyzowych odbywa się w procedurze zawieszenia poboru podatku akcyzowego, a następnie wyroby są wprowadzane do krajowego składu podatkowego, przy tym wyprowadzenie ze składu podatkowego może nastąpić tylko do uprawnionego nabywcy.

Nie dochowanie powyższych warunków, spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, który zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym powstaje z dniem czynności podlegającej opodatkowaniu. Przedmiotowe czynności zostały określone w art. 4 ust. 1 ustawy.

Niniejszej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz stan prawny wynikający z przepisów podatkowych obowiązujących w dniu jej datowania.

Odpowiedź jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez Stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Interpretacja, co do zastosowania prawa podatkowego w indywidualnych sprawach nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika, inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1, 2 i Ordynacji podatkowej).

Pouczenie

Na niniejsze postanowienie przysługuje Stronie prawo do wniesienia zażalenia w związku z art. 14a § 4 i art. 236 Ordynacji podatkowej w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia Stronie.
Zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie przeciw postanowieniu powinno określić istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj