Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-15/08-3/TW
z 29 kwietnia 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-15/08-3/TW
Data
2008.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
olej opałowy
podatek akcyzowy
posiadanie


Istota interpretacji
Jednym z podstawowych założeń ustawy o podatku akcyzowym jest bowiem zasada, w myśl której podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy).



Wniosek ORD-IN 810 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko firmy, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2008 r. (data wpływu 1 lutego 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania nabywanych na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2008 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez kontrahenta Wnioskodawcy oraz w zakresie opodatkowania tych wyrobów nabywanych przez Zainteresowanego na terytorium kraju.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca ma zamiar kupić oleje o symbolu PKWiU 23.20.18 od Spółki, która nabywa przedmiotowe wyroby od firmy z siedzibą w Holandii.

Zainteresowany twierdzi, iż według Spółki zasady opodatkowania produktów olejowych podatkiem akcyzowym na terytorium państw członkowskich, regulują przepisy Dyrektywy Energetycznej (w szczególności art. 2 ust. 4 i art. 20) oraz przepisy Dyrektywy Horyzontalnej.

Przyjęcie dyrektyw przez kraje członkowskie warunkuje zasady opodatkowania – regulacje w przepisach krajowych (nie mogą one być sprzeczne z przepisami dyrektyw).

Powołując się na ww. przepisy Spółka nie uiszcza podatku akcyzowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy jeśli Spółka ma obowiązek zapłaty podatku akcyzowego, a się z niego nie wywiąże to na Wnioskodawcę i jego klientów spadłaby jakakolwiek odpowiedzialność lub obowiązek zapłaty podatku akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 10 ustawy o podatku akcyzowym, to Spółka powinna uiszczać podatek akcyzowy, a przenoszenie tego podatku na Wnioskodawcę i innych nabywców jest nieuzasadnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe zharmonizowane to paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 2 do ustawy.

Należy zauważyć, iż pod pozycją 4 załącznika nr 2 do ustawy, sklasyfikowano towary objęte symbolem 23.20 tj. produkty rafinacji ropy naftowej.


Wnioskodawca wskazuje, iż nabywa wyroby akcyzowe o symbolu PKWiU 23.20.18, od których nie został uiszczony podatek akcyzowy. W myśl powołanego powyżej przepisu są to wyroby akcyzowe zharmonizowane.


Wyjaśnić zatem należy, iż obrót wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi podlega uregulowaniom ustawy o podatku akcyzowym.

W świetle art. 4 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu akcyzą podlegają:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. wyprowadzenie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ze składu podatkowego;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych na terytorium kraju;
  4. eksport i import wyrobów akcyzowych;
  5. nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.


W związku z powyższym wykonanie jednej z ww. czynności podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.


Jednakże w niniejszej sprawie szczególną uwagę należy zwrócić na postanowienia art. 4 ust. 3 ustawy, zgodnie z którym opodatkowaniu akcyzą podlega także nabycie lub posiadanie przez podatnika wyrobów akcyzowych, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości.


Jednym z podstawowych założeń ustawy o podatku akcyzowym jest bowiem zasada, w myśl której podatnikami są również podmioty nabywające lub posiadające wyroby akcyzowe, jeżeli od wyrobów tych nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości (art. 11 ust. 2 pkt 1 ustawy).


Rozwiązania prawne przyjęte w powołanych przepisach, służą zabezpieczeniu się przed sytuacjami, gdy niesolidny dostawca nie rozliczy ciążącego na nim obowiązku zapłaty akcyzy.

W związku z powyższym w przypadku, gdy podmiot który sprzedaje przedmiotowy wyrób akcyzowy, nie zadeklaruje kwoty akcyzy w należnej wysokości w określonym terminie, obowiązek opodatkowania akcyzą zakupionego oleju, spoczywać będzie na Wnioskodawcy.


Niniejsza interpretacja zawiera odpowiedź na drugie z zadanych przez Wnioskodawcę pytań w zakresie, wskazanej w polu 45 wniosku ORD-IN, ustawy o podatku akcyzowym.

Z kolei w sprawie opodatkowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych nabywanych wewnątrzwspólnotowo przez kontrahenta Wnioskodawcy wydane zostało postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr ILPP3-443-15/08-2/TW z dnia 29 kwietnia 2008 r.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj