Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-183/08-2/JK
z 23 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-183/08-2/JK
Data
2008.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
spółdzielnie mieszkaniowe
wkład do spółdzielni mieszkaniowej
zwolnienia przedmiotowe
zwrot wkładów


Istota interpretacji
Opodatkowanie wypłaconych przez spółdzielnię mieszkaniową zwróconych wkładów mieszkaniowych.



Wniosek ORD-IN 311 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2008 r. (data wpływu 6 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwróconych przez spółdzielnię mieszkaniową wkładów mieszkaniowych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwróconych przez spółdzielnię mieszkaniową wkładów mieszkaniowych.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W roku 2001 ojciec Wnioskodawczyni zawarł ze spółdzielnią mieszkaniową umowę, na mocy której zobowiązała się ona do wybudowania lokalu mieszkalnego, przyjęcia go w poczet członków spółdzielni i przydzielenia spółdzielczego własnościowego prawa do wybudowanego lokalu. Ojciec Zainteresowanej zobowiązał się tytułem wkładu budowlanego wnieść kwotę ponad 86 tysięcy złotych. Lokal został wybudowany i przekazany w roku 2001. Zgodnie z obowiązującym wówczas prawem, ojciec skorzystał z ulgi podatkowej – odliczając sobie od podatku 19 % kwoty tego wkładu. Jednocześnie zgodnie z ówczesnym prawem spółdzielczym oraz zawartą między stronami umową ostateczne ustalenie wielkości wkładu budowlanego przypadającego na ojca Wnioskodawczyni miało nastąpić po zakończeniu całej inwestycji.

W 2004 roku ojciec dokonał na rzecz Zainteresowanej aktu darowizny spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Po zakończeniu inwestycji, od marca 2005 roku spółdzielnia przedkładała Wnioskodawczyni uchwały zarządu, określające wysokość wkładu budowlanego, jaki winna była zapłacić.

Z uchwał tych wynikała nadpłata na Jej korzyść. Według uchwały z września 2005 roku była to kwota ponad 18 tysięcy złotych.

W kolejnych miesiącach spółdzielnia starała się wycofać z tych uchwał.

W marcu 2006 roku ustanowiono odrębną własność lokalu mieszkalnego na rzecz Zainteresowanej.

W związku z próbą wycofywania uchwał przez spółdzielnię Wnioskodawczyni w lutym 2006 roku ustanowiła pełnomocnika w sprawie o zapłatę nadpłaconej kwoty przeciwko spółdzielni.

1 sierpnia 2006 roku, Sąd Rejonowy wydał nakaz zapłaty nadpłaconego wkładu budowlanego.

W październiku 2007 roku, spółdzielnia skierowała do Zainteresowanej pisma zapewniające możliwość spłaty zasądzonej kwoty, pod warunkiem ugody i rezygnacji z narosłych odsetek.

W związku z powyższym w listopadzie 2007 roku, spółdzielnia zwróciła Wnioskodawczyni nadpłacony wkład budowlany. W styczniu 2008 roku spółdzielnia wystawiła na Zainteresowaną PIT-14.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w związku z przedstawionym stanem faktycznym, zasadne jest wystawienie formularza PIT-14 przez spółdzielnię mieszkaniową, a tym samym zaliczenie zwrotu nadpłaconej kwoty wkładu budowlanego do dochodu Wnioskodawczyni za 2007 rok, i czy z tego tytułu wystąpi konieczność zapłaty odpowiedniego podatku.


Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, spółdzielnia mieszkaniowa nie miała podstawy do wystawienia formularza PIT-14, a tym samym do naliczenia podatku od kwoty zwróconego wkładu budowlanego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej updof, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zwrot wkładów wniesionych do spółdzielni stanowi przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 updof. Zgodnie z wyżej wskazanym przepisem, za przychody z innych źródeł należy uważać w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach. Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Jednakże na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 updof, wolne od podatku dochodowego są przychody otrzymane w związku ze zwrotem udziałów lub wkładów w spółdzielni albo wkładów w spółce osobowej, do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów do spółdzielni albo wkładów do spółki osobowej.

W przypadku zatem gdy wartość udziału lub wkładu członka spółdzielni ulega zwiększeniu w toku członkostwa w spółdzielni i zwrotowi podlega kwota wyższa niż kwota wpłacona za udział lub tytułem wkładu, zwolnienie od podatku dochodowego przysługuje tylko do wysokości wniesionych udziałów lub wkładów.

Stosownie do art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t.j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) członkowie spółdzielni, którzy oczekują na ustanowienie na ich rzecz spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo prawa odrębnej własności lokalu, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów budowy lokali przez wnoszenie wkładów mieszkaniowych lub budowlanych.

W sprawach nieuregulowanych w ustawie prawa i obowiązki członków spółdzielni dotyczące w szczególności wnoszenia i ustalania wysokości wkładu mieszkaniowego i budowlanego określają postanowienia statutu spółdzielni (art. 8 pkt 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, art. 212 ustawy Prawo spółdzielcze).

Mając na względzie powyższe, wkład mieszkaniowy (budowlany) stanowi formę, w jakiej członek spółdzielni uczestniczy w pokrywaniu kosztów budowy budynku (lokalu). Wydatki na wkłady mieszkaniowe do spółdzielni wpłacane są natomiast w celu uzyskania spółdzielczego prawa do lokalu lub odrębnej własności lokalu.

Zgodnie z uregulowaniem zawartym w art. 17 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, zwrot wkładu budowlanego ma miejsce wówczas gdy w wyniku ostatecznego rozliczenia kosztów budowy zadania inwestycyjnego powstanie różnica pomiędzy wysokością wstępnie ustalonego wkładu budowlanego a kosztami budowy lokalu. Uprawnionym do otrzymania zwrotu nadpłaty wkładu budowlanego jest członek, któremu w chwili dokonania tego rozliczenia przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do rozliczanego lokalu.

W przedstawionym stanie faktycznym ojciec Zainteresowanej wpłacał do spółdzielni mieszkaniowej wkład budowlany. W 2001 roku na Jego rzecz ustanowione zostało spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. W 2004 roku wyżej wymienione prawo zostało przeniesione aktem darowizny na rzecz Wnioskodawczyni.

Zgodnie z art. 172 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu jest prawem zbywalnym, przechodzi na spadkobierców i podlega egzekucji. Jest ono ograniczonym prawem rzeczowym.

Natomiast art. 172 ust. 3 ww. ustawy stanowi, że zbycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu obejmuje także wkład budowlany. Dopóki prawo to nie wygaśnie, zbycie samego wkładu jest nieważne.

W związku z nadpłatą tego wkładu spółdzielnia mieszkaniowa została zobowiązana do zwrotu nadpłaconej kwoty na rzecz Wnioskodawczyni, gdyż w chwili określenia nadpłaty na wkład budowlany przysługiwało Jej spółdzielcze własnościowe prawo do rozliczanego lokalu.

Mając na uwadze przytoczone przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony przez Zainteresowaną stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie wysokość zwróconego wkładu nie przewyższa wartości wkładów wniesionych do spółdzielni. Tak więc zwrot ten jest – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 50 updof – zwolniony od opodatkowania.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu podkreśla jednocześnie, iż jako organ podatkowy wydający interpretację indywidualną nie ocenia prawidłowości postępowania spółdzielni mieszkaniowej, lecz wydaje rozstrzygnięcie w odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawczynię własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj