Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni
PW2/415-0071/06
z 5 października 2006 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PW2/415-0071/06
Data
2006.10.05
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Ustalenie podstawy opodatkowania
Słowa kluczowe
koszty przewozu
placówki
rehabilitacja niepełnosprawnych
wydatki na rehabilitację
Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy może odliczyć wydatki, jakie ponosił z tytułu: pobytu żony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, w ośrodku pielęgnacyjno-opiekuńczym oraz z tytułu przewozu żony karetką transportu sanitarnego z MOPSu do ośrodka?
POSTANOWIENIE Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 14.07.2006r. - o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie odliczeń od dochodu poniesionych wydatków na cele rehabilitacyjne stwierdzam, że: stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że żona Podatnika jest osobą niepełnosprawną, posiada I grupę inwalidzką z tytułu rozpoznanej choroby Alzheimera. Pani A. nie osiąga żadnych dochodów, jest na utrzymaniu męża. W okresie od 17.02.2006r. do 26.06.2006r. przebywała w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej. Miesięczna opłata za jej pobyt wynosiła około 700 zł (70 % z połowy całkowitego dochodu w dwuosobowej rodzinie). Z powodu nie przedłużenia pobytu Pani A. w MOPSie, konieczne było umieszczenie jej w prywatnym ośrodku pielęgnacyjno-opiekuńczym. Miesięczna opłata za pobyt w tym ośrodku wynosi 1.700 zł, dodatkowo ponosi się koszt leków i pieluchomajtek. Pan pokrył również koszt przewozu żony karetką transportu sanitarnego z MOPSu do ośrodka w A. Pytanie podatnika: - czy może odliczyć wydatki, jakie ponosił z tytułu: pobytu żony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej, w ośrodku pielęgnacyjno-opiekuńczym oraz z tytułu przewozu żony karetką transportu sanitarnego z MOPSu do ośrodka? Zdaniem Podatnika poniesione wydatki, udokumentowane rachunkami, podlegają odliczeniu w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne. Stosownie do treści art. 26 ust.1 pkt.6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst DZ.U. z 2000r. NR 14, poz. 176 z późn. zm.) - podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art.24 ust.3, art.28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art.9, art.24 ust.1,2,4,4a-4e,ust.6 lub art.24b ust.1 i 2, lub art.25, po odliczeniu kwot wydatków na cele rehabilitacyjne oraz wydatków związanych z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne. Rodzaje wydatków na cele rehabilitacyjne uprawniające do odliczenia od dochodu przed opodatkowaniem określono w art.26 ust.7a cyt. ustawy. Zgodnie, z którym za wydatki, o których mowa w art.26 ust.1 pkt.6, uważa się wydatki poniesione na:
Jednakże w myśl art. 26 ust.7b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatki, o których mowa w ust.7a, podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, PFRON lub ze środków Narodowego Funduszu Zdrowia, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, albo nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W przypadku gdy wydatki były częściowo sfinansowane (dofinansowane) z tych funduszy (środków), odliczeniu podlega różnica pomiędzy poniesionymi wydatkami a kwotą sfinansowaną (dofinansowaną) z tych funduszy (środków) lub zwróconą w jakiejkolwiek formie. Wysokość wydatków na cele określone w ust.7a ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie, z wyjątkiem wydatków, o których mowa w ust.7a pkt.7, 8 i 14 – art. 26 ust.7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Stosownie do art.26 ust.7d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunkiem odliczenia wydatków, o których mowa w ust.7a, jest posiadanie przez osobę, której dotyczy wydatek:
Na podstawie art. 26 ust.7e cyt. ustawy przepisy dotyczące wydatków na cele rehabilitacyjne stosuje się odpowiednio do podatników, na których utrzymaniu pozostają następujące osoby niepełnosprawne: współmałżonek, dzieci własne i przysposobione, dzieci obce przyjęte na wychowanie, pasierbowie, rodzice, rodzice współmałżonka, rodzeństwo, ojczym, macocha, zięciowie i synowe – jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób niepełnosprawnych nie przekraczają kwoty 9.120 zł. Zgodnie z art.26 ust.7 f cyt. ustawy – ilekroć w przepisach ust.7a jest mowa o osobach zaliczonych do:
Odliczenie, o którym mowa w ust.1 pkt.6, może być dokonane również w przypadku, gdy osoba, której dotyczy wydatek, posiada orzeczenie o niepełnosprawności wydane przez właściwy organ na podstawie odrębnych przepisów obowiązujących do 31 sierpnia 1997r. - art.26 ust.7 g cyt. ustawy. Wydatki na cele określone w ust.1 podlegają odliczeniu od dochodu, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym – art. 26 ust.13a cyt. ustawy. Mając na uwadze powyższy stan prawny i faktyczny stwierdza się, że podatnikowi, który ma na utrzymaniu osobę niepełnosprawną – współmałżonkę, zaliczoną do I grupy inwalidztwa, przysługuje prawo odliczenia od dochodu wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne, określonych w art.26 ust.7a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poniósł w 2006r. wydatki z tytułu pobytu żony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej oraz w ośrodku pielęgnacyjno-opiekuńczym pod nazwą A. w A. Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęć „zakład opiekuńczo-leczniczy” czy „ zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy” należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 1991r. o Zakładach Opieki Zdrowotnej (DZ.U. Nr 91, poz. 408 ze zm.), które regulują zasady funkcjonowania powyższych zakładów. Zgodnie z art.1 ust.1 w/wym. ustawy – zakład opieki zdrowotnej jest wyodrębnionym organizacyjnie zespołem osób i środków majątkowych utworzonym i utrzymywanym w celu udzielania świadczeń zdrowotnych i promocji zdrowia. W myśl art. 2 ust.1 w/wym. ustawy – zakładem opieki zdrowotnej jest: 1.szpital, zakład opiekuńczo-leczniczy, zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy, sanatorium, prewentorium, hospicjum stacjonarne, inny niewymieniony z nazwy zakład przeznaczony dla osób, których stan zdrowia wymaga udzielania całodobowych lub całodziennych świadczeń zdrowotnych w odpowiednio urządzonym, stałym pomieszczeniu, 2.przychodnia, ośrodek zdrowia, poradnia, ambulatorium, 3.pogotowie ratunkowe, 4.medyczne laboratorium diagnostyczne, 5.pracownia protetyki stomatologicznej i ortodoncji, 6.zakład rehabilitacji leczniczej, 7.żłobek, 8.ambulatorium lub ambulatorium z izbą chorych jednostki wojskowej, Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej, Biura Ochrony Rządu, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz jednostki organizacyjnej Służby Więziennej, 9.stacja sanitarno-epidemiologiczna, 10.wojskowy ośrodek medycyny prewencyjnej, 11.jednostka organizacyjna publicznej służby krwi, 12.inny zakład spełniający warunki określone w ustawie. Zgodnie z art. 32 c ust.1 tejże ustawy zakład opiekuńczo-leczniczy udziela całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację i rehabilitację osób nie wymagających hospitalizacji, oraz zapewnia im środki farmaceutyczne i materiały medyczne, pomieszczenie i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia, a także opiekę w czasie organizowanych zajęć kulturalno-rekreacyjnych. Natomiast w świetle art.32 d ustawy o ZOZ zakład pielęgnacyjno-opiekuńczy udziela całodobowych świadczeń zdrowotnych, które obejmują swoim zakresem pielęgnację, opiekę i rehabilitację osób nie wymagających hospitalizacji, oraz zapewnia im kontynuację leczenia farmakologicznego, pomieszczenie i wyżywienie odpowiednie do stanu zdrowia, a także prowadzi edukację zdrowotną tych osób i członków ich rodzin. Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w A., w którym przebywała Pańska żona nie jest zakładem, o którym mowa w powyższej ustawie o Zakładach Opieki Zdrowotnej, gdyż działa na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej ( DZ.U.NR 64, poz. 593 ze zm.). Zgodnie z art.54 ust.1 i art.55 ust.1 w/wym. ustawy osobie wymagającej całodobowej opieki z powodu wieku, choroby lub niepełnosprawności, niemogącej samodzielnie funkcjonować w codziennym życiu, której nie można zapewnić niezbędnej pomocy w formie usług opiekuńczych, przysługuje prawo do umieszczenia w domu pomocy społecznej. Dom pomocy społecznej świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające i edukacyjne na poziomie obowiązującego standardu, w zakresie i formach wynikających z indywidualnych potrzeb osób w nim przebywających, zwanych dalej „ mieszkańcami domu”. Domy Pomocy Społecznej powołane zostały do życia ustawą z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (DZ.U. NR 217, poz. 1837). W myśl § 5 ust.1 tej ustawy – dom, niezależnie od typu, świadczy usługi:
„Rezydencja A.” w A. działa również na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (DZ.U. NR 64, poz. 593 ze zm.). Została wpisana pod poz. 1 do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku mających siedzibę na terenie Województwa Pomorskiego- prowadzonego przez Wojewodę. Zgodnie z art. 67 ust.1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (DZ.U. NR 64, poz. 593 ze zm.) - działalność gospodarcza w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku może być prowadzona po uzyskaniu zezwolenia wojewody. W myśl art. 67 ust.3 w/wym. ustawy – Wojewoda prowadzi rejestr placówek, o których mowa w ust.1. Rejestr jest jawny. Art.68 ust.1 tejże ustawy stanowi, iż- opieka w placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku polega na świadczeniu przez całą dobę usług:
Zgodnie z art.68 ust.3 tej ustawy – usługi opiekuńcze powinny zapewniać:
Domy Pomocy Społecznej i placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku nie mają w swoim zakresie leczenia i rehabilitacji, przywracania sprawności fizycznej i psychicznej jak w przypadku zakładów opiekuńczo-leczniczych czy pielęgnacyjno-opiekuńczych. Mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawne nie można uznać, iż Dom Pomocy Społecznej i placówka zapewniająca całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku są zakładami opiekuńczo-leczniczymi lub zakładami pielęgnacyjno-opiekuńczymi. Zatem opłaty poniesione za pobyt żony w Miejskim Ośrodku Pomocy Społecznej w A. i w placówce „Rezydencja A.” w A. nie podlegają odliczeniu od dochodu w ramach ulgi z tytułu odpłatności za pobyt w zakładach wymienionych w art. 26 ust.7a pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Ponadto z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik poniósł wydatki z tytułu przewozu żony karetką transportu sanitarnego z MOPSu do ośrodka w A. Mając na uwadze cyt. wyżej art.26 ust.7a pkt.13a i ust.7c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wydatek poniesiony na konieczny przewóz osoby niepełnosprawnej karetką transportu sanitarnego na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne podlega odliczeniu od dochodu na podstawie dokumentu potwierdzającego jego poniesienie. Wyrażenie „zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne” zawęża w istotny sposób cel przejazdu, który upoważnia do zastosowania przedmiotowego odliczenia. Z uwagi na fakt, iż przewóz żony karetką transportu sanitarnego nie był związany z przejazdem na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne lecz z pobytem w placówce zapewniającej całodobową opiekę – powyższy wydatek nie podlega odliczeniu od dochodu w ramach ulgi na cele rehabilitacyjne. Mając na uwadze wyżej przywołane przepisy prawne oraz stan faktyczny tut. organ postanawia jak na wstępie |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.