Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-97/08-2/MZ
z 11 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-97/08-2/MZ
Data
2008.06.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Zwolnienia od podatku --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
grunty rolne
podatek od czynności cywilnoprawnych
spółdzielnie rolnicze
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
z tytułu nabycia nieruchomości Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy



Wniosek ORD-IN 316 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Państwa, przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2008 r. (data wpływu 11.03.2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11.03.2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

XX Rolnicza Spółdzielnia nabyła w dniu 15.01.2008 r. zabudowaną nieruchomość położoną w T… składającą się z czterech działek nr ewid. A/1 o pow. 3,2412 ha, nr A/2 o pow. 1,6763 ha, nr ewid. A/3 o pow. 0,5821 ha oraz nr ewid. A/4 o pow. 0,4247 ha.

Na przedmiotowych działkach znajdują się budynki o funkcji zbiorników, silosów, magazynów oraz o funkcji biurowej, usługowej i handlowej. XX Rolnicza Spółdzielnia nabyła opisaną powyżej nieruchomość w celu włączenia jej do posiadanego gospodarstwa rolnego. Zgodnie ze Statutem Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów o podatku rolnym o powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanej sytuacji Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 ww. ustawy...

Zdaniem wnioskodawcy:

Spółdzielnia jest właścicielem więcej niż 1 ha gruntów rolnych, od których odprowadza podatek rolny. Nabywana nieruchomość nie znajduje się na obszarze miasta i nie znajdują się na niej budynki mieszkalne lub ich części. Wobec powyższego spełniony jest warunek zwolnienia opisanego na wstępie przeniesienia własności nieruchomości. Ponadto przepis ten zawiera trzy niezależne warunki uprawniające do zastosowania zwolnienia, a zatem wystarczy spełnienie jednego z nich, aby transakcja podlegała zwolnieniu z podatku od czynności cywilnoprawnych. Ponieważ Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne, a ze względu na charakter nabywanej nieruchomości – zabudowana magazynami i silosami – będzie ona wykorzystana do prowadzonej przez Spółdzielnię działalności rolniczej; nabywana nieruchomość wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego. Istnieje zatem przesłanka, by transakcja ta korzystała ze zwolnienia określonego w art. 9 pkt 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 09 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t. j. Dz. U z 2007 r. Nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy zwalnia się od podatku przeniesienie własności nieruchomości lub ich części, wraz z częściami składowymi, z wyjątkiem budynków mieszkalnych lub ich części znajdujących się na obszarze miast, w drodze umów:

  1. sprzedaży,
  2. dożywocia,
  3. o dział spadku – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  4. o zniesienie współwłasności – w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  5. darowizny – w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  6. zamiany – do wysokości wartości rynkowej nieruchomości wraz z jej częściami składowymi,
  7. (uchylona),
  • pod warunkiem, że w rozumieniu przepisów o podatku rolnym, w chwili dokonania czynności, nabyte grunty stanowią gospodarstwo rolne albo utworzą gospodarstwo rolne lub wejdą w skład gospodarstwa rolnego będącego własnością nabywcy.

Tak sformułowany przepis upoważnia do wniosku, że dla skuteczności zwolnienia musi wystąpić jedna z poniższych ewentualności:

  • przenoszona nieruchomość musi stanowić (niekoniecznie w całości) gospodarstwo rolne zbywcy; późniejsza zmiana charakteru nieruchomości nie ma znaczenia, bądź
  • przenoszona nieruchomość nie musi być gospodarstwem rolnym lub jego częścią, jednak w połączeniu z nieruchomościami nabywcy możliwe będzie utworzenie gospodarstwa rolnego, bądź
  • przenoszona nieruchomość niebędąca gospodarstwem rolnym (lub jego częścią) zostanie włączona do gospodarstwa rolnego nabywcy.

Zobowiązanie podatkowe powstanie zatem wtedy, gdy zbywana nieruchomość nie stanowi całości lub części gospodarstwa rolnego i jednocześnie w wyniku jej przeniesienia w skład gospodarstwa rolnego nie wejdzie.

Powyższe okoliczności muszą wystąpić w chwili dokonania wskazanej czynności prawnej (tzn. w tym momencie muszą zaistnieć wskazane wyżej skutki przeniesienia nieruchomości gruntowej).

Ustawa o podatku od czynności cywilnoprawnych nie wyjaśnia pojęcia gospodarstwa rolnego, odsyłając w tym zakresie do odpowiednich przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Na podstawie art. 1 i 2 ust. 1 powyższej ustawy za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów - sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza – o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej lub osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Z analizy stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Spółdzielnia prowadzi gospodarstwo rolne. Ponadto nieruchomość wejdzie w skład istniejącego gospodarstwa rolnego oraz będzie wykorzystana do prowadzenia działalności rolniczej. A zatem zostały spełnione przesłanki zawarte w art. 9 pkt 2 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Reasumując stwierdza się, iż z tytułu nabycia nieruchomości Spółdzielnia może skorzystać ze zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 9 pkt 2 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Złożenie przez Wnioskodawcę fałszywego oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej powoduje, że niniejsza interpretacja indywidualna nie wywołuje skutków prawnych (art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj