Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-415/08/JCi
z 24 lipca 2008 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-415/08/JCi
Data
2008.07.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
budynek
budynek mieszkalny
infrastruktura towarzysząca
lokal mieszkalny
lokal użytkowy
roboty budowlane
roboty budowlano-montażowe
stawki podatku
usługi budowlane
usługi budowlano-montażowe


Istota interpretacji
Stawki podatku VAT dla usług budowlano – montażowych w lokalach mieszkalnych i użytkowych oraz na częściach wspólnych budynku.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko „X”, przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2008r. (data wpływu 28 kwietnia 2008r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 czerwca 2008r. (data wpływu 26 czerwca 2008r.) oraz pismem z dnia 22 lipca 2008, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlano – montażowych w lokalach mieszkalnych i użytkowych oraz na częściach wspólnych budynku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2008r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług budowlano – montażowych w lokalach mieszkalnych i użytkowych oraz na częściach wspólnych budynku. W dniu 26 czerwca 2008r. zostało złożone uzupełnienie do ww. wniosku, będące odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 12 czerwca 2008r. znak: IBPP2/443-415/08/JCi.Ponadto uzupełnienie do ww. wniosku zostało złożone w dniu 22 lipca 2008r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest administratorem gminnego zasobu mieszkalnego i gminnych lokali użytkowych. W celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego administrowanych budynków zleca wykonanie usług budowlano-montażowych. Usługi te wykonywane są w lokalach mieszkalnych, użytkowych oraz na częściach wspólnych dla budynków.Wnioskodawca posiada nieruchomości, gdzie 100% powierzchni użytkowej budynku jest mieszkalną z lokalami nieprzekraczającymi powierzchni 150m2. Posiada także nieruchomości, gdzie są lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150m2 i lokale użytkowe.Stosunek powierzchni lokali mieszkalnych do powierzchni lokali użytkowych przedstawia się różnie, w zależności od budynku, jednakże nie przekracza stosunku 70% powierzchni mieszkalnej, 30% powierzchni lokali użytkowych.Wnioskodawca posiada nieruchomości, gdzie są tylko lokale użytkowe.Zawierane umowy na usługi budowlano-montażowe (tj. remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów) odnoszą się do budynku jako całości i traktowane są jako część wspólna dla wszystkich lokali w budynku.

Wykonywane prace związane są z już istniejącymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi (są to budynki z początku XX w.)Usługi budowlano-montażowe (tj. remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów) wykonywane są wewnątrz i na zewnątrz budynków.Usługi te obejmują również remonty i modernizację infrastruktury towarzyszącej tym budynkom (tj. wymiennikownie, osadniki nieczystości płynnych).Ponadto w uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż administrowane budynki mieszkalne mają symbol PKOB 1122, natomiast administrowane budynki niemieszkalne mają symbol PKOB 1220.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Jaką stawkę VAT należy zastosować przy budynkach mieszkalnych o lokalach o powierzchni użytkowej do 150 m2...
  2. Jaką stawkę VAT należy zastosować przy budynkach mieszkalnych z lokalami użytkowymi, na których wykonuje się usługi budowlano – montażowe na częściach wspólnych (remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wod. – kan., C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów) przy stosunku 70% powierzchni mieszkalnej, 30% powierzchni lokale użytkowe...
  3. Jaką stawkę VAT należy zastosować przy budynkach z lokalami użytkowymi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w budynkach mieszkalnych przy lokalach o powierzchni użytkowej do 150m2 należy zastosować 7% stawkę podatku VAT. Natomiast w budynkach mieszkalnych z lokalami użytkowymi, na których wykonuje się usługi budowlano-montażowe na częściach wspólnych (remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wod.-kan., C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów) przy stosunku 70% powierzchni mieszkalnej nie przekraczającej 150m2, 30% powierzchni lokale użytkowe należy, zdaniem Wnioskodawcy, zastosować 7% stawkę podatku VAT, a w budynkach z lokalami użytkowymi 22% stawkę podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 cyt. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%. Jednakże zarówno w ustawie o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Uwzględniając zmiany obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r. wprowadzone ustawą z dnia 19 września 2007r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 192, poz. 1382), stosownie do zapisu art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 7% stawkę podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Zgodnie, z dodanym do art. 41 ustawy o VAT, ustępem 12a przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

W myśl ust. 12b ww. artykułu do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m².

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku w wysokości 7% stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Ponadto, zgodnie z treścią § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970, ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.Obiekty budownictwa mieszkaniowego to zgodnie z art. 2 pkt 12 cyt. ustawy o VAT – budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Z powyższego wynika, iż o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy oraz § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach.

Ponadto wskazać należy także, iż zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.Budynki niemieszkalne są to obiekty budowlane wykorzystywane głównie dla potrzeb niemieszkalnych. W przypadku, gdy co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest do celów mieszkalnych, budynek klasyfikowany jest jako budynek mieszkalny.Część „mieszkaniowa” budynku mieszkalnego obejmuje pomieszczenia mieszkalne (kuchnie, pokoje wypoczynkowe, sypialnie, pomieszczenia pomocnicze, piwnice) oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania (np. wózkarnie, suszarnie).Z uwagi na to, iż przepisy prawa podatkowego (ustawa o podatku od towarów i usług ani przepisy wykonawcze do niej) nie zawierają definicji lokalu mieszkalnego ani lokalu użytkowego, należy po nie sięgnąć do ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903 ze zm.). Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 2 ww. ustawy samodzielnym lokalem mieszkalnym jest wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspokajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Ponadto ust. 4 powołanego wyżej artykułu stanowi, iż do lokalu mogą przynależeć, jako jego części składowe, pomieszczenia, choćby nawet do niego bezpośrednio nie przylegały lub były położone w granicach nieruchomości gruntowej poza budynkiem, w którym wyodrębniono dany lokal, a w szczególności: piwnice, strych, komórka, garaż, zwane dalej „pomieszczeniami przynależnymi”.

Definiując pojęcie prawne „samodzielnego lokalu mieszkalnego”, ustawodawca czyni wyraźne rozróżnienie pomiędzy dwoma pojęciami normatywnymi:

  • po pierwsze - pojęciem pomieszczenia pomocniczego, czyli takiego pomieszczenia, które wraz z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi służy zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, w danym wypadku chodzi więc wyraźnie o taki funkcjonalny związek tych pomieszczeń z izbą lub zespołem izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, który polega na wykorzystywaniu całej tej przestrzeni bezpośrednio dla zaspokajania mieszkalnych potrzeb ludzi; oraz
  • po drugie - pojęciem pomieszczenia przynależnego, które w sensie prawnym stanowi wprawdzie część składową lokalu mieszkalnego, jednakże w sensie funkcjonalnym nie jest przestrzenią przeznaczoną dla bezpośredniego zaspokajania mieszkaniowych potrzeb ludzi, lecz służyć ma zaspokojeniu innych potrzeb tych osób, które korzystają z samodzielnego lokalu mieszkalnego.

Zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych wyżej robót budowlano-montażowych oraz od rodzaju budynku. Jeżeli bowiem przedmiotem umowy będą roboty budowlano–montażowe w budynkach mieszkalnych (o PKOB 1122) jako całości – to należną stawką będzie 7%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlano-montażowe dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 22% stawka podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest administratorem gminnego zasobu mieszkalnego i gminnych lokali użytkowych. W celu utrzymania prawidłowego stanu technicznego administrowanych budynków zleca wykonanie usług budowlano-montażowych. Usługi te wykonywane są w lokalach mieszkalnych, użytkowych oraz na częściach wspólnych dla budynków. Wnioskodawca posiada nieruchomości, gdzie 100% powierzchni użytkowej budynku jest mieszkalną z lokalami nieprzekraczającymi powierzchni 150m2. Posiada także nieruchomości, gdzie są lokale mieszkalne o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 150m2 i lokale użytkowe. Stosunek powierzchni lokali mieszkalnych do powierzchni lokali użytkowych przedstawia się różnie, w zależności od budynku, jednakże nie przekracza stosunku 70% powierzchni mieszkalnej, 30% powierzchni lokali użytkowych. Wnioskodawca posiada nieruchomości, gdzie są tylko lokale użytkowe.Administrowane budynki mają symbol PKOB 1122 oraz 1220. Zawierane umowy na usługi budowlano-montażowe (tj. remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów) odnoszą się do budynku jako całości i traktowane są jako część wspólna dla wszystkich lokali w budynku.Wykonywane prace związane są z już istniejącymi budynkami mieszkalnymi i niemieszkalnymi (są to budynki z początku XX w.). Usługi budowlano-montażowe wykonywane są wewnątrz i na zewnątrz budynków. Usługi te obejmują również remonty i modernizację infrastruktury towarzyszącej tym budynkom (tj. wymiennikownie, osadniki nieczystości płynnych).

W oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz wskazany wyżej stan prawny należy stwierdzić, iż zastosowanie w przedstawionym stanie faktycznym prawidłowej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie wskazanych wyżej usług budowlano-montażowych oraz od rodzaju budynku.Jeżeli bowiem przedmiotem umowy będą, odnoszące się do budynku mieszkalnego (o PKOB 1122) jako całości, usługi budowlano-montażowe na częściach wspólnych, takich jak: remont dachu, wymiana instalacji elektrycznej, wodno-kanalizacyjnej, C.O., gaz, naprawa elewacji i tynków wewnętrznych, remont kominów, których nie da się przypisać wyłącznie do lokali użytkowych i infrastruktury towarzyszącej, wykonywane na bryle budynku, zastosowanie ma 7% stawka podatku od towarów i usług.Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż usługi budowlano-montażowe dotyczyć będą poszczególnych części budynku tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej znajdzie zastosowanie 7% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej– 22% stawka podatku.Natomiast pozostałe usługi, obejmujące remont lub modernizację infrastruktury towarzyszącej obiektom budownictwa mieszkaniowego (np. wymiennikownie, osadniki nieczystości płynnych itp.) wykonywane poza bryłą budynku, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż posiada nieruchomości, gdzie są tylko lokale użytkowe. Wskazał także, że administrowane budynki niemieszkalne mają symbol PKOB 1220. Zatem, gdy usługi budowlano-montażowe wykonywane są w budynkach niemieszkalnych (o PKOB 1220), w których znajdują się, jak wskazał Wnioskodawca tylko lokale użytkowe, do usług tych należy zastosować 22% stawkę podatku VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Podatnika obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektów według PKOB, a w razie wątpliwości Podatnik może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj