Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-472/12-4/AMN
z 3 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2012 r. data wpływu 2 maja 2012 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 9 lipca 2012 r. znak ILPB1/415-472/12-2/AMN na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 11 lipca 2012 r., a w dniu 19 lipca 2012 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 18 lipca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XX Sp. z o.o. (zwana dalej Spółką) realizuje projekty edukacyjne w oparciu o programy Unii Europejskiej, w całości finansowane ze środków unijnych i budżetowych. Przeważająca większość środków przeznaczonych na realizację danego projektu (około 85%) pochodzi z Funduszy Europejskich (np. Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki), zaś pozostała część funduszy pochodzi z dotacji celowej z budżetu krajowego. W ramach projektu instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN), z którym Spółka podpisuje umowę o dofinansowanie danego projektu.

Projekty edukacyjne kierowane są do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, czyli młodych osób w wieku szkolnym. Ze środków przyznanych w ramach dofinansowania przez MEN (czyli ze środków unijnych i budżetu państwa) finansowane są świadczenia rzeczowe mające na celu osiągnięcie celów projektu czyli doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów. Świadczenia rzeczowe sfinansowane ze środków przyznanych na realizację programu przekazywane są nieodpłatnie uczestnikom projektu przede wszystkim w postaci:

  • prezentów, gadżetów (w tym z logo programu), pomocy naukowych,
  • prawa do udziału w wycieczkach,
  • prawa do uczestnictwa w obozach organizowanych w ramach projektu, etc.

Przekazywanie, przykładowo wymienionych powyżej świadczeń ma zachęcić uczestników projektu (uczniów) do aktywności w projekcie do końca jego trwania.

Jednocześnie Spółka pragnie wskazać, że w niniejszym wniosku Spółka pyta o świadczenia, które nie będą przekazywane uczniom w ramach konkursów, tj. jeśli w ramach danego programu Spółka zorganizuje konkurs, to jego zwycięzcom nie będą przekazywane powyższe świadczenia. Tym samym niniejszy wniosek nie dotyczy nagród wydawanych w konkursach organizowanych w ramach projektu.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że uważa iż projekty realizowane przez Spółkę, o których mowa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, należy kwalifikować jako programy rządowe. Przepisy ustawy o PIT nie zawierają definicji „programu rządowego”. Jednak na podstawie informacji, do których dotarł Wnioskodawca, Spółka stoi na stanowisku, że realizowany przez Nią projekt kwalifikuje się jako program rządowy. Umowa z MEN oraz dokumentacja konkursowa wskazują, że projekt jest realizowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - a według wiedzy Wnioskodawcy jest to program uchwalany przez rząd i zatwierdzany przez Komisję Europejską. Definicję „programu operacyjnego” zawiera art. 15 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2006 r. o realizacji polityki rozwoju (tekst jednolity Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.). Ponadto w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, programy operacyjne realizują cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju. Natomiast zgodnie z art. 3a tej ustawy minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego koordynuje realizację strategii rozwoju współfinansowanych ze środków budżetu państwa lub środków rozwojowych pochodzących z Unii Europejskiej lub z innych źródeł zagranicznych.

Tak więc choć nie jest to określone wprost w ustawie o PIT, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w ramach którego realizowany jest projekt (…), w ocenie Spółki można zakwalifikować jako program rządowy w świetle wspomnianej ustawy o realizacji polityki rozwoju, gdyż jest uchwalany przez Radę Ministrów - w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju regionalnego, służy realizacji celów określonych przez rząd w strategii rozwoju, jest nadzorowany przez właściwego ministra (tu: Ministra Edukacji Narodowej) oraz jest współfinansowany ze środków pochodzących z budżetu państwa oraz ze środków UE.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy na Spółce - jako płatniku - ciąży obowiązek poboru i odprowadzenia podatku (zaliczki na podatek) w związku z przyznawaniem świadczeń rzeczowych (przykładowo wymienionych w stanie faktycznym) finansowanych w całości ze środków unijnych i budżetowych w ramach realizowanych przez Spółkę programów?
  2. Czy - jeżeli odpowiedź na pytanie pierwsze będzie negatywna - na Spółce ciąży obowiązek złożenia informacji podatkowych PIT-8C w związku z przekazaniem świadczeń rzeczowych uczestnikom programu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wartość świadczeń rzeczowych przekazanych uczestnikom projektów korzysta ze zwolnienia od opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. W związku z tym nie ciążą na Spółce - jako płatniku - jakiekolwiek obowiązki związane z obliczeniem, poborem i odprowadzeniem do urzędu skarbowego podatku lub składaniem informacji podatkowych (PIT-8C) w związku z przyznaniem opisanych w stanie faktycznym świadczeń. W sytuacji bowiem, gdy wartość przekazanych świadczeń jest zwolniona od opodatkowania to na płatniku (Spółce) nie spoczywają żadne obowiązki w zakresie obliczenia, poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku (zaliczek na podatek), jak również nie spoczywają na płatniku jakiekolwiek obowiązki obejmujące składanie informacji podatkowych PIT-8C. Stanowisko Spółki o zwolnieniu świadczeń rzeczowych przyznawanych w ramach programów opisanych w stanie faktycznym - które przekłada się na obowiązki Spółki w zakresie poboru podatku lub składania PIT-8C - wynika z następujących regulacji.

Zgodnie z regulacja art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT zwolniona od opodatkowania jest „wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów”. Zwolnione są więc świadczenia rzeczowe (takie jak w stanie faktycznym opisanym powyżej), jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  1. Spółka będzie przyznawała nieodpłatne (lub częściowo odpłatne) świadczenia lub świadczenia rzeczowe;
  2. środki na sfinansowanie świadczeń będą pochodziły z określonego źródła, tj. świadczenia będą finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych;
  3. świadczenia będą przyznane w ramach rządowych programów.

Warunek wymieniony w lit. a) powyżej w przypadku Spółki jest spełniony, ponieważ warunek ten odnosi się do przekazywania „nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych”, a więc świadczeń innych niż świadczenia pieniężne. Z kolei Spółka w ramach projektu będzie przekazywała prezenty, gadżety (w tym z logo programu), materiały edukacyjne, oraz świadczenia polegające na umożliwieniu udziału w obozie naukowym, wycieczce o celu edukacyjnym, etc. W żadnym przypadku Spółka nie będzie przekazywała świadczeń o charakterze pieniężnym, takich jak stypendia, nagrody pieniężne, etc. W świetle powyższego warunek z lit. a) jest w przypadku projektu prowadzonego przez Spółkę spełniony.

Także warunek wskazany w literze b) powyżej jest spełniony, ponieważ świadczenia przyznawane przez Spółkę będą finansowane w mniejszej części (ok. 20%) z budżetu państwa, zaś w zdecydowanie większej (ok. 80%) ze środków Unii Europejskiej, tj. z Europejskiego Fundusz Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ocenie Spółki także warunek z lit. c) powyżej jest spełniony, tj. świadczenia przyznane są w ramach programu rządowego. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia projekt rządowy, w związku z czym pojęcie to należy rozumieć w taki sposób w jaki jest on rozumiany w języku potocznym. Rząd - za słownikiem języka polskiego (www. sjp.pwn.pl) - to „naczelny wykonawczy i zarządzający organ państwa, kierujący całym aparatem administracyjnym”. Tym samym programem rządowym jest program, w którym bierze udział jednostka organizacyjna wchodząca w skład struktur rządowych. Poszczególny program realizowany jest przez Spółkę na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Spółką a Ministerstwem Edukacji Narodowej, to jest na podstawie umowy zawartej z jednostką wchodzącą w skład administracji rządowej. Fakt ten świadczy o tym, że taki program jest programem rządowym. Za uznaniem, że taki projekt realizowany przez Spółkę jest programem rządowym przemawia także fakt, iż częściowo jest on finansowany ze środków rządowych (środków pochodzących z budżetu państwa). Skoro więc projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z jednostką wchodzącą w skład administracji rządowej i finansowany ze środków budżetowych - to należy uznać, że jest on projektem rządowym. Innymi słowy tego rodzaju projekty nie są w ogóle finansowane ze środków własnych Spółki, lecz z funduszy unijnych i rządowych, w różnych proporcjach.

Na poparcie stanowiska Spółki można przytoczyć także argumenty wynikające z wykładni celowościowej analizowanych regulacji. Celem projektów unijnych jest rozwój określonych regionów Unii Europejskiej, czy grup osób - w analizowanym przypadku możliwość dodatkowego kształcenia uczniów. Jednocześnie zamierzeniem projektów unijnych jest doprowadzenie do sytuacji, w której jak największa liczba osób będzie mogła wziąć udział w projekcie Z tego powodu zamierzeniem ustawodawcy było zwolnienie od opodatkowania świadczeń przyznanych w ramach projektów finansowanych ze środków publicznych, co powinno oznaczać w konsekwencji objęcie danym programem większej liczby dzieci, bez względu na ich status materialny. W tym kontekście wymaganie od uczniów, czy też ich opiekunów prawnych, aby odprowadzili podatek od świadczenia uzyskanego przez dziecko w ramach programu oznaczałoby ograniczenie dostępności do tej formy edukacji dzieci z rodzin o niskich dochodach, które mogą nie mieć wystarczających środków na zapłatę podatku. W szczególności dotyczy to sytuacji, w której świadczeniem dla ucznia biorącego udział w programie miałby być udział w obozie językowym. W takim przypadku cel programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, którego celem jest właśnie wyrównywanie szans różnych regionów, czy grup społecznych zostałby zniweczony.

Ponadto, opodatkowanie świadczeń rzeczowych przyznawanych w ramach programu, a sfinansowanych ze środków publicznych (unijnych i budżetowych) powodowałby jedynie sztuczny obrót pieniądza. Środki unijne to środki przekazane przez poszczególne państwa członkowskie. Konsekwentnie opodatkowanie świadczeń przyznanych w ramach programu, które są finansowane ze środków publicznych oznaczałoby, że część pieniędzy otrzymanych ze środków unijnych należałoby zwrócić ponownie do budżetu krajowego i unijnego w formie podatku. Patrząc więc prze pryzmat celów jakim mają służyć programy finansowane ze środków publicznych (unijnych i budżetowych) nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia dla opodatkowania tych świadczeń przyznanych w ramach programu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Spółki potwierdzają także znane Spółce stanowiska organów podatkowych wydających w imieniu Ministra Finansów indywidualne interpretacje prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując wniosek podmiotu realizującego projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki i wypłacającego stypendia szkoleniowe osobom fizycznym biorącym udział w szkoleniu uznał, że „świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane przez osoby fizyczne, m.in. w postaci szkoleń, kursów, usług doradczych, praktycznej nauki zawodu, informacji zawodowej, pośrednictwa pracy czy stypendiów rzeczowych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy” (interpretacja z dnia 13 listopada 2008 r.). Analogiczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 29 maja 2009 r. (nr ILPB2/415-231/09-2/ES) rozpatrując kwestię opodatkowania świadczeń przyznawanych ze środków unijnych Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że „Stosownie natomiast do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci: szkoleń, zakwaterowania, wyżywienia podczas szkoleń odbywających się poza miejscem zamieszkania, usług doradczych, w tym usług doradczych i szkoleniowych dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, praktycznej nauki zawodu, informacji zawodowej, pośrednictwa pracy, stypendiów rzeczowych - korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy”.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że skoro Spółka w ramach projektów organizowanych na podstawie umów z MEN będzie przekazywała uczestnikom nieodpłatne świadczenia opisane w stanie faktycznym, które będą finansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa, jak również z budżetu unijnego - to świadczenia te będą zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. Konsekwentnie oznacza to, że Spółka w związku z przekazaniem tego typu świadczeń nie będzie obowiązana:

  1. do poboru podatku od wyżej wymienionych świadczeń przekazywanych w ramach programu, oraz
  2. do składania informacji podatkowych PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Katalog zwolnień przedmiotowych został zawarty w treści art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Na podstawie powołanego wyżej przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, o ile dochody te spełniają łącznie następujące przesłanki:

  • podatnik otrzymał nieodpłatne świadczenie, świadczenie częściowo odpłatne lub świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenie to jest finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • świadczenie zostało przekazane w ramach rządowych programów.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z powyższych warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, ze Wnioskodawca realizuje projekty edukacyjne w oparciu o programy Unii Europejskiej, w całości finansowane ze środków unijnych i budżetowych. Projekty te należy kwalifikować jako programy rządowe. Ze środków przyznanych na realizację programu, uczestnikom projektu przekazywane są nieodpłatnie świadczenia rzeczowe, przede wszystkim w postaci: prezentów, gadżetów (w tym z logo programu), pomocy naukowych, prawa do udziału w wycieczkach, prawa do uczestnictwa w obozach organizowanych w ramach projektu. etc.

Mając powyższe na uwadze, należy uznać, że świadczenia rzeczowe, o których mowa we wniosku, korzystają ze zwolnienia zawartego w treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zostały spełnione wszystkie przesłanki uprawniające do zastosowania ww. zwolnienia.

Zatem, na Spółce - jako płatniku - nie ciąży obowiązek naliczenia, poboru i odprowadzenia podatku (zaliczki na podatek) w związku z przyznawaniem ww. świadczeń rzeczowych finansowanych w całości ze środków unijnych i budżetowych w ramach realizowanych przez Spółkę programów rządowych. Tym samym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek złożenia informacji podatkowych PIT-8C w związku z przekazaniem uczestnikom programu przedmiotowych świadczeń rzeczowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnej sprawie i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj