Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-356/08-2/GZ
z 2 maja 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-356/08-2/GZ
Data
2008.05.02


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów


Słowa kluczowe
deklaracje
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nowy środek transportowy
środek transportowy
zapłata podatku


Istota interpretacji
Nabycie NŚT (łodzi) przez osobę fizyczną



Wniosek ORD-IN 300 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2008 r. (data wpływu 5 luty 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakupu nowego środka transportu przez osobę fizyczną– jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 5 lutego 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zakupu nowego środka transportu przez osobę fizyczną.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Od producenta łodzi żaglowych, który ma swoją siedzibę w Niemczech Wnioskodawca chce nabyć łódź o długości powyżej 7,5 m o nazwie X. Łódź ta spełnia definicję nowego środka transportu.

Łódź tą Zainteresowany chciałby nabyć jako osoba fizyczna do celów niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Producent łodzi jest podatnikiem podatku od wartości dodanej w Niemczech i w dniu nabycia przez Wnioskodawcę łodzi wystawi fakturę VAT. Łódź zostanie zarejestrowana w Polsce.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

  1. Kto jest podatnikiem podatku od towarów i usług...
  2. Według jakiej stawki zostanie opodatkowane nabycie łodzi...


Zdaniem Wnioskodawcy, podatnikiem podatku będzie producent niemiecki, a transakcja zostanie opodatkowana według stawek obowiązujących w Niemczech. Natomiast Zainteresowany nie będzie miał obowiązku opodatkowania przedmiotowej transakcji na terytorium kraju.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Ad.1

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (dalej: WNT), o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz. Z kolei ust. 2 tegoż artykułu stanowi, iż przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem że:

  1. nabywcą towarów jest:

  2. nbspnbspnbspnbspa) podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
    nbspnbspnbspnbspb) osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    nbspnbspnbspnbsp- z zastrzeżeniem art. 10;
  3. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


Natomiast zgodnie z brzmieniem art. 9 ust. 3 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się również, w przypadku gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2
       - jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Z cytowanych przepisów wynika, iż przedmiotowa transakcja jest wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów, pomimo, że nabywca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Przywóz z innego państwa członkowskiego nabywanego tam nowego środka transportu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, niezależnie od statusu sprzedawcy i nabywcy.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Dotyczy to również wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu w rozumieniu art. 9 ust. 3 ustawy.

Definicja nowego środka transportu została zawarta w art. 2 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z jego brzmieniem, przez "nowe środki transportu" (dalej: NŚT) rozumie się m.in. (lit. b) przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy wodne wymienione w poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy, ), o długości większej niż 7,5 metra, jeżeli były używane nie dłużej niż 100 godzin roboczych na wodzie lub od momentu ich dopuszczenia do użytku upłynęło nie więcej niż 3 miesiące, z wyjątkiem statków morskich, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu wodnego uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

W poz. 5-8 załącznika nr 1 do ustawy zostały wymienione m. in. jednostki pływające wycieczkowe lub sportowe pozostałe; łodzie wiosłowe i kajaki - z wyłączeniem motorówek wypoczynkowych lub sportowych, innych niż te z silnikiem przyczepnym, niepełnomorskie, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-55), pozostałych łodzi, również tych z silnikiem przyczepnym, o masie większej niż 100 kg, o długości mniejszej lub równej 7,5 m (PKWiU 35.12.13-95).


Zgodnie z przedstawionym przez Wnioskodawcę opisem zdarzenia przyszłego dokona on zakupu nowego środka transportu od producenta niemieckiego – podatnika podatku od wartości dodanej.

Jak wskazano w art. 9 ust. 3 ustawy podmiotem zobowiązanym do odprowadzenia podatku VAT z tytułu nabycia NŚT w innym kraju członkowskim jest zawsze nabywca, niezależnie od jego statusu podatkowego, nawet wówczas, gdy ostatecznym odbiorcą jest osoba fizyczna.

Zgodnie z art. 99 ust. 10 ustawy w przypadku gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o którym mowa w ust. 1-3 lub w ust. 8, dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywanych nowych środków transportu składa się w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

Obowiązek podatkowy, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu - w myśl art. 20 ust. 9 ustawy - powstaje z chwilą otrzymania tych towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez podatnika podatku od wartości dodanej, w zależności od tego które z wymienionych zdarzeń wystąpi pierwsze.

Ponadto zauważyć należy, iż zgodnie z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy podatnik, który dokonał wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu, jeżeli ma on być zarejestrowany na terytorium kraju zobowiązany jest do wpłaty podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu skarbowego. W tym celu podatnik oprócz zapłaty podatku jest również zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym informacji o wewnątrzwpólnotowym nabyciu środka transportu na druku VAT-23 wraz z kopią faktury potwierdzającej nabycie środka transportu (art. 103 ust. 5 ustawy).

W poz. 32 formularza VAT-23 podatnik wpisuje rzeczywistą kwotę środka transportu jaką winien zapłacić dostawcy tzn. kwotę wykazaną na fakturze wraz z symbolem waluty. Natomiast wpłacony podatek z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu powinien być obliczony zgodnie z art. 31 ustawy. Podstawa opodatkowania WNT oprócz faktycznej wartości środka transportu wynikającej z faktury obejmuje również:

  1. podatki ( np. podatek akcyzowy), cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów,
  2. wydatki dodatkowe takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.


Zatem cena nabycia wykazana przez Wnioskodawcę w formularzu VAT-23 obejmuje wartość z faktury od kontrahenta, natomiast kwota podatku wpłaconego do urzędu skarbowego obliczona jest od podstawy opodatkowania WNT (zgodnie z art. 31 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższą analizę stwierdza się, że Wnioskodawca dokonując wewnątrzwspólnotowego nabycia NŚT, będąc osobą fizyczną, ma obowiązek:

  1. rozliczyć podatek należny z tego tytułu w ramach deklaracji VAT-10, składanej w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu, tj od dnia otrzymania łodzi, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury przez dostawcę niemieckiego.
  2. dokonać wpłaty należnej kwoty podatku od transakcji WNT łodzi,
  3. złożyć VAT-23 wraz z kopią faktury, w przypadku gdy przedmiot zapytania podlega rejestracji lub jeśli nie podlega on rejestracji, a będzie użytkowany na terytorium Polski.


Przedmiotowa transakcja nie zostanie przez niemieckiego producenta opodatkowana, gdyż zastosuje on zwolnienie z prawem do odliczenia.


Ad.2

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41 -85) ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednocześnie przepis 83 ust. 1 pkt 1 ustawy stanowi, iż stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do dostaw armatorom morskim:

  1. statków wycieczkowych i tym podobnych, przeznaczonych głównie do przewozu osób; promów wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowców (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statków chłodniczych (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statków przeznaczonych do przewozu towarów oraz statków przeznaczonych do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statków rybackich itp. pełnomorskich (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchaczy pełnomorskich (PKWiU 35.11.32-50.00), statków szkolnych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statków badawczych rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),
  7. statków ratowniczych morskich (PKWiU ex 35.11.33-53.40).


Odnosząc powyższy przepis do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego, możliwość zastosowania preferencyjnej stawki istnieje jedynie w przypadku nabycia określonych jednostek pływających, zaklasyfikowanych do odpowiedniego grupowania statystycznego i nabytych przez armatorów morskich. Tym samym nabycie przedmiotowej łodzi przez Wnioskodawcę będzie podlegało opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 22 %.

W kwestii podatku od towarów i usług w zakresie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 2 maja 2008 r. znak ILPP2/443-356/08-3/GZ, natomiast w kwestii podatku akcyzowego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 30 kwietnia 2008 r. znak ILPP3/443-14/08-2/TK.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj