Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-169/08-2/BD
Data
2008.04.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Zmiany w przepisach obowiązujących
Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
przekształcanie prawa lokatorskiego w prawo własności
przeniesienie prawa własności
spółdzielnie mieszkaniowe
Istota interpretacji
Czy przeniesienie prawa lokatorskiego ustanowionego po raz kolejny po dniu 1 maja 2004 r. na prawo własności do lokalu podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?
Wniosek ORD-IN
285 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej, przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu: 5 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania przekształcenia lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
W dniu 14 stycznia 2008 r. zawarto z członkiem Spółdzielni w formie aktu notarialnego umowę w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokalu, do którego przysługiwało tej osobie spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Przedmiotowy lokal został przez ww. członka Spółdzielni po raz pierwszy zasiedlony w dniu 22 lutego 1998 r. na podstawie przydziału na warunkach spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Wskutek powstałego zadłużenia w opłatach za używanie tego lokalu, Rada Nadzorcza Spółdzielni podjęła w dniu 9 lutego 2002 r. uchwałę w sprawie wykluczenia członka z rejestru członków Spółdzielni, co spowodowało wygaśnięcie przysługującego mu spółdzielczego lokatorskiego prawa do przedmiotowego lokalu. Z uwagi na fakt, że zadłużenie po kilku latach zostało spłacone, w dniu 10 lipca 2007 r. nastąpiło ponowne przyjęcie w poczet członków Spółdzielni i ustanowiono na rzecz tego członka spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu. Oznacza to, że do przedmiotowego lokalu zostało po raz drugi ustanowione spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu po dniu 1 maja 2004 r. Wnioskodawca podkreśla, że lokal ten jest bez przerwy zasiedlony od dnia 22 lutego 1998 r. do chwili obecnej przez tę samą osobę. Z uwagi na zawarcie umowy w sprawie ustanowienia odrębnej własności lokalu, Spółdzielnia wystawiła dla ww. członka fakturę VAT, w której wyliczyła podatek VAT przy zastosowaniu stawki 7% od podstawy opodatkowania, którą była różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku – zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Jak należy prawidłowo rozumieć art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
- Czy warunkiem, aby przepisy ww. ustawy nie miały zastosowania do ustanowienia prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu jest to, aby dany lokal był zasiedlony i po raz pierwszy ustanowiono dla niego spółdzielcze lokatorskie prawo przed dniem 1 maja 2004 r....
Zdaniem Wnioskodawcy treść art. 153 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy rozumieć w ten sposób, że przepisów ww. ustawy nie stosuje się do ustanowienia odrębnej własności lokali w miejsce spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, jeśli ten lokal został zasiedlony i ustanowiono dla niego spółdzielcze lokatorskie prawo przed dniem 1 maja 2004 r. – bez względu na to, czy prawo to później wygasło i zostało na nowo ustanowione po raz drugi po dniu 1 maja 2004 r. Powyższe oznacza, że Spółdzielnia powinna wystawić dla ww. członka fakturę korygującą i zwrócić mu zapłacony podatek VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:
- odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 7 ust. 1 pkt 5 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.
Powołany przepis wskazuje na zakwalifikowanie przez ustawodawcę wymienionych w nim praw spółdzielczych do kategorii towarów, a więc na skorzystanie z uprawnienia przewidzianego w art. 15 ust. 2 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347) stanowiącego, że państwa członkowskie mogą uznać za rzeczy prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości. Tak więc przekształcenie spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo do odrębnej własności co do zasady podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 29 ust. 8 ustawy o VAT – jeżeli w okresie 5 lat od ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego jest zawierana umowa o przekształcenie przysługującego członkowi prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub ustanowienie w miejsce tego prawa odrębnej własności lokalu, podstawą opodatkowania jest różnica między wartością rynkową lokalu a wartością zwaloryzowanego wkładu mieszkaniowego, pomniejszona o kwotę podatku.
Natomiast w myśl art. 153 ust. 2 – przepisów ustawy nie stosuje się w przypadkach, o których mowa w art. 29 ust. 8, jeżeli ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed dniem 1 maja 2004 r.
Powołany przepis wyłącza spod działania ustawy o podatku od towarów i usług przekształcenie praw lokatorskich w prawo własności, jeżeli łącznie zostały spełnione dwa warunki, a mianowicie ustanowienie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i zasiedlenie tego lokalu nastąpiło przed 1 maja 2004 r.
Zatem przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w prawo odrębnej własności na rzecz członków Spółdzielni, którzy nabyli to prawo przed dniem 1 maja 2004 r. i zasiedlili lokal przed tą datą – nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, ze ustanowienie po raz pierwszy lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego i jego zasiedlenie nastąpiło w roku 1998.
Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przekształcenie ww. spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (ustanowionego ponownie 10 lipca 2007 r.) w prawo odrębnej własności – nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 153 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|