Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-835/08-3/JB
z 17 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-835/08-3/JB
Data
2008.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
dom pomocy społecznej
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
świadczenie usług
usługi konserwacyjne


Istota interpretacji
Stawka podatku VAT na usługi modernizacji oraz usługi konserwacyjne w budynku domu pomocy społecznej (PKOB 1130)



Wniosek ORD-IN 381 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Domu Pomocy Społecznej, przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2008r. (data wpływu 29 kwietnia 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do robót budowlanych i konserwacyjnych realizowanych w Domu Pomocy Społecznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2008r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT do robót budowlanych i konserwacyjnych realizowanych w Domu Pomocy Społecznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Dom Pomocy Społecznej zamierza ogłosić postępowanie przetargowe, którego przedmiotem będzie wykonanie robót budowlanych związanych z modernizacją pomieszczeń kuchni w budynku Domu Pomocy. Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w załączniku nr 1 do rozporządzenia – lista towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 7% uchylono poz. nr 20 o następującej treści: budowa, remonty i bieżąca konserwacja budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130):

  1. domy opieki społecznej, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych,
  2. budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2008r.

Jednocześnie ustawa z dnia 19 września 2007r. o zmianie podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. nr 192, poz. 1382), które to zmiany weszły w życie z dniem 01.01.2008r. dodany został art. 41 ust. 12, z którego wynika, iż stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (przez co rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego, a takim jest Dom Pomocy Społecznej, gdyż został zaklasyfikowany w PKOB w dziale 11.30). Jednocześnie w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług nie została dodana taka pozycja.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z uchyleniem pozycji nr 20 z załącznika nr 1 do rozporządzenia i dodaniem art. 41 ust. 12 do ustawy o podatku od towarów i usług do robót budowlanych realizowanych w Domu Pomocy Społecznej należy stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% czy 22%...

Czy na podstawie powołanych wyżej przepisów może analogicznie stosować stawkę 7% czy 22% do wykonywania bieżących konserwacji realizowanych w Domu Pomocy Społecznej...

Zdaniem wnioskodawcy dla Domu Pomocy Społecznej wykonywanie robót budowlanych związanych z remontem, modernizacją lub przebudową w budynku powinna być stosowana stawka podatku VAT w wysokości 7%. Dla wykonywania prac związanych z bieżącą konserwacją w budynku Domu Pomocy Społecznej powinna być stosowana stawka podatku w wysokości 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

Jak słusznie zauważył Wnioskodawca, z dniem 1 stycznia 2008r. utraciła moc obowiązującą pozycja nr 20 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zm.), obniżająca do 7% stawkę podatku VAT dla budowy, remontów i bieżącej konserwacji budynków zbiorowego zamieszkania (PKOB ex 1130).

W stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2008r., zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy stawkę w wysokości 7% stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego, zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy należy rozumieć budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Natomiast przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, w myśl art. 41 ust. 12a rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Ust. 12b artykułu 41 ustawy stanowi, że do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym nie zalicza się: 1) budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2; 2) lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2007r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 249, poz. 1861) w § 5 ust. 1a pkt 1 dokonano rozszerzenia zastosowania stawki podatku VAT w wys. 7% do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych – w zakresie, w jakim wymienione obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Jak wynika z cytowanych wyżej przepisów, ustawodawca przewidział możliwość stosowania obniżonej stawki podatku VAT w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części a także do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów zaliczonych do budownictwa mieszkaniowego. Ustawa wprowadza szeroką definicję takich obiektów, odnosząc to pojęcie do całości działu 11 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i obejmując wszystkie budynki, jakie to grupowanie PKOB wyróżnia (w tym budynki tzw. zbiorowego zamieszkania).

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Dom Pomocy Społecznej zamierza ogłosić postępowanie przetargowe, którego przedmiotem będzie wykonanie robót budowlanych związanych z modernizacją pomieszczeń kuchni w budynku Domu Pomocy. W budynku prowadzone będą również bieżące prace konserwatorskie. Budynek Domu Pomocy Społecznej został zaklasyfikowany w PKOB w dziale 11.30.

Wskazana przez Wnioskodawcę klasyfikacja mieści się w dziale 11 PKOB, wypełniając tym samym definicję budownictwa mieszkaniowego zawartą w cyt. wyżej art. 2 pkt 12 ustawy. Zatem, od 1 stycznia 2008r., stosownie do powołanego przepisu art. 41 ust. 12 ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia, usługi polegające na modernizacji pomieszczeń kuchennych w budynku Domu Pomocy Społecznej, opodatkowane będą stawką podatku VAT w wysokości 7%.

Wskazany powyżej przepis § 5 ust. 1a pkt 1 ww. rozporządzenia, stanowi również podstawę do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7% do wykonywanych w budynku Domu Pomocy Społecznej, robót konserwatorskich.

Należy jednocześnie zaznaczyć, iż w myśl pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS. Nr 1 poz. 11) zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o wskazaną we wniosku klasyfikację PKOB dla przedmiotowego budynku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj