Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IP-PB3-423-401/08-2/ECH
z 29 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IP-PB3-423-401/08-2/ECH
Data
2008.05.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
członkowie spółdzielni
lokal mieszkalny
spółdzielnie mieszkaniowe
środki pieniężne
wkład budowlany
wpłata
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przez Spółdzielnię i przeznaczone na fundusz remontowy są dochodem z gospodarki mieszkaniowej zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych? Czy środki pieniężne wpłacone przez członka Spółdzielni tytułem wkładu budowlanego wniesionego w zamian za ustanowienie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego są dochodem z gospodarki mieszkaniowej zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 660 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku z dnia 25.02.2008r. (data wpływu 03.03.2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03.03.2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy w odniesieniu do środków pieniężnych uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przeznaczonych na fundusz remontowy oraz środków pieniężnych wpłaconych przez członka Spółdzielni tytułem wkładu budowlanego wniesionego w zamian za ustanowienie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

X Spółdzielnia Mieszkaniowo - Budowlana w W (dalej „Spółdzielnia”) jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości położonej w W przy ulicy G .... i właścicielem kamienicy posadowionej na przedmiotowej nieruchomości. W kamienicy tej znajdują się m.in. lokale mieszkalne zajmowane przez członków Spółdzielni, lokale mieszkalne zajmowane przez osoby nie będące członkami Spółdzielni oraz lokale mieszkalne będące własnością Spółdzielni. Spółdzielnia zamierza zawrzeć umowę sprzedaży jednego z lokali mieszkalnych będących jej własnością, a uzyskane z tego tytułu środki pieniężne zamierza przeznaczyć na fundusz remontowy. Nadto, na mocy prawomocnego wyroku Sądu Apelacyjnego Spółdzielnia została zobowiązana do zawarcia z jednym z członków Spółdzielni umowy o ustanowieniu własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego w zamian za wniesienie wkładu budowlanego w kwocie określonej w wyroku sądowym. Wniesioną przez członka Spółdzielni kwotę wkładu budowlanego Spółdzielnia przeznaczy na fundusz remontowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego przez Spółdzielnię i przeznaczone na fundusz remontowy są dochodem z gospodarki mieszkaniowej zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy środki pieniężne wpłacone przez członka Spółdzielni tytułem wkładu budowlanego wniesionego w zamian za ustanowienie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego są dochodem z gospodarki mieszkaniowej zwolnionym z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych...

W ocenie Spółdzielni w opisanym stanie faktycznym zarówno środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego i przeznaczone przez Spółdzielnię na fundusz remontowy, jak też środki pieniężne wpłacone przez członka Spółdzielni tytułem wkładu budowlanego i przeznaczone przez Spółdzielnie na fundusz remontowy stanowią dochody Spółdzielni z gospodarki mieszkaniowej, które korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym stosownie do treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej jako „ustawa updop”) W związku z tym, kwot uzyskanych środków pieniężnych Spółdzielnia może nie uwzględniać przy kalkulacji dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, gdyż korzystają one ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. O zasadności takiego stanowiska świadczą następujące argumenty. Od dnia 1 stycznia 2007 roku Ustawodawca dokonał nowelizacji ustawy upodp m.in. poprzez dodanie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy upodp, zgodnie z którym wolne są od podatku „dochody spółdzielni mieszkaniowych (…) uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi — w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.” A zatem na mocy przedmiotowego przepisu ustawy upodp zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym są dochody spółdzielni mieszkaniowych pochodzących z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. W niniejszym stanie faktycznym przedmiotowe środki pieniężne zostały uzyskane przez Spółdzielnię z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych znajdujących się w dyspozycji Spółdzielni. Po pierwsze wskazania wymaga, że stosownie do treści art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o spółdzielniach mieszkaniowych każda spółdzielnia mieszkaniowa ma obowiązek tworzyć fundusz remontowy. Zgodnie z treścią ww. przepisu odpisy na fundusz remontowy obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Środki zgromadzone na funduszu remontowym przeznaczane są na remonty i utrzymanie w stanie niepogorszonym zasobów mieszkaniowych określonej spółdzielni mieszkaniowej (m.in. remont dachu, ścian, instalacji w budynku itd.). Dlatego też środki pieniężne przekazane na fundusz remontowy Spółdzielni przeznaczone są na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, co uzasadnia zastosowanie w niniejszej sprawie zwolnienia wynikającego z treści przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy updop. Po drugie, w opisanym stanie faktycznym środki pieniężne zostały uzyskane z prowadzonej przez Spółdzielnię gospodarki zasobami mieszkaniowymi, co również uzasadnia zastosowanie w niniejszej sprawie zwolnienia wynikającego z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy updop. Stanowisko takie podziela również Ministerstwo Finansów — pismo Ministerstwa Finansów z dnia 22 grudnia 2006 roku (znak: DD6-............) — stwierdzając, że m.in. będące w dyspozycji spółdzielni mieszkaniowej budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym mieszkań”. W związku z powyższym zasadne jest stanowisko, że zarówno środki pieniężne uzyskane przez Spółdzielnię z tytułu zbycia lokalu mieszkalnego, jak również środki pieniężne uzyskane z tytułu wniesienia wkładu budowlanego, przeznaczone na fundusz remontowy stanowią dochód Spółdzielni korzystający ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych określonego w treści art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy updop. W związku z tym Spółdzielnia nie musi uwzględniać ww. środków pieniężnych przy kalkulowaniu dochodu Spółdzielni podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, ponieważ przychód osiągnięty z ww. tytułów jest wolny od opodatkowania podatkiem dochodowym.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdzam, co następuje:

Stosownie do treści art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116, ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej, jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, zaspokajania potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin.

Jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, osoby niebędące członkami spółdzielni i inne osoby wymienione w tym przepisie, obowiązani są uczestniczyć w wydatkach związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni oraz w zobowiązaniach spółdzielni z innych tytułów przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Z dniem 1 stycznia 2007 r. na mocy art. 1 pkt 18 lit a) ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 217, poz. 1589) wprowadzony został do ustawy art. 17 ust. 1 pkt 44, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi (np. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych). Uwzględniając charakter opłat (czynszów) oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia „zasoby mieszkaniowe” użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie tylko jako lokale mieszkalne, ale również pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Biorąc powyższe pod uwagę, odnosząc się do gospodarki zasobami mieszkaniowymi, przez „zasoby mieszkaniowe” należy rozumieć:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, jak w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj. budynki (pomieszczenia) administracji, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki jak: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Wyliczone wyżej obiekty służą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych mieszkańców oraz mają istotne znaczenie dla sprawnego funkcjonowania spółdzielni mieszkaniowej. Zatem związane z tymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będą natomiast dochody uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, które nie zostały przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, a także dochody uzyskane z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W związku z tym, że środki pieniężne wpłacone:

  • tytułem wkładu budowlanego wniesionego w zamian za ustanowienie własnościowego prawa do lokalu oraz
  • uzyskane ze sprzedaży lokalu mieszkalnego

zawierają się w pojęciu gospodarki zasobami mieszkaniowymi, uzyskane z tego tytułu dochody przeznaczone na fundusz remontowy jako pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi spełniają warunki określone w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, to tym samym dochód z tych tytułów podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych ze względu na ich przeznaczenie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj