Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPB2/415-608/08/JG
z 26 czerwca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPB2/415-608/08/JG
Data
2008.06.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
nabycie nieruchomości
przychód
ulga meldunkowa
zasiedzenie
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi meldunkowej, pomimo niezłożenia w terminie 14 dni oświadczenia i w związku z tym zapłacić 10% podatek od sprzedaży nieruchomości ?



Wniosek ORD-IN 774 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007r. Nr 112 poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2008r. (data wpływu do tut. BKIP 27 marca 2008r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 marca 2008r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 19 sierpnia 2006r. nabyła przez zasiedzenie prawo własności zabudowanej nieruchomości. Natomiast w dniu 27 września 2007r. dokonała sprzedaży ww. nieruchomości. Wnioskodawczyni w związku z dokonaną transakcją sprzedaży nieruchomości udała się do organu podatkowego o informację jaki podatek winna odprowadzić. Z informacji uzyskanej w organie podatkowym wynika, iż winna odprowadzić 19% podatek, natomiast z informacji jakie posiada - do grudnia 2006r. obowiązywał 10% podatek i sprzedaż przedmiotowej nieruchomości chciałaby opodatkować według tej stawki. Jednakże, jak podkreśliła wnioskodawczyni, w ocenie organu podatkowego z powyższych zasad opodatkowania nie może skorzystać, wobec tego nie złożyła oświadczenia do urzędu skarbowego w terminie 14 dni, że chciałaby skorzystać i spełnić warunki ulgi meldunkowej. Wnioskodawczyni nadmieniła, że o możliwości skorzystania z ulgi meldunkowej a tym samym zapłacenia 10% podatku od sprzedanej nieruchomości, również nie została poinformowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym wnioskodawczyni może skorzystać z ulgi meldunkowej, pomimo niezłożenia w terminie 14 dni oświadczenia i w związku z tym zapłacić 10% podatek od sprzedaży nieruchomości...

Zdaniem wnioskodawczyni spełnia ona warunki do skorzystania z ulgi meldunkowej, gdyż samo zasiedzenie świadczy o tym, że była w nieruchomości zameldowana na pobyt stały przez okres 30 lat. Ponadto zaznaczyła, iż przez ww. okres odprowadzała podatki od tej nieruchomości. Tak więc uważa, iż przysługuje jej zwolnienie z tytułu ulgi meldunkowej i związany z nim 10% podatek od sprzedanej nieruchomości. Podkreśliła, iż obecnie jest wdową samotnie wychowującą syna i utrzymuje się z emerytury i renty rodzinnej.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostaje dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w cytowanym wyżej art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ten sposób, że zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007r. Oznacza to zarazem, iż wyłącznie do nieruchomości i praw nabytych, wybudowanych (oddanych do użytkowania) po 1 stycznia 2007r. należy stosować nowe zasady opodatkowania, w tym prawo do skorzystania z tzw. ulgi meldunkowej.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż nabycie będącej przedmiotem sprzedaży nieruchomości nastąpiło w dniu 19 sierpnia 2006r. w drodze zasiedzenia, a zatem dokonując oceny skutków prawnych przedstawionego stanu faktycznego należy stosować przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. co oznacza, iż przychód ze sprzedaży nieruchomości będzie podlegał opodatkowaniu według zasad obowiązujących do 31 grudnia 2006r. Wyklucza to zarazem możliwość skorzystania przez wnioskodawczynię z tzw. ulgi meldunkowej.

Podatek od przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw nabytych do 31 grudnia 2006r. stosownie do art. 28 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika. Powyższa zasada nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    - na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
    - na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    - na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
    - w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007r. jest fakt wydatkowania - nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Należy podkreślić, iż termin do złożenia oświadczenia o zamiarze wydatkowania uzyskanego przychodu w terminie i na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy ma charakter materialny i nie jest możliwe jego przywrócenie. Jednak jak już wyżej wskazano warunkiem do skorzystania ze zwolnienia jest wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości na cele mieszkaniowe w ustawowym terminie, nawet jeśli nie zostało złożone oświadczenie o takim zamiarze.

Wobec wyżej powołanych regulacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż kwota uzyskana ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2006r. w drodze zasiedzenia stanowi przychód podlegający opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy z uwagi na fakt, iż sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy, a więc pieniądze uzyskane ze sprzedaży tej nieruchomości zostaną wydatkowane na cele mieszkaniowe wskazane w ustawie.

Wnioskodawczyni przedstawiając własne stanowisko w sprawie uważa, iż przysługuje jej prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej i związany z tym 10% podatek od sprzedanej nieruchomości. Należy jednak zauważyć, że w opisanym stanie faktycznym nie mają zastosowania przepisy dotyczące ulgi meldunkowej. Ocena prawna skutków podatkowych w przypadku sprzedaży nieruchomości jest skonkretyzowana odrębnie dla nieruchomości nabytych do końca 2006r. i wówczas w tym zakresie zastosowanie mają przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., a odrębnie dla nieruchomości nabytych po 1 stycznia 2007r. czyli na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007r. W myśl obowiązujących do końca 2006r. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sprzedaż nieruchomości, która nastąpiła przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku, a mianowicie pieniądze uzyskane ze sprzedaży nieruchomości zostaną wydatkowane na cele mieszkaniowe wskazane w ustawie – art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy. Z kolei w myśl zasad obowiązujących po 1 stycznia 2007r. sprzedaż nieruchomości dokonana przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie podlega opodatkowaniu 19 % podatkiem dochodowym na podstawie art. 30e ww. ustawy, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy tzw. ulga meldunkowa. Przy czym należy podkreślić, iż przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy podatkowej wprowadzający tzw. ulgę meldunkową ma moc obowiązującą dopiero od 1 stycznia 2007r., co oznacza, iż reguluje wyłącznie opodatkowanie dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 31 grudnia 2006r., a zatem w przedstawionym stanie faktycznym ten przepis nie ma zastosowania, ponieważ wnioskodawczyni nieruchomość nabyła w 2006r. i obowiązują ją przepisy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. Powyższe oznacza również, że prawo do skorzystania z ulgi meldunkowej nie jest w żaden sposób związane z obowiązkiem zapłaty 10% podatku od sprzedaży nieruchomości.

Reasumując, w przypadku sprzedaży nieruchomości istotne znaczenie z punktu widzenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dla zastosowania zasad opodatkowania podatkiem dochodowym i związane z tym wszelkie zwolnienia podatkowe ma moment nabycia nieruchomości. W przedstawionym stanie faktycznym nabycie nieruchomości miało miejsce w 2006r. co oznacza, iż sprzedaż tej nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach obowiązujących do 31 grudnia 2006r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży nieruchomości w 2007r., a więc przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło jej nabycie, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy. Oznacza to, że przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, chyba że wystąpią warunki do zwolnienia z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj