Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1054/12/JP
z 10 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 września 2012r. (data wpływu 3 października 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu wpływu 3 października 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia w całości lub części podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest budowa w Gminie ogólnodostępnego obiektu infrastruktury okołoturystycznej - zadaszonej sceny, wraz z zagospodarowaniem terenu oraz niezbędną infrastrukturą techniczną, oświetleniem, elementami małej architektury, murami oporowymi oraz ogrodzeniem. Będzie to atrakcyjny obiekt - kompleks widowiskowy, doskonale wpisujący się w istniejące zagospodarowanie obszaru, w obrębie którego zostanie wybudowany, gdzie już znajduje się hala widowiskowo-sportowa a w przyszłości powstawać będzie kryta pływalnia. Właścicielem majątku uzyskanego w ramach realizacji niniejszego projektu (kompleks widowiskowy) będzie po jego zakończeniu Gmina, która pełnio będzie jednocześnie nadzór nad jego właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem. Podstawowym zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb gminnej wspólnoty samorządowej. W przypadku przedmiotowego przedsięwzięcia Gmina realizuje inwestycję, której efektem będzie zaspokojenie tego typu potrzeb, w zakresie kreowania Gminy jako obszaru atrakcyjnego przede wszystkim z punktu widzenia turystów odwiedzających obszar tej gminy.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 27 listopada 2012r. Wnioskodawca wskazał, że nazwa przedmiotowego projektu to: „…”. Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych gminy, nałożonych ustawą o samorządzie gminnym.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Gminę wyłącznie w celach związanych z organizacją i prowadzeniem wydarzeń, przekładających się na jakość i walory wypoczynku w Gminie. Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będzie i pozostanie Gmina (mienie to nie zostanie przekazane żadnemu podmiotowi). Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie, Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów. Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina w odniesieniu do projektu pn. „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, ma możliwość odliczenia w całości lub części podatku VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W związku z przyznaniem Gminie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, do projektu pn. „….” realizując powyższy projekt, nie można uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT.

Z przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.

Realizacja projektu wynika z zadań własnych gminy w oparciu o art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.

Wybudowany w ramach niniejszej inwestycji kompleks widowiskowy wykorzystywany będzie przez Gminę wyłącznie w celach, związanych z organizacją i prowadzeniem atrakcyjnych wydarzeń, przekładających się na jakość i walory wypoczynku. Obiekt ten nie zostanie przez Gminę sprzedany, wydzierżawiony, ani w żaden inny sposób udostępniony jakimkolwiek podmiotom, na cele związane z prowadzeniem działalności komercyjnej. Udział w imprezach, organizowanych w obrębie oddanej do użytku infrastruktury będzie bezpłatny – beneficjenci nie będą ponosić żadnych kosztów, związanych z użytkowaniem wybudowanego obiektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca (Gmina) realizuje projekt pn. „…” dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Powstałe w wyniku realizacji projektu mienie będzie wykorzystywane przez Gminę wyłącznie w celach związanych z organizacją i prowadzeniem wydarzeń, przekładających się na jakość i walory wypoczynku w Gminie.

Właścicielem powstałego w wyniku realizacji projektu mienia będzie i pozostanie Gmina (mienie to nie zostanie przekazane żadnemu podmiotowi).

Wszystkie efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie, Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów.

Wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Analiza przedmiotowej sprawy wskazuje, że związek taki nie występuje. Zakupy jakie zostały dokonane na potrzeby przedmiotowego projektu pozostają bez związku z czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy, bowiem wszystkie efekty powstałe w wyniku realizowanego projektu będą udostępniane całkowicie nieodpłatnie, Gmina nie będzie uzyskiwała z tego tytułu żadnych przychodów. Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że wszystkie towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu będą udokumentowane fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę i nie będą miały żadnego związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Wnioskodawcę.

Zatem ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie można uzyskać odliczenia w całości lub w części podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj