Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-424/08-4/MG
z 12 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-424/08-4/MG
Data
2008.06.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
Niemcy
odszkodowania
renta
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
wypadek przy pracy


Istota interpretacji
jeżeli wypłacone Wnioskodawczyni przedmiotowe świadczenia t. j. renta (otrzymywana od dnia 01.01.2005 r.) i odszkodowanie stanowią świadczenie z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, podlegają opodatkowaniu zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Natomiast jeżeli świadczenia wypłacone Wnioskodawczyni nie będą pochodziły z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego podlegać będą opodatkowaniu tylko w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy obowiązującej od dnia 01.01.2005



Wniosek ORD-IN 574 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 28.02.2008 r. (data wpływu 05.03.2008 r.) oraz w piśmie z dnia 29.05.20008r. (data nadania 31.05.2008 r., data wpływu 03.06.2008 r.) uzupełniającym wezwanie z dnia 23.05.2008 r. Nr IPPB2/415-424/08-2/MG (data nadania 23.05.2008 r., data doręczenia 27.05.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania renty i odszkodowania za wypadek przy pracy otrzymanych od O… Związku Zawodowego z Niemiec - jest:

  • prawidłowe – odnośnie zwolnienia z opodatkowania w Polsce renty za wypadek przy pracy otrzymywanej od dnia 01.01.2005 r., i odszkodowania otrzymanego w m-cu lutym 2008 r.
  • nieprawidłowe – odnośnie zwolnienia z opodatkowania w Polsce renty za wypadek przy pracy otrzymywanej od 1998 r. do dnia 31.12.2004 r.

UZASADNIENIE

W dniu 05.03.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, w zakresie zwolnienia z opodatkowania renty i odszkodowania za wypadek przy pracy otrzymanych od Ogrodniczego Związku Zawodowego z Niemiec.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 18.10.1997 r. pracując przy zbiorach owoców w A… w Niemczech Wnioskodawczyni uległa poważnemu wypadkowi, na skutek którego doznała licznych obrażeń zewnętrznych i wewnętrznych. Prawie po rocznym leczeniu w Niemczech i w Polsce przyznano Wnioskodawczyni I grupy inwalidzką.

Z powodu wypadku przy pracy Wnioskodawczyni od 1998 roku do dnia 01.01.2008 r. otrzymywała rentę od O… Związku Zawodowego w Niemczech, od której pobierany był podatek dochodowy i odprowadzany do Urzędu Skarbowego w W….

W grudniu 2007 roku Wnioskodawczyni otrzymała do wypełnienia wniosek z Niemiec, celem otrzymania odszkodowania za wypadek przy pracy.

O dnia 01.01.2008 r. wstrzymana została wypłata renty za wypadek przy pracy, a w m-cu lutym 2008 r. Wnioskodawczyni otrzymała odszkodowanie od O… Związku Zawodowego z Niemiec w wysokości 29.699,40 euro, z tego szczególny dodatek od państwa w kwocie 18.276,55 euro.

Wnioskodawczyni uważa, iż wszelkie odszkodowania są zwolnione z opodatkowania. Osoby pobierające rentę z tytułu wypadku przy pracy w Niemczech są zwolnione z podatku.

Pismem z dnia 23.05.2008 r. Nr IPPB2/415-424/08-2/MG tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w zakresie doprecyzowanie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, a mianowicie wskazanie czy otrzymywana przez Wnioskodawczynię w okresie od 1998 r. do dnia 01.01.2008 r. renta za wypadek przy pracy oraz otrzymane w m-cu lutym 2008 r. odszkodowanie od O… Związku Zawodowego w Niemczech należy uznać jako wypłacane z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego.

Wnioskodawczyni doprecyzowała wniosek pismem z dnia 29.05.2008 r. (data wpływu 03.06.2008 r.) informując, iż wypłacana renta powypadkowa i odszkodowanie za wypadek przy pracy wypłacane są z kasy rolniczego ubezpieczenia społecznego (Landwirtschaftliche Berufsgenossenschaft).

Zdaniem Wnioskodawczyni odszkodowanie za wypadek przy pracy zgodnie z przepisami nie podlega opodatkowaniu (Dz. U. z 1993 r. Nr 90, poz. 416 ze zm.). Jako dowód Wnioskodawczyni przesłała kopię stwierdzającą, że renta wg przepisów niemieckiego ubezpieczenia wypadkowego nie podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy od ww. kwoty odszkodowania Wnioskodawczyni zobowiązana jest do odprowadzenia podatku dochodowego do urzędu skarbowego...
  2. Czy słusznie Wnioskodawczyni miała pobierany podatek od renty za wypadek przy pracy zgodnie z przepisami Unii...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

  1. Zdaniem Wnioskodawczyni odszkodowania za wypadek przy pracy nie podlegają opodatkowaniu, w związku z czym Wnioskodawczyni prosi o zwolnienie z opodatkowania ww. kwoty.
  2. Wnioskodawczyni uważa, że niesłusznie pobierany był podatek od renty za wypadek przy pracy, ponieważ w krajach Unii Europejskiej, tak jak w Niemczech, podatku nie pobiera się, a wypadek Wnioskodawczyni miał miejsce w Niemczech.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 4a ww. ustawy przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

W myśl art. 19 umowy zawartej między Polską Rzecząpospolitą Ludową a Republiką Federalną Niemiec w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku z dnia 18.12.1972 r. (Dz. U. z 1975 r. Nr 31, poz. 163 ze zm.) dochody nie wymienione wyraźnie w poprzednich artykułach (w kategorii tej mieszczą się renty) – mogą być opodatkowane tylko w państwie, w którym mają miejsce zamieszkania osoby uzyskujące dochody z tego tytułu. Umowa ta obowiązywała do końca 2004 r.

Z powyższych przepisów wynika, iż renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zasady opodatkowania dochodu uzyskanego z tytułu wypłaconych rent oraz wysokość podatku zostały uregulowane w ww. ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowy, podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zwolnienia odnoszące się do rent zagranicznych uregulowane zostały w art. 21 ust. 1 pkt 74 oraz pkt 91 powołanej wyżej ustawy, zgodnie z którymi wolne od podatku dochodowego są: - otrzymywane z zagranicy:

  1. renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego,
  2. kwoty zaopatrzenia przyznane ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin,
  3. renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstało w związku z przymusowym pobytem na robotach w III Rzeszy Niemieckiej w latach 1939-1945,
  • pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia, oraz
  • wypłacone, za pośrednictwem płatnika, przy emeryturach i rentach zagranicznych podwyżki (zwiększenia) mające charakter dodatków rodzinnych, pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu stwierdzającego wysokość podwyżki.

Przyznana renta wypadkowa na podstawie przepisów prawa niemieckiego, nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych określonych w powołanych wyżej przepisach art. 21 ust. 1 pkt 74 oraz pkt 91 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle powyższych przepisów przyjąć zatem należy, że renta otrzymywana przez Wnioskodawczynię od Ogrodniczego Związku Zawodowego od 1998 r. do dnia 31.12.2004 r. podlegała opodatkowaniu wyłącznie w Polsce, zgodnie z art. 19 ww. umowy obowiązującej do dnia 31.12.2004 r.

Tak więc prawidłowo w myśl przepisu art. 35 ust 1 ww. ustawy pobierany był podatek dochodowy od wypłacanej renty, bowiem do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane osoby prawne i ich jednostki organizacyjne, które dokonują wypłaty emerytur i rent z zagranicy - od wypłacanych przez nie emerytur i rent.

Natomiast stosownie do art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. zawartej między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90) obowiązującej od dnia 01.01.2005 r. emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Z kolei zgodnie art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce podlegają opodatkowaniu w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Republiki Federalnej Niemiec, bowiem wówczas stosownie do ww. art. 18 ust. 2 umowy płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła t. j. w Niemczech.

Niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:

  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków oraz
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.

Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

W konsekwencji powyższych regulacji prawnych należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie odnośnie wypłacanej od dnia 1.01.2005 r. renty za wypadek przy pracy, a także odszkodowania otrzymanego w m-cu lutym 2008 r., wypłacanych od Ogrodniczego Związku Zawodowego, zastosowanie będzie miała umowa polsko-niemiecka podpisana w dniu 14 maja 2003 r. obowiązująca od dnia 1 stycznia 2005 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, a także z odpowiedzi na wezwanie nie wynika jednoznacznie, że wypłacana Wnioskodawczyni renta i odszkodowanie stanowi świadczenie z ustawowego ubezpieczenia społecznego (ustawowego ubezpieczenia od następstw wypadków).

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że jeżeli wypłacone Wnioskodawczyni przedmiotowe świadczenia t. j. renta (otrzymywana od dnia 01.01.2005 r.) i odszkodowanie stanowią świadczenie z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, podlegają opodatkowaniu zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Natomiast jeżeli świadczenia wypłacone Wnioskodawczyni nie będą pochodziły z niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego podlegać będą opodatkowaniu tylko w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy obowiązującej od dnia 01.01.2005 r.

Końcowo należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Wnioskodawczynię do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj